افزایش قیمت نفت | فراتاب
کد خبر: 803
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1395 - 05:09
احتمال تثبیت سقف تولد اوپک بدون حضور ایران
دویچه وله گزارش داد: قیمت نفت در بازارهای شرق آسیا در روز چهارشنبه 6 آوریل (18 فروردین) به‌ طور محسوسی افزایش یافت و كارشناسان علت آن را اظهارات نماینده كویت درباره احتمال توافق بر سر تثبیت سقف تولید و عرضه نفت از سوی اعضای اوپك و روسیه در روزهای آینده دا

به گزارش ایرنا، شبكه اینترنتی دویچه وله فارسی چهارشنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: قیمت نفت در بازارهای آسیا در یك روز بیش از 70 سنت افزایش یافت و بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان از سنگاپور هر بشكه نفت روز چهارشنبه 38 دلار و 60 سنت معامله شد كه 73 سنت نسبت به روز قبل بیشتر بود. نوال عبداللطیف الفزیع نماینده كویت در اوپك گفته است كه تولیدكنندگان بزرگ نفت راهی جز این ندارند كه در نشست 17 آوریل (29 فروردین) خود بر سر فریز (تثبیت) تولید نفت به توافق برسند.
در همین روز یك بشكه نفت وست‌تگزاس آمریكا برای تحویل در ماه مه 36 دلار و 82 سنت فروخته شد كه 93 سنت نسبت به روز سه‌شنبه افزایش داشت.
نوال عبداللطیف الفزیع نماینده كویت در اوپك گفته است كه تولیدكنندگان بزرگ نفت راهی جز این ندارند كه در نشست 17 آوریل (29 فروردین) خود بر سر فریز (تثبیت) تولید نفت به توافق برسند.
در نشست 17 آوریل كه در دوحه، پایتخت قطر برگزار می‌شود، علاوه بر اعضای اوپك، روسیه نیز شركت می‌كند. در این نشست شركت‌كنندگان درباره طرح موسوم به فریز نفتی تصمیم خواهند گرفت.
بر اساس این طرح، تولید و عرضه نفت باید در سقف تولید ماه ژانویه 2016 باقی بماند.عرضه بیش از تقاضای نفت در دوسال گذشته موجب سقوط قیمت آن تا یك سوم شد.
در تابستان 2014 قیمت نفت بالای 100 دلار بود، اما در ماه‌های گذشته به كمتر از 35 دلار رسید. در ژانویه 2015 قیمت نفت كمترین سطح در 12 سال گذشته را ثبت كرد.
در هفته‌های اخیر با اندكی افزایش بین 35 تا 40 دلار در نوسان بوده است.
دویچه وله فارسی توضیح داد: از سال 2010 تا 2014 قیمت نفت بالای 100 دلار برای هر بشكه بود و تولیدكنندگان نفت در این سال‌ها به درآمدهای هنگفتی دست یافتند.
ایران نیز یكی از این كشورها بود. در دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ایران بیش از 700 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت.
در مورد اضافه تولید نفت، انگشت اتهام اغلب متوجه عربستان سعودی بوده كه بزرگترین تولیدكننده نفت در جهان است، اما كارشناسان دلایل وجود اضافه‌ تولید در بازار نفت را افزایش تولید نفت آمریكا، تولید اضافی از سوی همه كشورهای عضو و غیرعضو اوپك و كاهش تقاضا از سوی
كشورهای مصرف‌كننده می‌دانند.
با این‌حال چشم‌انداز توافق برای تثبیت سقف تولید نفت در اجلاس دوحه همچنان مبهم است.
عربستان سعودی گفته تنها در صورتی به طرح فریز نفتی می‌پیوندد كه ایران نیز به آن متعهد باشد و میزان تولید خود را متوقف كند.
محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان روز اول آوریل (13 فروردین) در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته كه اگر تمام كشورها با این طرح همكاری كنند ما نیز همكاری خواهیم كرد و تا زمانی كه ایران و دیگر كشورها، تولید نفت را ثابت نگه ندارند، ما هم تولید را ثابت نگه نمی‌داریم.
بر اساس گزارش ایرنا، موافقت‌نامه حفظ سقف تولید نفت در سطح تولید ژانویه 2016 در 16 فوریه سال جاری توسط عربستان سعودی، روسیه، قطر و ونزوئلا امضا شد و سپس نیجریه نیز از آن پشتیبانی كرد و این موافقت‌نامه ادامه سقوط بهای نفت را متوقف كرد.
براساس آخرین گزارش‌ها 12 كشور اعلام كرده‌اند كه در كنفرانس دوحه شركت خواهند كرد. این كشورها عبارتند از: عربستان سعودی، روسیه، كویت، نیجریه، امارات متحده عربی، اندونزی، ونزوئلا، بحرین، الجزایر، عمان، اكوادور و قطر.
بنابر برخی گزارش‌های غیررسمی، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز ممكن است در اجلاس دوحه شركت كند، اما ایران موافق تثبیت سقف تولید خود در سطح ماه ژانویه گذشته نیست زیرا معتقد است كه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی تولید آن در ماه ژانویه با سهم واقعی ایران در بازار نفت مطابقت ندارد.
دویچه وله فارسی در پایان افزود: كارشناسان می‌گویند همین امر احتمال توافق در دوحه را كاهش داده است.

نظرات
آخرین اخبار