ترم پیشرفته مسترکلاس ژورنالیسم | فراتاب
کد خبر: 8202
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1397 - 23:39
موسسه رسانه ای فراتاب برگزار می کند:
گروه رسانه ای فراتاب مفتخر است تا سومین دوره کارگاههای حرفه ای خود در زمینه آموزش کاربردی روزنامه نگاری را در سطح پیشرفته برگزار کند.

 

فراتاب - گروه آموزش: گروه رسانه ای فراتاب مفتخر است تا سومین دوره کارگاههای حرفه ای خود در زمینه آموزش کاربردی روزنامه نگاری را در سطح پیشرفته برگزار کند. 

مسترکلاس به چه معناست؟ شش نکته طلایی درباره کارگاه 

  1. نکته طلایی نخست: شیوه آموزش در کارگاه، ترکیب موزونی از تئوری و تجربه با تاکتیک ها و تکنیک های فن نوشتن بصورت عملی است. همه دانشجویان دوره با هرسطحی که در کلاس (چه حضوری و چه آنلاین) حضور دارند، در هرجلسه پس از ارائه مباحث تئوریک استاد، دست به نوشتن خواهند زد، بررسی فنی و محتوایی هر نوشته با هرسطح و زاویه دید متفاوتی، باعث افزایش تنوع، تجربه و بهبود کیفیت یادگیری می شود.
  2. نکته طلایی دوم: یکی دیگر از نکات کلاس پیش رو به روز بودن آن چه از نظر محتوای علمی (به موازات کلاسهای آموزشی بین المللی) و چه از نظر طرح موضوعات روز در حوزه های مختلف به عنوان تکالیف کلاسی است. کیفیت کار هرتمرین پس از ارائه و کامنت نویسی استاد و رفع آنها، در سطحی خواهد بود که در نشریات رسمی و طراز اول کشور منتشر شوند، لذا مباحث و تکنیک ها چه از نظر علمی و چه از نظر سوژه بودن کاملاً به روز بوده و هر نفر می بایست تا پایان دوره دست کم 6 مطلب در نشریات حرفه ای کشور منتشر نماید.
  3. نکته طلایی سوم: نکته کلیدی دیگر در رابطه با این کلاس، تاکید بر نگارش و دیدی تخصصی در فن نوشتن و ژورنالیسم است، بر اساس برنامه هایی که پیش از جلسه نخست ارائه خواهد شد، هر نفر می بایست حوزه علاقه خود را در یک یا دو حوزه تخصصی مشخص کند. (این موضوع برای دانشجویانی که از ترم مقدماتی در کلاس حضور یافته اند ارائه شده است) نحوه تمرین ها و سوژه ها به دو گونه کلی خواهد بود. بخشی از آنها عمومی و برای همه کلاس است و بخش دیگر کاملاً تخصصی خواهند بود. بطور مثال کسی که علاقمند است در حوزه مسائل خاورمیانه کار کند به او سوژه ها و تمرین هایی درباره «بحران جاری سوریه»، «تحولات عراق»، «انتخابات ترکیه» و ... داده خواهد شد و کسی که می خواهد یک ورزشی نویس و یا یک فوتبالی نویس حرفه ای شود، سوژه هایش در رابطه با «لیگ فوتبال ایران»، «لیگ اروپا»، «جام جهانی فوتبال در روسیه» و ... خواهد بود.
  4. نکته طلایی چهارم: در کارگاه پیش رو کار هم بر روی رسانه های رسمی و هم بر روی شبکه های اجتماعی از منظری حرفه ای دنبال خواهد شد. در هر جلسه برای هریک از این دو حوزه در کنار نکات لازم، تمارینی در نظر گرفته می شود، و هر جلسه پُست های منتشر شده در فضای شبکه های اجتماعی از جمله در توئیتر و اینستاگرام کاملاً بررسی می شود.
  5. نکته طلایی پنجم: این فقط یک کلاس آموزش و بررسی فنون مهارت نوشتن و روزنامه نگاری نیست، در این کلاس زاویه دید پیدا کردن، امضای خاص داشتن در زاویه دید و امضای خاص داشتن در نوشتن یکی از اهداف جدی آن است.
  6. نکته طلایی ششم: در این کارگاه از همان ابتدا از هر نفر خواسته می شود از رویایش یا آرمان های بزرگش بگوید و بنویسد، تلاش می شود هر نفر را به این سمت هدایت کنیم که بالاخره برای آن رویا باید کاری کرد، باید رویا را به هدف تبدیل کرد و برای هدف برنامه ریزی کرد و برای عملی شدن هر برنامه مکانیسمی تهیه کرد و سپس جدولی زمان بندی تهیه نمود، و برای رسیدن به آن سخت کوشید و کار کرد. این کارگاه هم بخشی کوچک و قدمی احتمالاً اولیه در این مسیر است، به همین دلیل است از همان ابتدا هر نفر را سوق خواهیم داد که رویایی مرتبط با تخصص و علاقه اش را تبدیل به هدف اصلی اش کند، و برای رسیدن به این هدف بزرگ و الهام بخش فکر و برنامه ریزی کند، برنامه ریزی و کارهایی در سطوح مختلف که شامل برنامه یک هفته ای تا برنامه ای دست کم 20 ساله خواهد شد. پرواضح است که برای تحقق این موضوع اصلا مهم نیست چند سال داریم و در کدام دهه زندگی هستیم، در چه شرایط و وضعیت دشوار یا نامناسب محتملی به سر می بریم، فقط می کوشیم به خود ایمان داشته، درباره آن فکر کرده، نوشته و برایش نخستین قدم را برداریم. چرا که بی شک توانایی و اراده انسان بسیار فراتر از محدودیتها و مشکلات پیش رو است.

  

چه کسانی می توانند در دوره پیشرفته شرکت کنند؟

  1. کسانی که در دوره مقدماتی مسترکلاس شرکت کرده اند.
  2. کسانی که دارای سابقه روزنامه نگاری و یا نوشتن حرفه ای در مطبوعات را دارند.
  3. کسانی که از نظر محتوایی مسلط به ارزشها و عناصر خبر، تعریف خبر، اخلاق بین المللی روزنامه نگاری، لید نویسی، دروازبانی خبر، گزارش نویسی با تنظیم به سبک های تاریخی، تاریخی با لید و هرم وارونه باشند.

 

مدت زمان آموزش دوره پیشرفته چه میزان خواهد بود؟

  • دوره پیشرفته به مانند دوره مقدماتی 28 ساعت خواهد که برای اعضای کلاس حضوری شامل 18 ساعت کلاس حضوری و 10 ساعت کلاس مجازی خواهد بود.
  • برای اعضای کلاس مجازی هم شامل 28 ساعت آموزش خواهد بود.

 

شیوه آموزش در کلاس مجازی چگونه خواهد بود؟

کلاس بصورت آنلاین و در یک ساعت معین برگزار نخواهد شد. بلکه در هر جلسه بسته های لازم شامل فایل های تصویری، صوتی، مکتوب و تصویری اختصاصی در اختیار نفرات قرار خواهد گرفت. ارتباط از دو طریق ایمیل و یا شبکه های اجتماعی (واتساپ و تلگرام) خواهد بود و همه اعضای کلاس در داخل یک گروه خواهند بود که با یکدیگر می توانند در ارتباط بوده و تمارین و تکالیف و سوالات و پاسخ های دیگر اعضا را نیز مشاهده کنند. در کلاس مجازی نیز برای هر جلسه تمرینات عملی در سطح استانداردهای حرفه ای برای انتشار در مطبوعات طراز اول کشور داده می شود.

 

شروع کلاسها از چه زمانی خواهد بود؟

کارگاه حضوری:

  • جلسه اول: پنجشنبه 3 خرداد از ساعت 13:00 تا 19:00
  • جلسه دوم: پنجشنبه 10 خرداد از ساعت 13:00 تا 19:00
  • جلسه سوم: پنجشنبه 17 خرداد از ساعت 13:00 تا 19:00

 کارگاه مجازی:

  • جلسه اول: یکشنبه 6 خرداد
  • جلسه دوم: یکشنبه 13 خرداد
  • جلسه سوم: یکشنبه 20 خرداد

 

آیا امکان حضور ترکیبی در کلاس مجازی و حضوری وجود دارد؟

برای اعضای کلاس حضوری که به هر دلیلی در برخی جلسات نمی توانند در کلاس حضور یابند، می توانند جلسه مذکور را با کلاس مجازی دنبال کنند.

 

در دوره پیشرفته چه مباحثی آموزش داده خواهد شد؟

  • تمرین های تازه ای به سبک هرم وارونه
  • گزارش نویسی به سبک قلاب (هوک)
  • گزارش نویسی به سبک الماس خبری
  • گزارش نویسی به سبک وال استریت ژورنال
  • گزارش میدانی
  • تکنیک های لازم برای جستجوی موفقیت آمیز در گوگل
  • تعیین استراتژی های پس از جستجو برای گزارش یا تحلیل نویسی
  • فنون و راهکارهایی برای تیترنویسی حرفه ای
  • گزارش تحلیلی
  • فن مصاحبه
  • تاکتیک های یادداشت نویسی
  • فنون مقاله نویسی ژورنالیستی
  • درست نویسی در مطبوعات

 

مدرس دوره چه کسی است؟

به مانند دو دوره پیشین، مدرس دوره سوم نیز جناب آقای اردشیر پشنگ خواهند بود. ایشان از روزنامه نگاران با سابقه و پژوهشگران حوزه مسائل خاورمیانه، عضو فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران IFJ است که طی سال های اخیر به عنوان مدرس کلاس ها و کارگاه های مختلفی در زمینه آموزش کاربردی روزنامه نگاری به ویژه روزنامه نگاری تخصصی در مطبوعات فعالیت حرفه ای در سطح مراکز طراز اول دانشگاهی و پژوهشگاههای معتبر کشور داشته است.

(برای مطالعه رزومه مدرس بر روی لینک روبرو کلیک نمایید: رزومه اردشیر پشنگ)

 

دانشجویان دوره های پیشین درباره کارگاه چه می گویند؟

 

شیما حیدری (خبرنگار حوزه اجتماعی در مجموعه شهرداری – کارشناس ارشد ادبیات فارسی): اگر چه مطالعات بسیار کتاب ها و جزوات خبری آموخته هایم را از ابتدای راه افزون کرده بود، اما جای خالی آموزشی آکادمیک را همیشه میان نوشته هایم احساس می کردم. آموزشی که انتظار داشتم نوشته های کتاب ها را برایم تکرار نکند. چرا که اعتقادم بر این است که خبرنگاری و روزنامه نگاری بیش از هر آموزه ای تجربه است. تجربه ای که به سادگی در اختیار دیگران قرار داده نمی شود. سپاس از اینکه در این دو دوره آمیزه ای از تجربیات و جزوات مکتوب را بی محابا در اختیارمان قرار دادید.

  

محمد فیروزی (خبرنگار حوزه اقتصادی – کارشناس روزنامه نگاری): کارگاه روزنامه نگاری در دوره مقدماتی بسیار طوفانی شروع شد. هنگامی که شرکت کننده ها خودشان را معرفی می کردند بیشترشان از چهره های نخبه علمی در علوم سیاسی و سایر رشته های مرتبط بودند. اگر هم در زمره این افراد نبودند، انگیزه های بالای شان انگار می گفت که در این کارگاه تجربه های خوبی در انتظار همه است. دکتر پشنگ برای بچه های کارگاه از دو جنبه حایز امتیاز مثبت بود. اول اینکه فردی رسانه ای بود و از سواد خوبی برای تدریس روزنامه نگاری سیاسی برخوردار بود. اما امتیاز دومش حوزه تخصصی کارش در مسائل خاورمیانه و کُردها بود که خود تجربیات وی در این حوزه برای مبحث روزنامه نگاری تخصصی بسیار ارزشمند و تاثیر گذار بود. دوره اول کارگاه مثل قطار سریع السیری شروع شد و به پیش رفت.  خاطرات شیرینی از آن پنج شنبه ها در ذهنم هست، درست به اندازه شیرین شدن کام و لذت بردن از خوردن یک شیرینی خامه ای!

  

متین منجمی (دانشجوی دکترای تجارت بین الملل از دانشگاه مونستر آلمان): زندگی جدای رسانه، امروز تصوری عبث است، باید اذعان کرد نیاز به افزایش سواد رسانه ای در دنیای پیچیده رسانه های مدرن امروز، ضرورت آموزش را بیش از پیش نمایان میکند. از مزایای شرکت در این دوره روزنامه نگاری میتوان به شکل گیری گفتگوهای حرفه ای در حین کلاس اشاره نمود که منجر به ایجاد ایده های جدید میگردید و این موضوع شرایطی را فراهم آورده بود که استاد و دانشجویان به طور متقابل از یکدیگر بیاموزند. ارائه مطالب نو در حوزه مطبوعات؛ انتقال شفاف و واضح مطالب، آماده سازی کلاس درس برای تفکر و بحث، تسلط و آگاهی استاد بر موضوعات مطرح شده و اعتقاد به اینکه هر دانشجو باید اداره کننده رسانه کوچکی در حوزه کاری و تخصصی خود باشد، بطوریکه با توجه به موضوع تخصصی خود کاربر جدی شبکه های اجتماعی بوده و روزنامه ها و مجلات و خبرگزاری ها را در سطح کشور و در سطح بین المللی رصد کند از جمله نقاط قوت در این دوره بود.

 

مژده اسمعیلی (کارشناس ارشد حقوق و فعال حوزه مسائل حقوق بشری و پناهجویان در خاورمیانه): كلاس روزنامه نگاری براى من نوعى عالي بود به خاطر اينكه من علاقه به نوشتم داشتم اما الفباى اينكار رو بلد نبودم و كلاس يه جرقه بود كه من اعتماد به نفس خودم رو بدست بيارم و شروع بكنم كه بنويسم و از نوجوانى هم علاقه به خوندن و خود روزنامه در من وجود داشت وكلاس استاندارد آقاى پشنگ باعث شد من نوعى خوب سمت و سو پيدا بكنم كه بنويسم و بي نهايت تشكر از ايشان كه مطالب دوستان و همچنين من را نشر ميدادند و يك الگوى خوبى در كار روزنامه براى من نوعى هستند و جديت كار ايشان در كلاس قابل ستايش بود و هست و خواهد بود و ايشون به عنوان يك استاد خيلي پيگير بودند. تنها حرف آخر بنده اين هست كه خدا را سپاس كه با همچنين تيم قوى و خوبى آشنا شدم. استاد من نكته منفى توی كلاس شما نيافتم هرچى بود مثبت و عالى بود.

 

منصور براتی (روزنامه نگار روزنامه سازندگی و دانشجوی دکترای اندیشه سیاسی دانشگاه تهران): به نظرم فضای کارگاه فضایی پویا بود و بین مدرس و مستمعین ارتباط خوبی وجود داشت. تقریبا به بیشتر سوالات و مشکلات شرکت کنندگان رسیدگی می شد. کارگاه مملو از نکات خوب و به روز بود بخصوص سبک های جدید تنظیم خبر و گزارش که حتی بعضا در کتابهای دانشگاهی خبرنگاری هم یافت نمی شوند اما در این کارگاه به لطف به روز بودن استاد در این زمینه مورد تدریس و آموزش قرار گرفت. در مجموع. از جمله نقاط ضعف هم شاید بتوان به صرف وقت زیاد برای هر یک از موضوعات و کم بودن مثال های آموزشی  اشاره کرد.

 

فرزانه حسینی (کارشناس ارشد روابط بین الملل): در کل نکات مثبت کلاس بسیار بود. می توانم به چندین نکته مختلف اشاره کنم: 1) گیرایی و تنوع در توضیح مطالب 2) داشتن نظمی منطقی و صحیح در بیان سرفصل مطالب، 3) تمرین کردن دروس ارایه شده و درخواست تحویل تکالیف مهم ترین و بهترین قسمت کلاس بود چراکه باعث شد تا تمام مطالب ملکه ذهن شود. 4) استفاده از فیلم های کوتاه برای انجام تکالیف بسیار تاثیر گذار بود. 5) عکاسی خبری بخشی بسیار مفید در این کارگاه بود و 6) انجام تکالیف بر اساس سه دیدگاه اصلاح طلب، اصول گرا و بی طرف عالی و موثر بود.

  

کسانی که دوره را با موفقیت سپری کنند، به چه سطحی خواهند رسید؟

  • مهارت نوشتن تقویت خواهد شد.
  • خواهند توانست با دست کم با 6 سبک تاریخی، تاریخی با لید، هروم وارونه، قلاب، الماس خبری، وال استریت ژورنالی، گزارش بنویسند.
  • می توانند گزارش تحلیلی بنویسند.
  • می توانند گزارش میدانی را با یکی از سبکهای فوق تنظیم کنند.
  • در زاویه دید متفاوت به پدیده ها و تحلیل و توصیف آنها با پیشرفت مواجه خواهند شد.
  • در تیتر نویسی و لیدنویسی قوی تر و حرفه ای تر می شوند.
  • در سوژه یابی پیشرفت بیشتری خواهند یافت.
  • می توانند یادداشت و مقاله بنویسند.
  • به خوبی از عهده انجام یک مصاحبه حرفه ای و یا شرکت در میزگردی خبری و یا کنفرانسی مطبوعاتی برخواهند آمد.
  • درست نویسی و تنوع در کلمات و جملات آنها با پیشرفت مواجه خواهد شد.

 

از نظر فرصت کاری، با طی این دوره چه فرصت های کاری برای دانشجویان ایجاد می شود؟

  • کار در روزنامه های سراسری کشور
  • کار در خبرگزاری ها و پایگاههای خبری
  • همکاری پاره وقت برای مطبوعات از طریق گزارش نویسی، ستون و یادداشت نویسی، مصاحبه گرفتن و ...
  • کار در فصلنامه ها
  • کار در روابط عمومی ادارات و سازمان های مختلف
  • کار به عنوان مشاور رسانه ای
  • کار به عنوان مشاور مرتبط با حوزه تخصصی، مانند: مشاور امور بین الملل، مشاور سیاسی، مشاور حوزه زنان، مشاور بهداشت و ...
  • کار در پژوهشکده های تخصصی
  • روزنامه نگاری آزاد و مستقل و درآمدزایی از طریق شبکه های اجتماعی
  • ورود به یک برنامه استراتژیک برای تبدیل شدن به یک فرد متخصص، نویسنده و پژوهشگر شناخته شده

 

آیا به شرکت کنندگان مدرکی داده خواهد شد؟

  1. شرکت کنندگان در پایان دوره گواهی حضور در دوره را دریافت خواهند کرد.
  2. همچنین با توجه به برنامه ریزی کارگاه تا پایان دوره هر نفر دست کم 6 تمرین کلاسی اش بصورت مطالب حرفه ای در مطبوعات با نام و تصویر خودش منتشر خواهد کرد که این امر خود یک رزومه کاری و حرفه ای محسوب می شود.
  3. برخی از نفرات که از یکسو توان و علاقه بیشتری برای نوشتن از خود نشان دهند و از سوی دیگر توسط شورای سردبیری فراتاب مورد تایید قرار گیرند، میتوانند وارد سیکل همکاری با این موسسه رسانه ای شوند که در نهایت خواهند توانست موفق به دریافت کارت حرفه ای خبرنگاری شوند.

 

هزینه دوره چه میزان است؟

  • برای داوطلبان آزاد 400 هزار تومان
  • اعضای تحریریه و شورای نویسندگان گروه رسانه ای فراتاب 15 درصد تخفیف
  • دانشجویان و خبرنگاران 10 درصد تخفیف (با ارائه کارت دانشجویی و یا خبرنگاری)

 

چگونه باید ثبت نام کرد؟

برای انجام ثبت نام و حضور در کلاس (مجازی یا حضوری) باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. مبلغ ثبت نام را به شماره حساب 3390687523 به نام اردشیر پشنگ در نزد بانک تجارت و یا شماره کارت 5859831049083776 به نام اردشیر پشنگ (بانک تجارت) واریز کنید. از فیش واریزی تصویری بگیرد.
  2. تصویر فیش واریزی را از طریق تلگرام به آیدی https://t.me/APashang و یا از طریق ایمیل به آدرس Pashang1979@gmail.com ارسال کنید.
  3. پس از ارسال این فیش، یک فرم ثبت نام بصورت فایل ورد دریافت خواهید کرد که طی آن می بایست علاوه بر مشخصات خود، به سوالات طرح شده در آن بطور دقیق پاسخ دهید.
  4. پس از تکمیل فرم مذکور، آن را به آیدی تلگرامی و یا ایمیل فوق ارسال کنید.

 

آخرین مهلت ثبت نام در کارگاه چه روزی است؟

  • برای کلاس حضوری: سه شنبه 1 خرداد، ساعت 18:00
  • برای کلاس مجازی: پنجشنبه 10 خرداد، ساعت 20:00

 

گزارشی تصویری از برگزاری دوره های پیشین کارگاه روزنامه نگاری

لازم به ذکر است که دوره های پیشین با همکاری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه زنجان، انجمن علوم سیاسی ایران، پایگاه خبری اتاق خبر و موسسه رسانه ای فراتاب برگزار شده است:

نظرات
آخرین اخبار