کد خبر: 7989
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1397 - 10:59
کاندیدای شهرداری تهران:
حجت الله میرزایی برنامه های خود را در صحن شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرد.

فراتاب - گروه اجتماعی: جلسه علنی روز یکشنبه که اختصاص به ارائه سه کاندیدای شهرداری تهران دارد از دقایقی قبل آغاز شده و حجت الله میرزایی معاون امور برنامه ریزی شهرداری در حال ارائه برنامه است.

پیش از آغاز جلسه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با تایید انصراف انصاری لاری گفت: وی به صورت تلفنی استعفای خود را با من در میان گذاشت و دلیل کناره گیری او مشکلات شخصی بوده است.

حجت الله میرزایی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه هشت ماه از ورود من به شهرداری می گذرد، گفت: تهران به دلیل ویژگی هایی که دارد در معرض خطرها و فرصت هایی قرار دارد.

وی ادامه داد:  تهران مرکز فرصت های ملی است و ۶۰ درصد پژوهش ها و تحقیقات ملی در تهران انجام می شود.

میرزایی با بیان اینکه تهران با چند مشکل و مساله و موضوع کلیدی رو به رو است گفت: نخستین آن عدم انسجام اجتماعی است و ۶۰ درصد مردم، بی تفاوتی مردم تهران نسبت به هم را این مساله عنوان کردند.

در ادامه جلسه ارائه برنامه حجت الله میرزایی، وی با انتقاد از وضعیت مالیه شهر تهران گفت: تهران سهم کمی از روش های مدرن تامین مالی دارد و اقتصاد تهران اقتصادی کلنگی بر مبنای ساخت و ساز و نوسازی دائمی است.

میرزایی تاکید کرد: وضعیت مالیه تهران به شدت سنتی و غیرمتنوع است در حالی که تهران برای افق ۱۴۰۲ و حل مشکلات و توسعه نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دارد.

وی با بیان اینکه شهرفروشی بسیاری از بنیان های شهر تهران را ویران کرده، گفت: در حال حاضر تهران شهری بی هویت و بی خاطره است که آینده آن پیش فروش شده است.

وی با اشاره به اینکه از سه دهه پیش فروش تراکم به عنوان یک ابزار ساده برای تامین منابع آغاز شد، گفت: این نظام مالیه باعث شده باغ ها را بفروشیم تا منابع مالی برای اداره شهر را تامین کنیم.

میرزایی تاکید کرد: عمر بناها در تهران به کمتر از ۲۰ سال رسیده و تهران رکورددار استفاده از سنگ در کشور بوده، این یعنی تهرانی ها در قرن بیستم به بزرگترین قوم کوچ کنندگان تبدیل شده اند و تهران به کارگاهی تبدیل شده که جای زندگی نیست.

وی با بیان این که آلودگی زیست محیطی بیش از همه مشکلات مدنظر اعضای شورا است گفت: تهران یکی از بزرگترین منابع آلایندگی دنیا است.

میرزایی با تاکید بر این که مالیه شهرداری به شدت ناپایدار، سنتی و مبتنی بر تخلفات ساخت و ساز است گفت: مالیات ستانی ناکارآمدی داریم که تنها سه درصد منابع تهران را تامین می کند.

این کاندیدای شهرداری تهران با بیان این که تهران سهمی از روش های تامین مالی نوین ندارد در حالی که سایر کلانشهرها سهم زیادی دارند، گفت: در گزارش تغییر و تحول گزارش شد که تهران52 هزار میلیارد بدهی دارد اما با احتساب پروژه های نیمه تمام به ٧٨ هزار میلیارد تومان می رسد که با محاسبه نرخ تورم در یک افق ٥ ساله به ١٣٠ هزار میلیارد می رسد و برای اجرای شبکه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو نزدیک به٣٠ هزار میلیارد تومان منابع لازم است و برای اجرای خطوط حمل و نقل مکمل این منابع به٤٠ هزار میلیارد تومان با نرخ امروز می رسد.

میرزایی با اشاره به این که تهران از فرصتهای زیادی برخوردار است اما در معرض تهدید است گفت: تهران امروز براساس نظرات شهروندان و نخبگان با چند مساله از جمله ناپایداری اجتماعی و عدم تعلق که ٨٦ درصد مردم از این عدم انسجام و از تبعیض اجتماعی ناراحتند. ناپایداری محیطی و کالبدی رنج می برد و این باعث شده که تهران در معرض مخاطرات باشد.

وی با اشاره به این که متاسفانه خطر مرگ و میر در اثر یک زلزله بزرگ یک ناراحتی بزرگ است گفت : تهران بالاترین ریسک لغزش زمین در خاورمیانه را دارد و 300 ساختمان شبیه پلاسکو در تهران داریم و نزدیک٥٣ درصد بافت مسکونی تهران ناپایدار است و جمعیت سه میلیون نفر یا یک سوم تهرانی ها در این بافت هستند.

حجت میرزایی کاندیدای شهرداری تهران با اشاره به این که تهران تنها پایتخت سیاسی نیست بلکه پایتخت فرهنگی، اجتماعی و..است گفت: تهران ویترین تمام عیار قدرت مدیریت در سرزمین ماست. تهران یک آلبوم و گلستانی نمایان از تنوع قومی در این سرزمین است. نه که یک تهدید بلکه یک فرصت است.

وی با بیان این که مسئله کردستان، سیستان و بلوچستان، ترکمن صحرا و... در تهران با انسجام قومی و ملیتی قابل حل است و حل شده است گفت:برهمین اساس تهران نه یک تهدید و بلکه یک فرصت برای حل مشکلات کشور است.

امروز هشت ماه از آمدن من به شهرداری می گذرد و برنامه من بازشناسی اتفاقاتی است که در این مدت گذشته و دیده ایم. آنچه ارائه می دهم گروه بسیاری از اندیشمندان به خصوص جوانان به من کمک کردند.

معاون شهردار تهران با تاکید بر این که جز با بازسازی سازمان مالیه و اجتماعی امکان اداره شهر تهران در ٥ساله آینده برای هیچ کس امکان پذیر نیست، گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای اداره یک شهر یعنی چه؟! یعنی١٥ برابر بودجه سالیانه شهردار منابع نیاز داریم.

میرزایی با اشاره به این که همه آینده تهران فروخته شد تا ساز ناساز در تهران ایجاد شود و یک شهر خانه به شهردوش بدل شد گفت: تهران بالاترین مصرف سنگ در دو دهه اخیر داشته و در حالی که عمر بناها به ۲۰ سال هم نمی رسد.

وی گفت: در سال ۹٢ تا ٩٥، صد و ده هکتار از فضای سبز از بین رفت و مردم بی اعتمادی مطلق به مدیریت شهری دارند و بدون اعتماد نمی توان قدم برداشت.

به گفته وی برای حل مشکل تهران معتقدم در سه حوزه مالیه شهرداری، اقتصاد شهری و سازمان اجتماعی شهر باید تلاش کرد و همچنین راهبرد هوشمند سازی، انباشت سرمایه اجتماعی سازمانی و اصلاح شیوه ها باید در دستور کار قرار گیرد.

میرزایی با تاکید بر این که هولوگرام آینه تمام نمایی از مالیه خراب شهرداری بود و نمی دانیم مالیه شهرداری در چه گردشی این دارایی هایش را جابجا کرده است گفت: شهرداری می تواند مانند سازمان های بزرگ در بورس، خرید و فروش داشته شود.

وی اضافه کرد: نظام مالیاتی در شهرداری باید بازسازی شود چراکه ناعادلانه است مالیات یک ملک در شهرری با یک بنگاه در شمال تهران برابر باشد.تمرکز بر اقتصاد شهر هم که وابسته به ساخت و ساز است باید به سمت اقتصاد دانش بنیان و ... حرکت کند.

نظرات
آخرین اخبار