کنترل جمعیت موش در تهران با استفاده از شیوه‌های علمی | فراتاب
کد خبر: 8217
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1397 - 01:20
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه امکان نابودی صد در صدی موش های شهری وجود ندارد، گفت: اما قصد داریم با شیوه‌های علمی و کمک از متخصصین، جمعیت این حیوان را کنترل و به حداقل برسانیم.

فراتاب - گروه اجتماعی: به نقل از روابط عمومی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، این کمیته با حضور فرهاد افشار مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، آسمار عضو هیات علمی دانشگاه گیلان، سیاه سروی استادیار دانشگاه فردوسی مشهد و عضو گروه پژوهشی جونده شناسی، فرهودی استاد دانشکده دامپزشکی کرج و جمعی از معاونین و مدیران شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برگزار شد.

در ابتدای جلسه افشار با اشاره به این که بسیاری از مشکلات با دوراندیشی صاحبنظران و اساتید علمی مرتفع می‌شود، اظهار داشت: هدف از تشکیل این کمیته، یافتن راه حل‌های بهینه برای حل مسائل و مشکلات مربوط به حیوانات شهری است.

وی با اشاره به این که موش به عنوان زنجیره‌ای از اکوسیستم برای تعادل طبیعت آفریده شده و تقریبا در همه نقاط این کره خاکی وجود دارد، گفت: امکان نابودی صد در صدی موش های شهری وجود ندارد، اما ما قصد داریم با شیوه‌های علمی و کمک از متخصصین، جمعیت این حیوان را کنترل و به حداقل برسانیم.

در این جلسه آسمار، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان، ضمن تقدیر از تلاش‌های شهرداری تهران در مناطق 22 گانه در راستای مقابله با موش و کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب، خاطر نشان کرد: امروز با افتخار بحث بیماری‌ها در محیط شهر تهران از بین رفته است و اگر هم سگ‌هایی با این مشخصات وجود داشته باشند، در نقاط خارج از شهر زندگی می کنند.

وی با اشاره به وجود موش‌های شهری، اظهارداشت: ما نمی‌توانیم پدیده موش را ریشه کن کنیم؛ اما می‌توانیم با استفاده از روش‌های علمی و بهسازی محیط این جمعیت را مهار کرده و به اعتدال برسانیم.

اسمار در ادامه به امر آموزش و تبلیغات اشاره کرد و افزود: فرآیند مبارزه با موش به ثمر نمی‌رسد، مگر از طریق آموزش و اطلاع رسانی به شهروندان؛ چراکه شهروندان تهرانی نقش به سزایی در ایجاد بستر مناسب برای ازدیاد موش‌های شهری ایفا می‌کنند.

در ادامه سیاه سروی، استادیار دانشگاه فردوسی مشهد و عضو گروه پژوهشی جونده شناسی با تاکید بر این نکته که کار اجرایی و پژوهشی همیشه در کنار هم معنا می‌یابد، تصریح کرد: منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید تنها از طریق فعالیت‌های پژوهشی امکان پذیر است.

وی با اشاره به بررسی و پایش جمعیت موش‌های شهری از طریق روش‌های جدید، اظهار داشت: لازم است موش‌ها را به عنوان هم زیست زندگی شهری خود به درستی بشناسیم و علم خود را در مطالعات تلفیقی بالاتر ببریم.

در ادامه فرهودی، استاد دانشکده دامپزشکی کرج به بیان خصوصیات زیستی موش پرداخت و گفت: موش به سرعت متوجه خطر در زیستگاه خود می‌شود و محیط را ترک می‌کند.این عمل حاصل از هوش طبیعی حیوان است که باعث جلوگیری از انقراض نسل در این جانداران خواهد شد.

فرهودی نیز بر پایش جمعیت موش تاکید کرد و گفت: از واجبات کار شهرداری تهران مطالعه رفتار موش و انواع بیماری‌های منتقل شونده از سوی این جاندار به انسان‌ها است.

وی در خصوص سگ‌های بدون صاحب اظهار داشت: در همه دنیا سگ‌ها زنده گیری، عقیم و سپس رهاسازی می‌شوند. هم چنین سگ‌هایی که به لحاظ کهولت سن، بیماری یا نقص عضو جدی قابل درمان نباشند را یوتانایز (مرگ با ترهم) می‌کنند.

فرهودی با بیان این که متاسفانه عده‌ای از شهروندان با بزرگ نمایی وقایع، اقدامات موثر شهرداری را نفی می‌کنند، تصریح کرد: ارتباط با حامیان واقعی محیط زیست و حیواناتی که صلاحیت آن‌ها تایید شده است، می‌تواند در انجام امور سگ‌های بدون صاحب کمک رسان شهرداری تهران باشد.

‌مقرر شد بررسی و پایش جمعیت موش های شهری از طریق روش های نوین، اثر بخشی نوع فعالیت اجرایی پیمانکاران، تدوین برنامه های آموزشی و بررسی میزان آلودگی موش و سگ های بدون صاحب در شهر در دستور شرکت کار قرار گیرد.

نظرات
آخرین اخبار