ساکورا: بهشت ژاپنی | فراتاب
کد خبر: 811
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1395 - 09:15
تک نگاریهایی از سرزمین آفتاب تابان (2)
جشن های بهاری ژاپنی ها را ساکورا می نامند جشنی که می توان از آن با نام جشن شکوفه ها نیز یاد کرد طبیعت گردی و رویت شکوفه های گیلاس در هر کوی و برزنی از جمله ویژگی های بارز این مراسم به شمار می رود.

فراتاب عاطفه باغی[1]: روزهای اول بهار به ویژه هفته دوم و سوم فروردین در ژاپن ایام جشن هایی است که ساکورا نامیده می شود و بهانه آن شکوفه های سفید رنگ و چشم نواز گیلاس هستند که به همین عنوان –ساکورا- نامیده میشوند و در هر معبر و گذری میتوان آن ها را یافت، جشن های ساکورا نه تنها برای مردم ژاپن اهمیت بسیار زیادی دارد بلکه توریست های فراوانی را نیز از همه جای دنیا به خود جذب می کند. به طور کلی طبیعت برای مردمان این سرزمین بسیار الهام بخش و به گونه ای مقدس است، شاید بتوان دوره کوتاه شکوفه های گیلاس را اوج احترام و تقدیس طبیعت در ژاپن دانست، در طول سال تنها در این ایام است که مردم باور دارند باید در هر فرصت ممکن زیر یک درخت سفید رنگ ساکورا بنشینند و با گرامی داشت عروس فصل ها، انرژی و خوش یمنی از طبیعت طلب کنند .عمر شکوفه های گیلاس در بهترین حالت 2 هفته است که برای مردمان سرزمین آفتاب سمبلی است از زندگی کوتاه وگذرا، به عبارت بهتر پاسداشت ساکورا و طبیعت به معنای پاسداشت زندگی است.

نکته جالب در طبیعت گردی ژاپنی ها این است به رغم اینکه شما بسیار به سختی و به ندرت می توانید سطل زباله ای پیدا کنید اما در طبیعت هم به رغم حضور گسترده مردم زباله ای پیدا نمی کنید، چرا که عرف حاکم اینگونه است مردم می بایست زباله ها را با خود به منزل برگردانند و آنها را تفکیک و در سطل زباله خاص خود قرار دهند!

نکته جالب توجه در خصوص ژاپن همانطور که اشاره شد احترام فراوان به طبیعت است، رها کردن زباله در طبیعت برای آن ها شاید معادل ریختن به عمد یک فنجان قهوه روی فرش دستبافت ابریشمی است که می تواند خانه یک ایرانی را مزین کند، همانطور که این عمل در ایران بعید و عجیب به نظر می آید رها کردن زباله نیز در دامان طبیعت به همان اندازه در ژاپن غیر قابل درک است.

 

تقدیس طبیعت را می توان در اوج خود در ساکورا دید، در حالیکه همه پارک ها،باغ ها و معابد مملو از جمعیتی است که با انواع خوراک و نوشیدنی بهار را جشن می گیرند، پیدا کردن اثر و زباله ای از این حضور پس از پایان جشن کار سختی است، نکته جالب تر اینکه پیدا کردن سطل زباله در سطح شهر، باغ ها وکوهستان نیز کار آسانی نیست و به ندرت دیده می شود چرا که در سنت مردمان ژاپن تمام زباله ها باید در یک کیسه به منزل برگشته و تفکیک و سپس  در محل مخصوص خود رها شود.

 نکته ای که اهمیت شکوفه های گیلاس را بیشتر نشان می دهد این است که از آغاز تا پایان ایام ساکورا تعدادی سایت معتبر ژاپنی به طور روزانه وجدی درصد شکوفه ها را تخمین می زنند و در نمودار منتشر می کنند، مثل اینکه امروز 10% از شکوفه ها در اثر وزش باد ریخته اند و یا امروز 20%دیگر از غنچه ها شکوفه کرده اند . این مسأله در ایام پاییز و برای برگ های خاص و قرمز رنگ درختان نیز تکرار می شود.

و نکته پایانی اینکه اکثریت شکوفه های زیبا و بی نظیر گیلاس در ژاپن تزیینی اند و هرگز تبدیل به گیلاس نمی شوند  هرچند بیشترین توجه و احترام را در میان سایر درختان میوه از آن خود میکنند.

 

[1] . عاطفه باغی دانشجوی ایرانی در مقطع دکترای مطالعات جهان در دانشگاه دوشیشا است که سعی دارد در روزنوشت های خود در فراتاب ژاپن و بخصوص جامعه و فرهنگ حاکم بر این کشور را از زاویه ای دیگر به تصویر بکشد و از آنها بنویسد.

 

 

نظرات
آخرین اخبار