کد خبر: 819
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 09:05
توافقات سه جانبه ایران و هند
وزیر نفت و گاز هند با بیان اینکه مذاکرات در مورد فرزاد B پیش از تحریم‌ها صورت گرفته و بنابراین خارج از مناقصه به شرکت هندی داده می‌شود تصریح کرد که هالک بانک ترکیه آماده انتقال بدهی‌های نفتی هند به ایران به یورو است.

 

فراتاب-  سرویس اقتصادی: وزیر نفت هند در تهران بدون تعین زمان معینی برای بازپرداخت پولهای بلوکه شده ایران در بانکهای آن کشور موفق به عقد قرارداد سرمایه گذاری برای توسعه میدان گازی" فرزاد بی " با استفاده از رویه ترک تشریفات با وزارت نفت شد.در جریان این دیدارها وزیر نفت هند قول داد که پولهای ایران در بانکهای آن کشور محفوظ بماند تا در وقت مناسب به ایران برگردانده شود.در مجموع مقامات هندی حاضر در تهران در موضوعات متنوعی با همتایان ایرانی خود به مذاکر پرداختند،خرید نفت از ایران، نحوه بازپرداخت بدهی ده ها میلیاردی آن کشور به ایران،سرمایه گذاری هند در بنادر و مناطق آزاد و میادین نفت و گاز ایران و سایر همکاریها در حوزه نفت و پترو شیمی از جمله مهمترین محورهای مذاکراتی بین طرفین بوده و جزئیات توافقات صورت گرفته بین مقامات دو کشور به نقل از دنیای اقتصاد نشان دهنده آن است که هندی ها خوشحال و خندان و با دست پر تهران را به مقصد دهلی ترک خواهند نمود.مقامات هندی حاضر در تهران در موضوعات متنوعی با همتایان ایرانی خود به مذاکر پرداختند،خرید نفت از ایران، نحوه بازپرداخت بدهی ده ها میلیاردی آن کشور به ایران،سرمایه گذاری هند در بنادر و مناطق آزاد و میادین نفت و گاز ایران و سایر همکاریها در حوزه نفت و پترو شیمی از جمله مهمترین محورهای مذاکراتی بین طرفین بوده

نفت و پتروشیمی: روز گذشته در پی سفر وزیر نفت هند و هیات همراه وی به کشورمان و دیدار وی با وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی همچنین حضور وی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران که شب گذشته صورت گرفت موضوعات مهمی به خصوص در حوزه همکاری‌های نفتی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفتی مورد بررسی و توافق قرار گرفت. به گزارش «دنیای اقتصاد» در این دیدار خرید نفت ایران توسط هند به بیش از 350 هزار بشکه کنونی به‌صورت روزانه و سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری هندی‌ها در میدان فرزاد بی و چابهار همچنین حضور سرمایه گذاران این کشور در سایر پروژه‌های نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله موضوعاتی بود که مورد بحث و تبادل نظر بین دو طرف قرار گرفت. این در حالی است که در دیدار وزیر نفت هند با ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی کشورمان موضوع بازپرداخت بدهی‌های نفتی این کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت. در دیدار بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت سطح کنونی خرید نفت هند از ایران را حدود ٣٥٠ هزار بشکه در روز عنوان کرد و گفت: امیدواریم این رقم با لغو تحریم‌ها افزایش یابد.

وزیر نفت هند نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بخش انرژی در توسعه روابط دو کشور می‌تواند پیشتاز و تعیین‌کننده باشد، گفت: شرکت‌های هندی تمایل زیادی برای حضور در پروژه‌های نفت،گاز و پتروشیمی ایران دارند. وی مهم‌ترین‌ بخش مذاکرات امروز در بخش سرمایه‌گذاری را توسعه میدان گازی فرزاد بی اعلام کرد و افزود: قرار است دو طرف ایرانی و هندی بر سر زمان بندی اجرای پروژه به توافق برسند که کار سختی است و به زمان نیاز دارد. وزیر نفت افزود: به گفته وزیر نفت هند، هندی‌ها قرار است از گاز این میدان برای مصارف خود یا عرضه به بازارهای جهانی استفاده کنند. وی ابراز امیدواری کرد که این سفر فصل جدیدی را در رو ابط دو کشور به‌ویژه در بخش انرژی بگشاید.

ایران آماده افزایش صادرات نفت به هند است

به گزارش «شانا» وزیر نفت نسبت به افزایش واردات نفت پالایشگاه‌های هندی از ایران پس از لغو تحریم‌ها با حمایت و کمک دولت هند، ابراز امیدواری کرد. زنگنه با اشاره به اینکه ایران و هند دارای رابطه تاریخی چند هزار ساله با هم هستند و امروز در بالاترین سطح سیاسی و فرهنگی باهم ارتباط دارند، تصریح کرد: من مطمئن هستم این سفر سبب تسهیل و گسترش روابط اقتصادی دو کشور به‌ویژه در بخش انرژی می‌شود. وی با بیان اینکه ما می‌توانیم در شاخه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی همکاری کنیم و روابطمان را توسعه دهیم، یادآور شد: ایران نه تنها علاقه‌مند به توسعه روابط در بخش بازرگانی نفت و گاز با هند است، بلکه علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها از سوی شرکت‌های هندی است. وزیر نفت با اشاره به اینکه هند یکی از مشتریان سنتی نفت خام ایران است، گفت: امیدواریم میزان واردات نفت هند از ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها با حمایت و کمک دولت این کشور افزایش یابد.

زنگنه با یادآوری اینکه دو کشور مدتی است درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی با یکدیگر در حال مذاکره هستند، تصریح کرد: امیدواریم در این سفر بتوانیم دیدگاهمان در مورد این پروژه را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم و زمان مشخصی را برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات تعیین کنیم. وی یکی دیگر از مباحث مورد علاقه ایران برای همکاری با شرکت‌های هندی را پتروشیمی عنوان کرد و گفت: شرکت‌های هندی می‌توانند در بخش پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کنند و ایران آمادگی تامین گاز طبیعی برای شرکت‌های هندی که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند، را دارد. به گفته وزیر نفت، قیمت گاز برای پتروشیمی‌ها مشخص و اعلام شده است. وی افزود: همچنین وزارت نفت آمادگی تامین گاز برای دیگر صنایع انرژی‌بر که شرکت‌های هندی در آن سرمایه‌گذاری کنند، را دارد. وزیر نفت همچنین به بحث صادرات گاز به هند اشاره کرد و گفت: بیش از ٢٥ سال است مذاکره درباره صادرات گاز ایران به هند ادامه دارد که با فراز و فرودهایی همراه بوده است، اما امیدواریم این مذاکرات و صادرات گاز ایران به هند به نتیجه برسد.

دهلی نو آماده سرمایه‌گذاری ٢٠ میلیارد دلاری در بندر چابهار است

در این سفر وزیر نفت هند از آمادگی این کشور برای سرمایه‌گذاری ٢٠ میلیارد دلاری در چابهار خبر داد و گفت: روابط ایران و هند در حوزه انرژی ایران دیگر محدود به واردات نفت خام نیست. دارمندرا پرادهان در جمع خبرنگاران از برنامه این کشور برای سرمایه‌گذاری ٢٠ میلیارد دلاری در بخش انرژی و دیگر زمینه‌های صنعتی در چابهار خبر داد. وزیر نفت هند تاکید کرد که روابط ایران و هند در حوزه انرژی در چند زمینه راهبردی گوناگون در جریان است و دیگر تنها به واردات نفت محدود نمی‌شود. پرادهان همچنین با اشاره به تلاش هند برای حل چالش‌های مربوط به پرداخت بدهی‌های نفتی این کشور به ایران اعلام کرد: پول‌های ایران در بانک‌های هند محفوظ است و به زودی با گشایش کانال‌های بانکی به ایران پرداخت می‌شود. وی گفت: مذاکرات بسیار پرثمری با مسوولان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران داشتم و با نهایی شدن مذاکرات به‌زودی بدهی‌های نفتی ایران پرداخت می‌شود. وزیر نفت هند ضمن ابراز رضایت از گفت‌وگو‌های خود با وزیر نفت ایران از توافق با همتای ایرانی خود درباره نقشه راه همکاری در پروژه‌های گوناگون از جمله طرح توسعه میدان گازی فرزادبی خبر داد و گفت: دیدار با دیگر مسوولان ایرانی از جمله اکبر ترکان، معاون رئیس‌جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی از برنامه‌های بعداز ظهر روز گذشته هیات هندی بود.

نظرات
آخرین اخبار