سبد غذایی خانوارهای ایرانی پایش می شود | فراتاب
کد خبر: 8220
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1397 - 13:40
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی :
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ضمن تشریح برنامه‌های غذایی این مرکز در سال جاری، گفت: بررسی سبد غذایی خانوارهای ایرانی در سال ۹۷ آغاز شده و در سراسر کشور انجام می‌شود.

 

فراتاب- گروه اجتماعی:دکتر هدایت حسینی  درباره مهم‌ترین اقدامات انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور در راستای ارتقاء سلامت غذایی در کشور و کاهش عوامل خطر، گفت: انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت در حوزه سلامت غذا، به‌طور بسیار جدی در چند سال اخیر ورود پیدا کرده و در حال حاضر حدود شش برنامه ملی را در حوزه سلامت غذا تدوین کرده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سال جدید بحث پایش عوامل خطر تغذیه‌ای در مواد غذایی صنعتی و صنفی است. بر این اساس در برنامه پایش عوامل خطر تغذیه‌ای، پنج ریسک فاکتور و عامل خطر شامل نمک، شکر، چربی و اسیدهای چرب ترانس و اشباع را در مواد غذایی صنعتی و صنفی در سراسر کشور مورد ارزیابی قرار داده و این اطلاعات را به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ارسال می‌کنیم تا در سیاست‌گذاری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش ۳ درصدی شکر در شیرهای طعم‌دار و شیرکاکائو

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از استانداردهای مواد غذایی در حال تغییر است، افزود: به عنوان مثال با همکاری سیاست‌گذاران حوزه غذا اقدامی در راستای کاهش شکر در شیرهای طعم‌دار و شیرکاکائوها انجام دادیم که با این اقدامات میزان شکر در این محصولات به میزان قابل توجهی کاهش یافت و از حدود ۸ تا ۹ درصد به شش درصد می‌رسد.

بررسی سبد غذایی ایرانیان

وی با بیان اینکه  به طور همزمان اسیدهای چرب ترانس و اشباع را هم طی این برنامه پایش کردیم، گفت: برنامه دیگری که در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای تدوین شده، بسیار مهم است و امسال در حال انجام آن هستیم، تعیین سبد غذایی مردم ایران است. تعیین مواد غذایی مردم از نظر کمی و پاسخ به اینکه آیا مردم به اندازه کافی پروتئین، انرژی، ویتامین و... دریافت می‌کنند، از اهداف این برنامه و از مسائل مهم در  حوزه سلامت است. بر این اساس بررسی سبد غذایی خانوارهای ایرانی در سال ۹۷ آغاز شده و در کشور انجام می‌شود.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور افزود: بررسی سبد غذایی ایرانیان آمار، اطلاعات و شواهدی را برای سیاست‌گذاران حوزه اقتصاد، کشاورزی، واردات و صادرات مواد غذایی و سلامت و بهداشت تامین می‌کند تا بدانیم که خانواده‌های ایرانی چه کمبودها یا پُربودهایی در حوزه مواد غذایی دارند. هرچند که این پایش‌ها بیشتر جنبه تغذیه‌ای و سلامت تغذیه‌ای دارد، اما جزو آمارها و اطلاعات ارزشمند ما در حوزه وزارت بهداشت محسوب می‌شود. این اطلاعات با حضور در خانه‌های مردم و مصاحبه با خانم خانواده که مسوول تهیه غذا است، جمع‌آوری می‌شوند و در تمام کشور و سراسر استان‌ها انجام خواهد شد. سپس آمار و اطلاعات این بررسی‌ها در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتایج آن برای سیاست‌گذاران استفاده می‌شود.

حسینی با اشاره به برنامه کاهش نمک در نان، گفت: خوشبختانه برنامه کاهش نمک در نان به شکل خوبی اتفاق افتاده است. در واقع میزان نمک مجاز نان  ۱.۸ درصد است که به نظر می‌رسد این کار از نظر ضوابط و مقررات به خوبی پیش رفته است. البته نتایج پایش‌های ما نشان می‌دهد که میزان نمک در برخی نان‌ها همچنان بالاتر از میزان مجاز است. بنابراین هنوز باید توجه بیشتری به کنترل کیفیت نان داشته باشیم.

 سه منبع دریافت نمک ایرانیان

وی با بیان اینکه معمولا میزان نمک در نان‌های صنعتی در حد مجاز است، افزود: البته باید توجه کرد که تقریبا ۸۵ تا ۹۰ درصد نان‌های مصرفی کشور، نان‌های سنتی و صنفی هستند و این نشان می‌دهد که هنوز مهم‌ترین منبع دریافت نمک ما ایرانیان بعد از نمکی که سر سفره قرار می‌گیرد، نان است. بنابراین بعد از نمک سر سفره، نان به عنوان مهم‌ترین ماده دریافت نمک در رتبه اول قرار دارد. رتبه دوم و سوم دریافت نمک نیز در کشور به ترتیب پنیر و دوغ است که مهم‌ترین منابع دریافت نمک از طریق مواد غذایی محسوب می‌شوند.

چه نانی بخوریم؟

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در ادامه در زمینه برخی اظهارنظرها  مبنی بر استفاده بیشتر از نان صنعتی، گفت: درباره استفاده بیشتر از نان صنعتی یا سنتی تاکیدی وجود ندارد، بلکه تاکید ما استفاده از نان سالم است. باید توجه کرد که برخی از نان‌های سنتی ما بسیار سالم هستند؛  به‌طوریکه میزان نمک‌شان بسیار کم و حتی زیر یک درصد است، از مواد اولیه مرغوب تهیه شده‌اند و فرایند تخمیر آنها به درستی انجام شده است. بنابراین تاکید ما بر مصرف نان سالم است حال چه در صنعت تولید شود چه در صنف./ایسنا

نظرات
آخرین اخبار