کد خبر: 8014
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1397 - 17:30

فراتاب - گروه بین الملل/ امیر علی ابوالفتح: شواهد نشان می دهد هر چه به 22 اردیبهشت نزدیک می شویم، احتمال تمدید نشدن تعلیق هسته ای ایران افزایش می یابد. ترامپ می گوید کسی نمی داند چه تصمیمی خواهد گرفت، به نظر می رسد آمریکایی ها می خواهند «مسیر سومی» را پیش بگیرند، بطوری که هم در برجام بمانند و هم تعلیق ها را تمدید نکنند. 
این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: آنها قصد ندارند به طور رسمی خروج خود را از توافق هسته ای اعلام کنند، آنطور که مشخص است تحریم بانک مرکزی (ممنوعیت انتقال درآمد فروش نفت ایران به حساب های بانک مرکزی) در ماه «می» (اردیبهشت- خرداد) باز می گردد اما اجرای آن به تعویق می افتد تا با فشار بر ایران و اروپا زمینه برای مذاکرات دوباره مهیا شود. 
ابوالفتح ادامه داد: رییس جمهوری آمریکا تلاش می کند تغییرات درون متنی (برجام) و فرامتنی (رویکردهای غیر هسته ای) ارائه دهد، در مورد تغییرات درون متنی، این کشور به دنبال تغییر در بندهای پایانی و جدول زمانی پیش بینی شده که به «غروب برجام» معروف است. 
وی با بیان این که «ایران برمبنای این بندها پس از 10 سال می تواند غنی سازی خود را توسعه بدهد»، افزود: در حال حاضر بیش از پنج هزار سانتریفیوژ داریم که می توان تا سطح 3.67 درصد غنی سازی کرد اما پس از گذشت 10سال، جمهوری اسلامی ایران می تواند سانتریفیوژهای «آی. آر- هشت» را جایگزین «آی. آر -یک» کند، اما سطح غنی سازی تغییری نمی کند. 
این کارشناس تصریح کرد: آمریکایی ها مدعی هستند اگر این اتفاق بیفتد، ایران می تواند سلاح اتمی بسازد به همین خاطر در تلاش هستند که مدت زمان 10 ساله را تمدید یا دائمی کنند و در مورد موضوعات فرامتنی، ایالات متحده به دنبال کنترل برنامه موشکی ایران است و می خواهد به فعالیت منطقه ای ما رسیدگی شود. 
ابوالفتح ادامه داد: این کشور همچنین از بسیاری توافق های بین المللی مانند پیمان منع گسترش موشک های ضد موشک، پیمان آب و هوایی کیوتو، پیمان اقلیمی پاریس، معاهده تجاری فراآتلانتیک و یونسکو خارج شده است و خروج از برجام مورد جدیدی نیست. 
وی یادآور شد: آنچه می تواند آمریکا را در توافق هسته ای نگه دارد، افزایش هزینه خروج برای ترامپ است، یعنی ایران فعالیت های هسته ای را به لحاظ «کمی و کیفی» توسعه دهد، پروتکل الحاقی را اجرا نکند و سانتریفیوژها را افزایش دهد. 
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا یک هفته دیگر (12 می – 22 اردیبهشت ) تصمیم خود را درباره برجام اعلام کند، 12می سررسید وعده ای است که سه ماه و نیم پیش ترامپ به اروپایی ها هشدار داد برای اصلاح مفاد برجام اقدام کنند. 
این در حالی است که در این مدت مقامات سیاسی، حقوقی، فنی و امنیتی ایران محکم بر سر مواضع خود در برجام ایستاده و اعلام کرده اند که در درجه اول نه تنها این توافق و سیستم دفاع موشکی ایران غیرقابل مذاکره است، بلکه روابط تهران با کشورهای منطقه نیز هیچ ارتباطی به توافق هسته ای و آمریکایی ها ندارد. 
بهانه گیری ها و ادعاهای آمریکا در شرایطی تکرار می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی 10 دوره متوالی صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را تایید کرده است و خروج آمریکایی ها از برجام نشان می دهد علاوه بر این که این کشور فاقد صلاحیت برای مذاکره است، بلکه بدعت نادرستی را در نقض قوانین و کنوانسیون ها در نظام بین الملل پایه گذاری و ترویج می کند. 

آمریکا به دنبال ایجاد الگوی اجماع منطقه ای است 
کارشناس مسائل آمریکا همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال رویارویی مستقیم ایران با آمریکا و متحدانش در منطقه گفت: هیچ کشوری علاقه مند به جنگ گرم نیست، اما به این معنا نیست که جنگ های سرد و نوین یا جنگ سایبری و تبلیغاتی وجود ندارد. 
ابوالفتح افزود: در حال حاضر زمینه برای جنگ مستقیم فراهم نیست، تلاش آمریکا بر این است که منطقه در «آستانه شروع جنگ» قرار گیرد به این امید که شرایط برای رسیدن به توافقی بزرگ فراهم شود. 
وی ادامه داد: همین استراتژی را آمریکایی ها در شبه جزیره کره دنبال کردند و جهان را در یک قدمی «جنگ اتمی» قرار دادند، سرانجام دوطرف برای مذاکره اعلام آمادگی کردند. 
کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در این چهارچوب آمریکایی ها شرایط را ایجاد می کنند تا ایران را به مذاکره دوباره وادار کنند اما جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که این شرایط را نمی پذیرد. 
ابوالفتح افزود: کاخ سفید امیدوار است ایران «مسیری را پیش بگیرد. خلاف بازیگران منطقه ای در بحران شبه جزیره کره، در منطقه خاورمیانه، بازیگرانی داریم که دنبال حل مشکل نیستند. عربستان و رژیم صهیونیستی نه تنها نمی خواهند بحران حل شود، بلکه به دنبال تنش آفرینی هستند تا امکان رسیدن به توافق میسر نشود. 
وی خاطرنشان کرد: ایالات متحده به دنبال شکل دادن به یک الگوی اجماع منطقه ای است تا خواسته های اسراییل، عربستان، روسیه و اروپا برآورده شود و طرفین به فصل مشترک برسند.  / ایرنا

نظرات
آخرین اخبار