بلاتکلیفی برج‌های دو قلوی کیو خرم‌آباد | فراتاب
کد خبر: 8040
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1397 - 15:50
با گذشت حدود 3 سال از آغاز پروژه برج‌های دوقلوی کیو این طرح تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که همین موضوع سبب گلایه‌مندی شهروندان خرم‌آبادی شده است.

فراتاب - گروه اجتماعی: پروژه برج‌های دو قلوی کیو با سرمایه‌گذاری بیش از 300 میلیارد تومان در سال 94 با تمام حرف و حدیث‌ها آغاز شد و قرار بر این بود که این طرح در مدت زمان 40 ماه به بهره‌برداری برسد.

این طرح که در 30 طبقه پیش‌بینی شده دارای بخش‌های مختلفی همچون مجتمع‌های تجاری و مسکونی است و مطمئنا با تکمیل آن می‌توان شاهد نقش بسزایش در توسعه شهر خرم‌آباد بود.

 به هر حال با این وجود تاکنون پس از گذشت 3 سال هنوز این طرح پیشرفت مناسبی ناشته و کارشناسان معتقدند که اکنون شاهد پیشرفت فیزیکی 30 درصدی پروژه برج‌های دوقلوی کیو هستیم.

این موضوع باعث نارضایتی مردم شده چرا که وجود طرح‌های نیمه‌تمام اکنون در لرستان به ابر چالش تبدیل شده و این موضوع به معنای بلاتکلیف ماندن سرمایه‌های مردمی است.

 به هر حال در سال‌های گذشته تاکنون مسئولان شهری خرم‌آباد تلاش زیادی برای تکمیل این طرح انجام داده‌اند اما بازهم این اقدامات راه به جایی نبرده است.

به هر حال انتظار می‌رود مسئولان هر چه سریعتر شرایط را برای تسریع در عملیات احداث برج‌های دوقلوی کیو خرم‌آباد مهیا کنند چرا که ادامه یافتن روند کنونی پروژه به هیچ عنوان در شان مردم این دیار نیست.

حال باید دید وعده‌های مسئولان برای تکمیل این طرح عملیاتی خواهد شد؟

تلاش برای رفع مشکلات پروژه برج‌های دوقلوی کیو

در این زمینه شهردار خرم‌آباد بیان می‌کند: عملیات اجرایی برج‌های دو قلو کیو به دلیل کمبود نقدینگی پیمانکار تعطیل شد در یک ماه گذسته پیگیری‌های زیادی شده و انتظارتی داشتند که بخشی از آنها محقق شده و باید در این‌ ماه برنامه زمانبندی اعلام شود.

وحید رشیدی می‌گوید: از مردم برای تاخیر در اجرای پروژه باید عذرخواهی کرد و امیدواریم بتوان بر اساس یک برنامه زمانبندی شده شاهد تعیین تکلیف آن باشیم.

وی  در ادامه با اشاره به اینکه قراردادی در گذشته در مورد این پروژه بسته شده و شهرداری هم سهمی در آن دارد، می‌افزاید: این پروژه یک مدت به دلیل نداشتن نقدینگی از سوی پیمانکار تعطیل و یه نیمه فعال بوده اما پیگیری‌های زیادی برای تعیین تکلیف آن صورت گرفته است.

شهردار خرم‌آباد عنوان می‌کند: پیمانکار انتظاراتی از شهرداری داشته که بخشی از آن را به صورت قانونی توانستیم برآورده کنیم، که یکی از آنها بحث پیش‌فروش واحدهای پروژه بوده که در قرارداد اولیه نیز پیش‌بینی شده است.

رشیدی می‌افزاید: پیمانکار برنامه‌هایی برای پیش فروش داشته تا بتوان سرعت پروژه را افزایش دهد که مجموعه مدیریت شهری نیز معتقد است باید هر چه سریعتر این پروژه بزرگ به نتیجه برسد.

لزوم تکمیل هر چه سریعتر پروژه

در این زمینه ‌رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز بیان می‌کند: مطالبه شورای شهر تکمیل هر چه سریعتر برج‌های دوقلو است.

اردشیر دریکوند در ادامه با اشاره به این مطلب که سهم سرمایه‌گذار پروژه75 درصد و سهم شهرداری 25 درصد است، می افزاید: هر چند ما نسبت به سهم شهرداری در این پروژه انتقاد داریم و اگر در این زمان قرار داد منعقد می‌شد بدون شک شورای شهر و شهرداری با این شرایط موافقت نمی‌کردند زیرا معتقدیم می‌توانست قرار داد عادلانه‌تر بسته شود اما باید طرح به نتیجه برسد.

‌ رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در ادامه با اشاره به اینکه با وجود ناعادلانه بودن قرار داد در حال حاضر انتظار ما این است که پروژه به زودی تکمیل شود، می‌گوید: بلاتکلیفی پروژه‌ها باعث بدبین شدن سرمایه‌گذارهای دیگر می‌شود، یکی از معضلات خرم‌آباد نیمه‌کاره بوده پروژه‌ها بوده بنابراین یکی از مطالبات ما و شهروندان خرم‌آبادی بهره‌برداری از برج های دوقلو است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که یکی از خواسته‌های اعضا شورای شهر تعامل و اطلاع‌رسانی مجری پروژه با اعضا شورای شهر و شهرداری است، تاکید کرد: انتظار ما این است که سرمایه گذار زمان بندی مشخصی را اعلام کند و به زودی شاهد تکمیل پروژه باشیم.

سرمایه‌گذار به تعهداتش عمل کند

‌ رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز در این راستا بزرگترین آسیب برای مسئولین را سلب اعتماد مردم می داند و می‌گوید: مردم از ما در مورد روند پیشرفت برج‌های دوقلو سوال می‌پرسند و ما اطلاعات کاملی نداریم زیبنده شورای شهر نیست.

وی ادامه می‌دهد: برای ما ارزشمند است شرکت سرمایه‌گذار برج‌های دوقلو نهادی بوده که خود وامدار به شهدا و پایبند به ارزشها است، اینکه چه اتفاقی سبب شده است که شرکت ذکر شده نمی‌تواند وظیفه‌اش را پیش ببرد بایستی به دنبال راهکار باشیم.

صالحی نسب در ادامه با اشاره به اینکه دغدغه خاطر تمام اعضای شورای شهر این است که شرکت معین کوثر با توانمندی که دارد می‌بایست پیش‌بینی پروژه را می‌کرد و ما اکنون منتظر پیش فروش واحدها نبودیم، می افزاید: هیچ کدام از اعضای شورا به دنبال منافع شخصی نیستند و هدف اصلی آنها حفظ آبروی خود و منافع شهر است.

وی عنوان می کند: امیدواریم با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در ماه‌های آینده شاهد بهبود وضعیت پیشرفت فیزیکی برج‌های دو قلوی کیو باشیم.

۷۵ میلیارد تومان برای ساخت پروژه هزینه شد

در همین زمینه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری عمران و ساختمان معین کوثر به عنوان سرمایه‌گذار برج‌های دو قلوی کیو، بیان می‌کند: از ابتدای آغاز عملیات اجرایی پروژه برج‌های دو قلوی کیو قرار بر این بوده که این طرح در مدت زمان 40 ماه به بهره‌برداری برسد که دلایل مختلفی برای تکمیل نشدن آن وجود دارد.

کرامت نرگس‌نژاد ادامه می‌دهد: البته اکنون روند اجرایی پروژه در حال انجام بوده اما سرعت پایینی دارد و با هماهنگی‌های صورت گرفته روند احداث در ماه‌های آینده با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

 وی عنوان می کند: شرکت سرمایه گذاری معین کوثقر تاکنون بیش از 75 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و در نتیجه باید گفت که نیت‌مان تکمیل این طرح است.

این مسئول در ادامه با اشاره به دشوار بودن روند اجرای طرح، می‌افزاید: ماهیت احداث این طرح اقدامی بسیار دشوار است و در این مدت بیش از 4 هزار متر به ارتفاع 35 متر شمع کوبی در این طرح انجام شده و در نتیجه یکی از مهمترین عوامل طولانی شدن این طرح همین موضوع بوده است.

اجازه پیشفروش واحدها داده نمی‌شود

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری عمران و ساختمان معین کوثر ادامه می‌دهد: یکی از مهمترین مشکلات دیگر این پروژه پیچیدگی قانون پیش‌فروش است با وجود اینکه این طرح بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 50 هزار متر از اسکلت به اتمام رسیده و شاهد دوار چینی بخشی از طرح هستیم اما نتوانسته‌ایم عملیات پیش‌فروش را آغاز کنیم.

نرگس نژاد در ادامه با غیر فنی و غیرحرفه‌ای خواندن قانون پیش فروش در کشور، می‌گوید: متاسفانه این موضوع در کشورمان وجود دارد و باید اصلاح شود، به هر حال برای ادامه عملیات اجرایی طرح و تامین بخشی از منابع مالی باید بتوان بخشی از واحدهای طرح را پیش فروش کرد.

وی عنوان می‌کند: در روزهای گذشته شاهد برگزار جلسات بسیار مناسبی با اعضای شورای شهر خرم‌آباد بودیم و مسائل و مشکلات پروژه به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفت و با قول‌های داده شده انتظار می‌رود در آینده نزدیک موانع موجود اشاره شده برای ادامه یافتن روند پروژه برطرف شود.

روند احداث طرح تسریع می‌یابد

این مسئول در ادامه رقم سرمایه گذاری این طرح را بیش از 300 میلیارد تومان اعلام کرده و می‌افزاید: پروژه برج‌های دوقلوی کیو خرم‌آباد به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ به شمار رفته و برای تکمیل آن به 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نرگس نژاد بیان می‌کند: در صورت برطرف شدن موانع پیش فروش واحدها این طرح در مدت زمان 2 سال و نیم و در دو فاز می‌تواند به اتمام برسد.

وی عنوان می کند: این پروژه دارای 170 هزاز متر مربع زیربنا بوده و در 30 طبقه احداث خواهد شد که 6 طبقه آن تجاری و 24 طبقه مسکونی و سایر بخش‌ها هستند.

این مسئول ادامه می‌دهد: در صورت برطرف شدن موانع اشاره شده در یک یا دو ماه اینده پروژه به پیشرفت ابتدایی و مناسبش باز خواهد گشت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری عمران و ساختمان معین کوثر بیان می‌کند: در این پروژه 3 برابر یک ساختمان معمولی ساخت و ساز انجام می‌شود، این در حالی است که به دلیل سختی کار 4 برابر نیز بیشتر هزینه می‌کنیم، به بیان دیگر در این پروژه سهم شهرداری 32 درصد بیش از یک ساخت و ساز مشارکتی معمولی است.

نظرات
آخرین اخبار