بررسی کاهش سود ۱۷.۵ درصد تسهیلات مسکن از محل اوراق | فراتاب
کد خبر: 8048
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1397 - 14:50
ابوالقاسم رحیمی‌انارکی:پرداخت اقساط از توان خانوارها بالاتر نباشد
مدیرعامل بانک مسکن با اعلام این‌که اتفاقات اواخر سال گذشته قیمت تمام‌شده منابع بانک را افزایش داد، از بررسی کاهش سود ۱۷.۵ درصد تسهیلات مسکن از محل اوراق خبر داد و برنامه جدید برای کنترل قیمت مسکن را تشریح کرد.

 

فراتاب- گروه اقتصادي :ابوالقاسم رحیمی‌انارکی اظهار کرد:‌ در مورد افزایش سقف وام مسکن بارها اعلام کرده‌ایم که به‌طور مرتب وضعیت را رصد می‌کنیم و هر زمانی زمینه فراهم شود در این رابطه اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که "منتها چند محدودیت را در بحث افزایش سقف وام مسکن داریم که باید آنها را رعایت کنیم"، تصریح کرد: در بررسی‌های کارشناسی ما مشخص می‌شود اولاً این‌که اقساط باید در استطاعت گیرندگان وام باشد این یکی از مواردی است که به آن توجه می‌کنیم.

وی با ابراز این‌که صرف بالا بردن سقف وام مسکن مهم نیست و مهم آن است که پرداخت اقساط از توان خانوارها بالاتر نباشد، افزود: صندوق پس‌انداز مسکن یکم بر اساس یک مدل مالی خاصی تعریف شده و یک سری تعهداتی را ایجاد می‌کند و باید مطمئن باشیم در افزایش سقف وام از نظر منابع با کسری قابل توجهی مواجه نباشیم.

مدیرعامل بانک مسکن با تذکر این‌که "نباید مجبور شویم به منابع بانک مرکزی مراجعه کنیم"، اظهار کرد: این هم یکی از محدودیت‌هایی است که در بحث افزایش سقف وام به آن توجه می‌کنیم، از سوی دیگر این‌که افزایش سقف وام مسکن چه آثار و تبعاتی را روی بازار مسکن می‌گذارد.

رحیمی‌انارکی با اشاره به این‌که افزایش سقف وام در شرایط کنونی شاید خیلی خوب باشد اما آثار آن بر عرضه و تقاضای این کار مهم است، گفت:‌ این کار پیش‌زمینه‌هایی را لازم دارد؛  در حال حاضر بیش از 50 درصد خریدهایی که در بازار مسکن انجام می‌شود روی واحدهایی با متراژ کمتر از 80 متر است. مطابق آمار بانک مرکزی که ماهانه منتشر می‌شود بیش از 50 درصد معاملات تهران مربوط به واحدهای کمتر از 80 متر با قیمت کمتر از 400 میلیون تومان است.

وی با طرح این پرسش که "باید ببینیم این میزان واحد مسکونی را تولیدکنندگان ایجاد می‌کنند که به بازار عرضه شود یا خیر؟" افزود: متأسفانه آمار پروانه‌های ساختمانی نشان می‌دهد کمتر از 30 درصد پروانه‌ها برای واحدهای کمتر از 80 مترمربع است. این مسئله شرایطی را به‌وجود می‌آورد که منجر به افزایش قیمت در واحدهای کوچکتر بیشتر از واحدهای بزرگ‌تر یا لاکچری باشد.

وی با یادآوری عدم همخوانی در این بخش، گفت:‌ سیاست اعتباری بانک مسکن امسال روی واحدهای میان‌متراژ (زیر 100 متر) متمرکز شده است، اگر بتوانیم عرضه را تقویت کنیم و تعادل ایجاد شود، از افزایش بی‌رویه قیمت واحدهای مسکونی جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این‌که بیشترین افزایش قیمت در منطقه 5 است، اظهار کرد:‌ در این منطقه 35 تا 40 درصد بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت‌ها رشد داشته است.

رحیمی‌انارکی تأکید کرد: باید سعی کنیم مجموعه سیاست‌های اعتباری هوشمند باشد، در واقع سیاست ما معطوف به این است که تسهیلات مناسبی را برای چیزهایی که تقاضا بالاست، در نظر بگیریم.

وی با اعلام این‌که "به انبوه‌سازانی که از فناوری‌های نوین در ساخت‌وساز استفاده می‌کننند یک درصد نرخ سود تخفیف می‌دهیم"، گفت:‌ با استفاده از ابزارهای تشویقی می‌خواهیم انبوه‌سازان را به ساخت واحدهای میان‌متراژ ترغیب کنیم، بنابراین افزایش تولید باعث کنترل قیمت‌ها می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که "بانک مسکن برنامه‌ای برای کاهش سود 17.5درصدی تسهیلات مسکن از محل اوراق حق تقدم دارد یا نه؟" افزود: سود وام مسکن در بافت فرسوده نهایی شده، اما در رابطه با سایر تسهیلات بانک مسکن که با نرخ سود 17.5 درصد پرداخت می‌شود باید ببینیم قیمت تمام‌شده منابع ما در نهایت به چه‌ترتیبی است.

وی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون قیمت تمام‌شده چه‌میزانی است، ابراز کرد:‌ باتوجه به اتفاقات پایان سال گذشته مقداری قیمت تمام‌شده منابع بانک مسکن افزایش یافته است و در حال انجام محاسبات آن هستیم.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین تأکید کرد درخواستی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن از 160 میلیون به 200 میلیون تومان از دولت نداشته‌اند.

منبع: تسنيم

نظرات
آخرین اخبار