از زندگی و ترانه های کلاغ اثر تد هیوز | فراتاب
کد خبر: 8218
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1397 - 11:37
معرفی کتاب
نوشتن شعرهای کلاغ برای من چیزی شبیه خود را در همان فرآیند قرار دادن بود. اندیشه ی آغازین کلاغ، اندیشه ی سبک ( style ) بود.

فراتاب_ گروه فرهنگی/ حسین مکی زاده تفتی*: تد هیوز(1930-1998) شاعر انگلیسی که در ابتدای عمر هنری اش به جریان ادبی "جوانان خشمگین" وابسته بود، مجموعه کلاغ را به سال 1970 منتشر کرد. کلاغ چهارمین اثر شعری او بود. اثری که در ابتدا به تاثیر از نقاشی های لئونارد باسکین و برای آنها سروده شد. قرار بود مجموعه داستان هایی برای کودکان باشد، اما همچنان که سرایش این اشعار پیش رفت، هیوز خود را در "جریان" ِ حرکتی مشابه سفر قهرمان در داستان های فولکلور یافت و در سرایش نهایی به اسطوره پهلو زد. تا آنجا که منتقدان آن را یک نقیضه تمام و کمال بر عهدین و اسطوره های آفرینش یافتند. هیوز پیش ازین و از آغاز بلوغ شعری اش، علاقه خود را به نیروهای وحشی طبیعت، سفرهای شمنی و حیوانات نشان داده بود. او و همسر شاعرش سیلویا پلاث شیفته آثاری همچون شاخ زرین(فریزر) و الهه سپید(رابرت گریو)، از آغاز ازدواجشان به مطالعه و باهم خوانی متون اساطیری، جادوگری، شمنیسم پرداخته بودند.
هیوز خود در باره سرایش کلاغ می گوید: این شعرها بیشتر چیزی از شوکِ نوشتار اند. بیشتر خودبه خود ، آرام و به سرعت نوشته شدند و برخی که نیز که به نظر می رسد کاملن ساده باشند با حسی شبیه به شکستن تابو فرا رسیدند. نوشتن شعرهای کلاغ برای من چیزی شبیه خود را در همان فرآیند قرار دادن بود. اندیشه ی آغازین کلاغ، اندیشه ی سبک ( style ) بود. در داستان های فولکلوریک شاهزاده ی قهرمان داستان در ادامه ی ماجراهای خویش به اصطبلی پر از اسب های زیبا می رسد. او برای سفر به ماجرای آینده به اسب نیاز دارد و دختر پادشاه به او سفارش کرده است که هیچکدام از اسبان زیبایی که شاه به او پیشنهاد خواهد کرد، نپذیرد، بلکه کره اسب زشت و گر و کوچکی را برگزیند. چنین است که من نیز عقاب ها را رها کرده ام و کلاغ را برگزیده ام. اندیشه ی ویژه، نوشتن ترانه هاست. ترانه هایی که کلاغ می خواند. این ترانه ها اصلن از موسیقی برخوردار نیستند، زبانی فوق العاده زشت – آن قدر که بتواند برای فاش کردن هر چیزی جز آن چه می خواست بگوید ( کلاغ )- به کار رفته است. بدون هیچ رویکردی به چیزی دیگر و این مبنای سبک تمام چیزهاست. شاید نهایت آرزو و تلاش کلاغ این است که انسان شود."
و این گونه است که روایتی کودکانه درآمیخته با طنزی سیاه و گزنده به سطح متنی اسطوره ای پهلو می زند.
انتشار مجموعه آثار هیوز نشان داد که او به این مجموعه اکتفا نکرد و سرایش اشعار تا سال ها پس از انتشار آن ادامه یافت. اشعاری که در جای جای مجموعه آثارش پراکنده اند.

پادشاه مردار
کاخش از جمجمه هاست.
تاجش آخرین خرده ریزهاست
از آوندِ حیات.
تختش تخته بندِ استخوان هاست، اشیایی آویخته
چنگک و آخرین تخت.
ردایش سیاه از آخرین خون.

ملکوتش تهی است.
دنیایی تهی، زآنجا که آخرین فریاد
پرپرزنان، عظیم و نومیدوار دور شد
به سوی نابینایی و ناشنوایی و گنگی ِ
خلیجی
که برگشت، جمع شد، و آرام گرفت
تا سلطه بر سکوت.
---------------------------------------------------------

* مترجم اثر معرفی شده ( کلاغ: از زندگی و ترانه های کلاغ سروده تد هیوز)

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار