کد خبر: 800
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1395 - 02:50
از سوی مهدی قربانپور;
کارگردان مستند «زمناکو» تندیس جایزه «شهید آوینی» را به موزه حلبچه کردستان عراق اهدا کرد.

به گزارش فراتاب، مهدی قربانپور کارگردان فیلم مستند «زمناکو» که به منظور بزرگداشت روز ۱۶ مارس (روز بمباران شیمیایی حلبچه) و به دعوت عبدالله عبدالوهاب استاندار حلبچه به کردستان عراق سفر کرده بود، تندیس بخش جایزه بین‌المللی «شهید آوینی» نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت خود را به استاندار حلبچه اهدا کرد تا آن را به موزه شهر حلبچه بسپارد.

در این روز مستند «زمناکو» با حضور معاون وزیر فرهنگ و روشنبیری، استاندار و مقامات محلی و تعدادی از نویسندگان و هنرمندان شاخص اقلیم کردستان عراق به نمایش در آمد و مورد استقبال قرار گرفت.

پس از نمایش فیلم، استاندار حلبچه اظهار کرد: مردم کردستان، مردمانی انسان‌دوست و زندگی‌دوست هستند و در روزهای بسیار سخت و دشوار نیز این چهره خود را حفظ کرده‌اند. اگر مجبور بوده با یک دست اسلحه بردارند و از خود دفاع کنند؛ در دست دیگر خود خلاقیت به خرج داده و در زمینه‌های فرهنگی و هنری سعی کرده‌اند که پیشرو باشند و حکومت اقلیم کردستان نیز بصورت مداوم در تلاش بوده که در این زمینه‌ها پیشرفت داشته باشد و به تولید آثار هنری توجه بیشتری نماید.

استاندار حلبچه:مستند «زمناکو» می‌تواند به دنیا بگوید که مردم سرزمین کردستان صلح‌طلب هستند و به جهانی به دور از خشونت فکر می‌کنند. 

وی افزود: «زمناکو» فیلمی هنرمندانه و متفاوت است و از مستندسازان ایرانی برای توجه به موضوعات فرهنگی و انسانی در اقلیم کردستان تشکر می کنم.  همچنین از مهدی قربانپور كارگردان این فیلم سپاسگزارم. مستند «زمناکو» می‌تواند به دنیا بگوید که مردم سرزمین کردستان صلح‌طلب هستند و به جهانی به دور از خشونت فکر می‌کنند. من خبرهای خوبی از این فیلم شنیدم و به همین دلیل ترغیب شدم تا از کارگردان فیلم دعوت کنم. شاید اگر نمایش این فیلم در ایران اتفاق نمی‌افتاد، شاهد برگشت کودکان گمشده شهر حلبچه نبودیم و خوشحالیم در مراسم ۱۶ مارس امسال، ‌اعظم و برزان دو کودک گمشده دیروز را در کنار مردم کردستان می‌بینیم.

استاندار حلبچه در پایان گفت: اميدوارم نمايش اين فيلم در همه جای دنیا و به خصوص ايران باعث شود بچه‌های دیگر این شهر که گم شده‌اند، به آغوش خانواده‌های خود برگردند. من تلاش می‌کنم تا سفیر خوبی برای نمایش این فیلم در اقلیم کردستان عراق باشم و از حکومت مرکزی عراق می‌خواهم که برای پیدا کردن بچه‌های گمشده این شهر تلاش بیشتری کنند. این فیلم با احساس برای تاریخ این شهر باقی خواهد ماند و از سازمان‌های خصوصی و دولتی ایران که باعث ساخته شدن چنین فیلمی شده‌اند، قدردانی می‌کنم. همچنین از مهدی قربانپور کارگردان این فیلم تشکر می‌کنم که به احترام مردم اقلیم کردستان به حلبچه آمده و اهدای تندیس شهید آوینی را نشان ارتباط فرهنگی بین مردم ایران و اقلیم کردستان می‌دانم.

 

مهدی قربانپور هم در این مراسم گفت: نمی‌توان تصور داشت در گوشه‌ای از تاریخ این شهر، دیکتاتوری همچون صدام مردمش را قربانی سلاح‌های شیمیایی کند. هیچ جای دنیا را نمی‌توان سراغ داشت که در روز از دست رفتن عزیزانشان، مردم بهترین لباس‌ها را برتن کرده و این روز را با احترام به کودکان خود یادآوری کنند و چقدر خوب است که این روحیه پس از بیست و هشت سال از بمباران شیمیایی این شهر، همچنان در مردم حلبچه وجود دارد.

وی ادامه داد: شهر حلبچه خاستگاه مستندی است که من دو سال با آن زندگی کرده‌ام و خوشحالم که این احساس خوب را از شما مردم مقاوم این شهر به کشورم ایران به یادگار می‌برم.

قربانپور در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: تندیس شهید آوینی برایم جایزه ارزشمندی است. شاید اینجا کسی شهید آوینی را نشناسد. او همان کسی است که اولین روزهای بمباران در کنار شما مردم بود و مستند زیبای «حلبچه در آتش» را خلق کرد که روایتگر مظلومیت مردم این شهر بود. شهید آوینی هم سال‌ها بعد قربانی جنگ شد و جانش را به خاطر مین‌های مانده از دوران صدام در جنوب ایران از دست داد. از قدرشناسی شما مردم خوب حلبچه ممنونم که برای دیدن فیلم به اینجا آمدید و حال خوبی دارم و خوشحالم تلاش من و گروه سازنده فیلم در اینجا به خوبی دیده شد.

قربانپور: تندیس شهید آوینی برایم جایزه ارزشمندی است. شاید اینجا کسی شهید آوینی را نشناسد. او همان کسی است که اولین روزهای بمباران در کنار شما مردم بود و مستند زیبای «حلبچه در آتش» را خلق کرد 

 

مهدی قربانپور پس از اهدای تندیس جایزه بین‌المللی شهید آوینی که سال گذشته و در زمان برگزاری نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برای کارگردانی مستند «زمناکو» دریافت کرده بود به موزه حلبچه، در برنامه زنده مگازین در شبکه تلویزیونی کرد سات و شبکه کی .ان .ان حضور یافت و درباره‌ فیلمش صحبت کرد.

 

منبع:خبرگزاري مهر

نظرات
آخرین اخبار