قرارداد توتال کار خاصی برای ما نکرده است | فراتاب
کد خبر: 8196
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1397 - 21:10
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: قرارداد قابل ذکری در دوران برجام بسته نشده است و قرارداد توتال نیز وقت ما را تلف کرد و اطلاعات ما را گرفت و در شرکت‌های قطری که با آنها مشارکت داشت از آن استفاده کرد.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت قراردادهای نفتی پس از خروج آمریکا از برجام، بیان کرد: زمانی که آمریکا از برجام نیز خارج نشده بود ما قرارداد نفتی چندانی با آمریکا منعقد نکرده بودیم یعنی قول‌هایی که برای بستن قرارداد داده بودند و وزیر محترم گفته بودند که تا پایان سال ۹۶، ۱۰ قرارداد منعقد خواهیم کرد این اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه گفت: ما با شرکت توتال اروپایی‌ در رابطه با فاز ۱۱ پارس جنوبی قرارداد بستیم که نتیجه آن نیز چندان مشخص نبود. دو هفته پیش نیز بنده نامه‌ای به وزیر فرستادم و از ایشان خواستم گزارشی در رابطه با فاز یازدهم پارس جنوبی به ما دهد و امکان بازدید را فراهم کند تا ما از نزدیک ببینیم چه اتفاقی افتاده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس ادامه داد: اشتباهی که ما کردیم این بود که فکر کردیم بعد از برجام همه درها باز خواهد شد و آنها همه کارها را انجام خواهند داد. ما حتی با شرکت‌های نفتی شرقی آسیا نیز بدرفتاری کردیم و چند شرکت آسیایی، ایران را ترک کردند. ما فکر کردیم که دیگر دست‌مان باز شده است و به سراغ شرکت‌های بزرگ غربی می‌رویم ولی این اتفاق نیفتاد. امروز باید دوباره ارتباط خود را با شرکت‌های شرقی آسیا اصلاح کنیم تا بتوانیم راه را ادامه دهیم.

خادمی خاطرنشان کرد: ما کشوری هستیم که ۱۱۰ سال سابقه استخراج نفت داریم. این اتفاق بدی است که هنوز دست نیاز به سمت کشورهایی که بعد از ما نفت را کشف کرده‌اند، دراز می‌کنیم. قرارداد توتال کاری برای ما نکرده است و اطلاعات ما را گرفته و در شرکت‌های قطری که با آنها مشارکت داشته استفاده کرده است.

وی افزود: ما خودمان می‌توانیم کار را جلو ببریم، همان‌طور که فاز ۹ و ۱۰ و ۱۲ و ۱۷ پارس جنوبی را پیش بردیم فاز ۱۱ را نیز مانند بقیه فازها می‌توانستیم انجام دهیم ولی متاسفانه کوتاهی کردیم. ما چندین سال است که قادر به اداره بخش نفتی خود هستیم از این پس نیز اینگونه است اما از نظر مالی همیشه نیاز به سرمایه‌گذاری است چه از لحاظ سرمایه‌گذاری داخلی و چه از لحاظ سرمایه‌گذاری خارجی. ما باید کار را جلو ببریم و روی پای خودمان بایستیم و اگر شرایط سرمایه‌گذاری خارجی نیز ایجاد شد از آن استقبال کنیم. ما نباید صرفا منتظر سرمایه‌گذاری خارجی باشیم.

خادمی با اشاره به تصمیم آمریکا برای تحریم بیمه کشتی‌ها پس از خروج از برجام، بیان کرد: ما در زمان تحریم‌ها به افرادی نیاز داریم که باور ندارند که باید به دستورالعمل‌های کشورهای استعماری مقید باشند. آمریکا منافع خودش را می‌بیند و کشوری است که به ما لطمه زده و به قولش عمل نمی‌کند. ما نیز باید منافع خود را در نظر بگیریم و منفعلانه عمل نکنیم. ما باید تاکنون برنامه‌هایی را تدوین می‌کردیم که اگر آمریکا تصمیم به تحریم گرفت با آن مقابله کنیم. عدم برنامه‌ریزی و سهل‌انگاری متاسفانه ما را به این سمت برده است. امروز نیز افرادی داریم که در چنین شرایطی می‌توانند به کشور خدمت‌رسانی کنند همان‌طور که در ۴۰ سال گذشته در شرایط سخت‌تر از این کار کرده‌ایم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: برخی از مدیران صرفا روز خود را شب می‌کنند و برخی دیگر حاضرند هر کاری برای کشورشان انجام دهند. این خوب است که ما همیشه مدیرانی داشته باشیم که حافظ منافع ملی ما باشند.

وی در واکنش به تصمیم بازنگری دو شرکت مائرسک لاین و ام‌اس‌سی در روابط تجاری و خدماتی خود با ایران پس از برجام، بیان کرد: در گذشته نیز ما با چنین مساله‌ای روبرو بودیم اما توانستیم کشور را اداره کنیم. درست است زمانی که آمریکا ما را تحریم کند شرایط سخت‌تر می‌شود اما هیچ وقت شرایط ما به قبل از برجام بر نمی‌گردد چرا که امروز فضا بهتر شده است اما ما باید تدبیر داشته باشیم و فعالانه پیش رویم.

وی در پایان گفت: در این دنیای استعماری هر چه به قولت عمل کنی باز هم با زیاده‌خواهی مواجه خواهی شد، اما باید خودمان مشکلات‌مان را برطرف کنیم و نباید منتظر باشیم که در آمریکا چه کسی رییس‌جمهور خواهد شد و چه اقداماتی انجام خواهد داد. ما باید آنقدر فعالانه کار کنیم و تولید داشته باشیم که آنها نتوانند ما را مجبور به کاری کنند.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار