احتمال لغو نشست ترامپ و کیم جونگ اون | فراتاب
کد خبر: 8173
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1397 - 15:40
معاون اول وزیر امور خارجه کره شمالی اعلام کرده است که کشورش تمایلی به برگزاری نشست با آمریکا ندارد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اظهارنظر از سوی کیم کیه گوآن،‌ معاون اول وزیر امور خارجه کره شمالی امروز (چهارشنبه) چند ساعت پس از آن مطرح شد که پیونگ یانگ نشست عالی‌رتبه با کره‌ جنوبی را لغو و تهدید کرد تا اقدامی مشابه را درباره نشست برنامه‌ریزی شده میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که قرار است ماه آتی میلادی در سنگاپور صورت بگیرد، انجام می‌دهد.

معاون وزیرخارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که از خبرگزاری رسمی کره شمالی قرائت شد گفته است که اگر آمریکا بر نابودی تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ اصرار داشته باشد کشورش دیدار برنامه‌ریزی شده ۱۲ ژوئن میان رهبران کره شمالی و آمریکا را لغو می‌کند.

وی تاکید کرده است: "اظهارات بی‌محابای" اخیر واشنگتن آن هم قبل از نشست ۱۲ ژوئن نشانه‌ای از "عملکردی بی‌پروا" است.  

این وزیر کره شمالی در اشاره‌ای تلویحی به سخنان جان بولتون، مشاور ترامپ گفت که مقام‌های آمریکایی می گویند مدل لیبی را برای واگذاری هسته‌ای در نظر دارند و از فرمول "ابتدا کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای و بعدا جبران" صحبت می‌کنند یعنی تحمیل سرنوشت لیبی یا عراق به کره شمالی که به دلیل در اختیار گذاشتن تمامی کشورشان به قدرت‌های بزرگ فروپاشیدند.

وی تاکید کرد که پیونگ یانگ خلع سلاح هسته‌ای به شیوه لیبی را هرگز نمی پذیرد. 

معاون اول وزیر امور خارجه کره شمالی همچنین اظهارنظرهای آمریکا را مبنی بر اینکه پیونگ یانگ باید نه تنها تسلیحات موشکی و اتمی خود را کاملا کنار بگذارد بلکه این مساله مربوط به تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی نیز می‌شود، مورد انتقاد قرار داد و افزود: اگر رویکرد نشست میان کره شمالی و آمریکا تنها صادقانه و با هدف بهبود روابط باشد ما به آن پاسخی مناسب می‌دهیم اما تمایلی نداریم تا وارد مذاکره یک طرفه‌ای شویم که از ما می‌خواهد تا برنامه‌های تسلیحات اتمی خود را کنار بگذاریم و ما را مجبور کنند تا نشست کره شمالی و آمریکا را بپذیریم.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که ایالات متحده به صورت مستقیم صحبتی درباره تغییر نشست رهبران آمریکا و کره شمالی نشنیده است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید رهبر کره شمالی پیشتر مشخص کرده بود که ضرورت‌ها و اهداف تداوم رزمایش مشترک آمریکا با کره‌ جنوبی را می‌داند.

خبرگزاری یونهاپ کره‌ جنوبی نیز امروز (چهارشنبه) گزارش داد:‌ مانور نظامی مشترک دو هفته‌ای میان نیروهای آمریکایی و کره‌ جنوبی از روز جمعه آغاز می‌شود و ۱۰۰ هواپیمای جنگی در آن شرکت دارند.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار