از آتش زدن پرچم تا سنگ زدن به سفارت رژیم صهیونیستی | فراتاب
کد خبر: 8174
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1397 - 16:40
تظاهرات جهانی همبستگی با فلسطین
در کشورهای فرانسه، سوئد، یونان، آرژانتین و برزیل تظاهرات‌هایی در اعتراض به کشتار فلسطینی‌ها در جریان تظاهرات میلیونی "بازگشت" برگزار شد. این در حالی است که دو فلسطینی دیگر نیز در نوار غزه به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی در سالروز "نکبة" به شهادت رسیدند.

به نوشته روزنامه الیوم السابع چاپ مصر، در ادامه موج جهانی اعتراضات یک روز پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و در هفتادمین سالروز "نکبة" هزاران تن در فرانسه، سوئد و یونان،‌ برزیل،‌ آرژانتین، ترکیه و کشورهای عربی به خیابان‌ها آمدند.

تظاهرات در یونان به سطح درگیری‌هایی خشونت‌آمیز و پرتاب سنگ به ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور رسید.

صدها آرژانتینی نیز در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی در مقابل سفارت این رژیم در بوینس آیرس تجمع کردند.

این تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی، خشونت افراطی رژیم صهیونیستی علیه معترضان فلسطینی و تصمیم غیرمنطقی آمریکا برای انتقال سفارتش به قدس را محکوم کردند.

در برزیل نیز ده‌ها تن از ساکنان شهر سائوپائولو واقع در جنوب شرق این کشور علیه اقدامات خصمانه سربازان اسرائیلی در حق تظاهرکنندگان فلسطینی در نوار مرزهای اشغالی با غزه تظاهرات کردند.

این تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها به زبان عربی نوشته شده بودند، "فلسطین آزاد و کشوری عربی است".

همچنین پرچم فلسطین بر فراز ساختمان مرکزی در شهر سائوپائولو به اهتزاز درآمد.

اما شهرهای کشورهای عربی و اسلامی نیز روز سه‌شنبه شاهد تظاهرات‌های همبستگی با فلسطینی‌ها بودند. تظاهرکنندگان اشغالگری رژیم صهیونیستی را در سالزورر نکبة و انتقال سفارت آمریکا به قدس محکوم کردند.

در مرکز صنعا پایتخت یمن ده‌ها هزار یمنی با ساکنان قدس و غزه اعلام همبستگی کرده و شعارهای "مرگ بر اسرائیل و آمریکا و زنده باد قدس" سر دادند. آنها پرچم‌های فلسطین و انصارالله را در دست داشتند. 

همچنین جمع کثیری از فلسطینی‌ها در اردوگاه الوحدات در امان پایتخت اردن تجمع کرده و در حمایت از قدس و غزه شعار دادند.

در لبنان بیش از ۳۰۰۰ آواره فلسطینی مستقر در اردوگاه‌ها در روستای مرزی "ارنون" در جنوب لبنان و مرزهای اسرائیل تظاهرات کردند.

در تونس جمعیتی "انصار فلسطین" و تعدادی از جمعیت‌های جامعه مدنی در خیابان اصلی پایتخت تظاهرات کرده و در محکومیت تجاوزات اسرائیل شعار سر دادند همچنین روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های سیاسی و مدنی مقابل سفارت آمریکا در محکومیت جنایت‌های اسرائیل تجمع کردند.

علاوه بر این کشورها در چند استان ترکیه نیز تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد که از جمله آن تجمع مقابل کنسولگری اسرائیل در شهر استانبول بود. تظاهرکنندگان پرچم‌های فلسطینی را در دست داشتند و خواستار خروج آمریکا از منطقه شدند. در غازی‌آنتپ، ازمیر، آیدن، مانیسا صدها تن در میادین اصلی تظاهرات کرده و خواستار پایداری ملت فلسطین شدند.

این در حالی است که در پی شهادت ۶۱ فلسطینی در تظاهرات میلیونی بازگشت در ۱۴ مه دو فلسطینی دیگر نیز در روز سه‌شنبه در شرق اردوگاه البریج در نوار غزه به ضرب گلوله سربازان رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. به این ترتیب تعداد شهدای فلسطین به ۶۳ تن رسید.

اشرف القدرة، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد، سربازان ارتش رژیم صهیونیستی در شرق اردوگاه البریج در نوار غزه به سمت گروهی از فلسطینی‌ها تیراندازی کردند که موجب به شهادت رسیدن ناصر غراب ۵۱ ساله و بلال الاشرم ۱۸ ساله از ساکنان استان الوسطی شد.

القدرة افزود: در تیراندازی سربازان اسرائیلی در مناطق مختلف نوار غزه به سمت فلسطینی‌هایی که در راهپیمایی‌های "بازگشت" شرکت کرده بودند، ده‌ها تن زخمی شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین ادامه داد: ۴۱۷ فلسطینی نیز به ضرب گلوله سربازان اسرائیل زخمی شده و ۱۰ تن از کادر پزشکی نیز در پی شلیک گاز اشک‌آور از سوی این سربازان دچار مشکلات تنفسی شدند.

در همین رابطه هیئت ملی اردوگاه‌های راهپیمایی بازگشت و لغو محاصره در بیانیه‌ای بر استمرار این راهپیمایی‌ها در قالب فعالیت‌های مختلف روزانه و هفتگی در اردوگاه‌ها تاکید کرد.

فلسطینی‌ها عصر سه‌شنبه در سالروز نکبة (تاسیس رژیم جعلی اسرائیل) ده‌ها تن از شهدای خود را تشییع کردند.

نظرات
آخرین اخبار