توزیع ناعادلانه ادامه دارد/ کدام رسانه ها بیشترین طرح را گرفته اند ؟ | فراتاب
کد خبر: 8085
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1397 - 10:59
عدالت محوری و حذف رانت دو معیاری بود که مسئولان ترافیکی در توزیع طرح ترافیک امسال بر آن تاکید داشتند اما این دو ویژگی در توزیع طرح ترافیک خبرنگاران رعایت نشد.

فراتاب - گروه اجتماعی: هنوز هم با گذشت بیش از ۸ ماه از عمر مدیران جدید ترافیک شهر تهران مشخص نیست چرا اصلاح طرح ترافیک جدید به اولویت نخست این معاونت تبدیل شد و مشکلات بی شمار حوزه ترافیک پایتخت به حاشیه رفت تا آن جا که لایحه نرخ کرایه های تاکسی و اتوبوس که هر سال بهمن ماه به شورا ارائه می شد امسال به ۲۰ فروردین ماه به شورا رسید  و با وجود بررسی اورژانسی شورای شهر هنوز هم نرخ های جدید ابلاغ نشده است.

در این مدت معاون حمل و نقل و ترافیک آن قدر سرگرم بازی جدید طرح ترافیک بود که حتی فراموش می کند می تواند از فرصت انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده کند و در روزهای آخر طی یک لایحه دو فوریتی امکان  انتشار چهار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای خود نقد می کند.

در حالی که پلیس، شورای شهر، مجلس و کارشناسان ترافیک معتقدند  برای تغییر یک طرح ۴۰ ساله با همه مشکلات و نواقص باید با آرامش بیشتری رفتار کرد اما معاون ترافیک شهر تهران تاکید دارد همین امسال باید طرح جدید اجرایی شود و زیر بار اجرای آزمایشی و ... نمی رود.

دلیل این همه تاکید هم مشخص نیست. اگر معاون ترافیک در گرفتن همه حقوق تهران از سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی و اتوبوس هایی که از وزارت کشور طلب دارد تا سهم دولت از یارانه بلیت مترو هم پافشاری و تاکید داشت حتما این رفتارها را شیوه مدیریتی او تعریف می کردیم. اما به نظر می رسد انگیزه ای که در پیگیری طرح ترافیک جدید وجود دارد در بیشتر موضوعات دیده نمی شود.

طرح جدید اگر رفتار غیر حرفه ای برخی از دوستان ترافیکی که نشان از تجربه اندک آنها در حوزه تصمیم گیری برای مردم شهر و خیابان های شهری دارد، مدیرانی که نمی دانند کوچک ترین تصمیم آنها تا چه میزان می تواند زندگی آدم های شهر را تحت تاثیر قرار دهد یا بر اتفاقات شهر تاثیر بگذارد، نبود؛  می توانست یک اتفاق خوب در حوزه ترافیک  را رقم بزند.

اگر انگیزه اصلی، اصلاح یک رویه اشتباه بود، می توانستند بیش از این از راهنمایی کارشناسان ترافیک و مجریان طرح کمک گرفته شود، با نمایندگان کسانی که این تصمیم جدید بر روند زندگی آنها تاثیر دارد صحبت و رایزنی می شد، مشکلات و نظر آنها در تدوین طرح جدید دیده می شد، نه این که آقای رییس پس از گرفتن مصوبه از شورای ترافیک و ایجاد حاشیه های بسیار تازه به یاد این بیفتد که تصمیم اش بر زندگی بیماران خاص، معلولان، رانندگان آژانس، وانت بارها، پزشکان و خبرنگاران تاثیر دارد.

پیش از این، او صحبت با گروه ها را جایز نمی دانست زیرا از نگاه او همه این گروه ها ذی نفع بوده و رانت خوار محسوب می شدند.

چه خوب بود اگر انگیزه های طراحان طرح جدید، اصلاح بود آن زمان شاید می پذیرفتند که این طرح یک سالی به صورت آزمایشی اجرایی شود، مشکلاتش شناسایی و طرح مناسب و جایگزین طرح پر اشکال سابق شود.

مشکلات تازه از راه می رسند/امکان انتقال طرح به خودروی جدید تعریف نشده است 

اما اراده بر این بود که طرح ترافیک جدید در سال ۹۷ اجرایی شود. به همین دلیل سامانه ثبت نام طرح جدید در روزهای پایانی اسفند ماه رونمایی می شود، سایتی که هر روز یک مشکل و نقص آن مشخص می شود. جدید ترین مشکل، این که در سامانه جدید روشی برای انتقال طرح بر روی خودروی جدید وجود ندارد.

یعنی خبرنگاری که امسال طرح ترافیک گرفته است اگر خودروی خود را بفروشد ساز و کاری برای انتقال طرح ترافیک جدید به خودروی تازه اش را ندارد.

توزیع ناعادلانه ادامه دارد/ کدام رسانه ها بیشترین طرح را گرفته اند 

این روزها در مقابل ساختمان شورای شهر تهران ۲ گروه بیشترین تجمع را دارند، یکی پیمانکاران طلبکار شهرداری و دیگری معترضان به طرح ترافیک جدید شهر تهران.

از مدیران مسئول نشریات تا راننده های وانتی که دیگر انگیزه ای برای جابه جایی بار در داخل شهر ندارند.

یکی از دلایلی که مدیران تازه شهر را به طرح خبرنگاری حساس کرد این بود که آنها معتقد بودند که بیشتر آرم های خبرنگاری به مدیران مسئول و خانواده‌هایشان می رسد و مدیران سابق با طرح ترافیک معامله و بیزینس می کردند. اما آیا این رویه اصلاح شد؟

 در حال حاضر که یک هفته ای از اجرای طرح ترافیک می گذرد هنوز بسیاری از خبرنگاران طرح ترافیک نگرفته اند اما مدیران مسئول روزنامه ها و خانواده هایشان از طرح ترافیک خبرنگاران برخوردار شده اند.

یکی از خبرنگاران می گفت مدیر مسئول و معاون سردبیر بازنشسته یکی از روزنامه های قدیمی که حتما هم برای مسئولان ترافیکی شناخته شده هستند طرح ترافیک خبرنگاری گرفته اند.  به جز دور زدن های عادی این آیین نامه که عملا هدف طراحان را بی اثر کرده است. توزیع ناعادلانه طرح ترافیک میان رسانه ها یکی دیگر از مشکلات این طرح است.

قرار است تمامی اسامی کسانی که از این امتیاز استفاده کرده اند روی سامانه این معاونت قرار بگیرد. آن زمان باید مسئولان ترافیکی توضیح دهند دلیل سهمیه بندی ها ناعادلانه چیست؟ این که چرا یک خبرگزاری هم سو با سیاست های این معاونت که به جز بهره مندی از رانت خبری ویژه ای بیش از نیازش طرح ترافیک گرفته است؟

یا چرا یک خبرگزاری با بیش از ۱۰۰ نیروی خبری به میزان یک خبرگزاری کوچک از سهمیه طرح ترافیک برخوردار نشده است. عدالتی که دوستان به آن اعتقاد داشتند به نظر می آید کفه اش به یک سمت سنگینی می کند.

 به گفته مسئولان اجرایی طرح ترافیک جدید صدا و سیما بیشترین طرح ترافیک را گرفته است، درحالی که خبرنگاران صدا وسیما همگی برای حضور در برنامه ها از خودروهای سازمان استفاده می کنند.

خوب است مسئولان ترافیکی میزان سهمیه روزنامه شهرداری  که آنها هم از امتیاز استفاده از خودرو-سازمانی برای پوشش برنامه ها برخوردار هستند بگویند. یا این که سایت داخلی شهرداری به چه شیوه و چه تعداد از این امتیاز برخوردار شده است. با حرف زدن از عدالت، عدالت محقق نمی شود.  

محمد مهدی دانی، رئیس انجمن کانون‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کشور هم در نامه ای که مشخص نیست چه پیگیری از سوی شورای شهر تهران شده است به محسن هاشمی نوشت: خبرنگاران و روزنامه‌نگاران طی مدت گذشته و به بهانه اعطای طرح ترافیک به آنان آماج توهین‌ها و تهمت‌های بی‌سابقه شهرداری تهران قرار گرفته‌اند و البته دست‌اندرکاران رسانه تاکنون خویشتن داری کرده و بنا نداشته‌اند که با همان ادبیات معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سخن بگویند. عبارت رانت‌خوار، یکی از سخیف‌ترین و مضحک‌ترین واژه‌هایی بود که می‌شد به خبرنگاران نسبت داد و این موضوع هرگز از خاطر خبرنگاران محو نخواهد شد چرا که این توهین‌ها از سوی کسانی عنوان شد که همواره دانستن را حق مردم می‌دانند.

او در ادامه نامه اش به توزیع آرام طرح ترافیک خبرنگاران اشاره می کند و می گوید: در کمال ناباوری بسیاری از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پرسابقه کشور مشمول دریافت طرح ترافیک نشده‌اند.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل و ترافیک شورای شهر  هم با انتقاد از فراموش شدن نقش و جایگاه اصلی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که گویا معاونت را به  معاونت طرح ترافیک تبدیل کرده اند (!) می گوید:  معاونت حمل و نقل ترافیک نشان داد با وجود بسیج تمام حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک، حتی از توزیع درست مجوزها هم بازمانده و نتوانسته درست عمل کند و صدای همه درآمده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر وظایف و مسئولیت های زیادی دارد و این موضوع زمان بسیار زیادی از وقت شورا را گرفت، ادامه می دهد: متاسفانه عملکرد بد معاونت حمل‌ و نقل و ترافیک سبب شد کار شورا هم با مشکل مواجه شود. خبرنگاران و اقشار مختلف جامعه طی تماس های مکرر به نحوه بد توزیع و مدیریت طرح ترافیک اعتراض کرده اند.

حاتم بخشی عجیب آقای سرپرست!

قرار است به زودی سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران افزایش پیدا کند. می گویند طرح های جدید با ۵۰ درصد تخفیف بین خبرنگارانی که طرح ترافیک نگرفته اند توزیع می شود. ممنون از حاتم بخشی سرپرست شهرداری که یکی از گزینه های شهرداری تهران است.

حتما دلیل ورود دیرهنگام وی به این موضوع در چند روز مانده به انتخاب شهردار با انگیزه جلب حمایت رسانه ها نیست، زیرا قرار نیست شهرداری با آرم طرح ترافیک معامله و بیزینس! کند. اما مگر قرار نبود سهمیه خبرنگاران ۲هزار و ۵۰۰ آرم باشد و به ناگهان به ۲ هزار آرم کاهش پیدا کرد. کاش به جای این گونه لایحه های دوفوریتی تکلیف آن ۵۰۰ طرح گمشده را مشخص کنید و این که شفاف بگویید به هر خبرگزاری و روزنامه چند طرح ترافیک داده اید.

نظرات
آخرین اخبار