انتقال آب از سد پیشین نیازمند اعتبار | فراتاب
کد خبر: 8214
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1397 - 22:00
نماینده مردم چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: خط انتقال آب از سد پیشین به بند شیرگواز چابهار به طول ۴۲ کیلومتر نیازمند اختصاص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار است.

فراتاب - گروه استان ها: عبدالغفور ایران نژاد نماینده مردم چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: خط انتقال آب از سد پیشین به بند شیرگواز چابهار به طول ۴۲ کیلومتر نیازمند اختصاص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار است.

عبدالغفور ایران نژاد اظهار داشت: در طول ۲۰ سال اخیر هر چه آب از سد پیشین رهاسازی شده در مسیر ۴۲ کیلومتری رودخانه تبخیر و تلف شده است.

وی افزود: سد پیشین با هدف آبیاری زمین‌های کشاورزی باهوکلات و تامین آب آشامیدنی پایین دست ساخته شده، اما به دلیل اجرا نکردن خط انتقال آب به پایین دست این طرح عملیاتی نشده است.

وی اختصاص حداقل ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای خط انتقال به پایین دست سد پیشین و انتقال آب با لوله را مورد تاکید قرار داد و گفت: بیش از ۲۰۰ روستا در پایین دست این سد چشم انتظار آبرسانی هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به خسارت بیش از ۲۶۳ میلیارد تومانی خشکسالی در حوزه شهرستان چابهار اشاره کرد و افزود: موزستان‌های باهوکلات خشک و هزاران نفر بیکار شدند.

ایران نژاد ادامه داد: بهترین، کم هزینه و مطمئن‌ترین راه برای تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، قصرقند، کنارک و سرباز ساخت آب شیرین کن و انتقال آب دریا به نقاط مختلف سیستان و بلوچستان است.

وی تصریح کرد: هم اینک ۶ هزار هکتار زمین باهوکلات در پایین دست سد پیشین مستعد کشاورزی است که تنها ۲ هزار هکتار آن موز، انبه و بقیه بر اثر بی آبی و خشکسالی از بین رفته اند.

سد پیشین با ظرفیت ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب با هدف جمع آوری آب باران‌های فصلی، جلوگیری از روان شدن سیلاب‌ها و کمک به احیاء زمین‌های کشاورزی منطقه باهوکلات دشتیاری ساخته شده است.

این سد در زمانی پرآبی تامین کننده آب کشاورزی حدود ۶ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی منطقه باهوکلات و گرمبیت چابهار است و علاوه بر آن آب آشامیدنی و مصرفی مردم روستایی منطقه را نیز تامین می‌کند.

سد پیشین از نوع خاکی با هسته رسی است که طول تاج ۴۰۰ متر، ارتفاع از پی ۶۳ متر، ارتفاع از بستر ۶۲ متر و حجم مفید و قابل بهره برداری آن ۱۶۷ میلیون متر مکعب است.

نظرات
آخرین اخبار