کد خبر: 794
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1395 - 13:08
دیدار کری با بارزانی و طالبانی:
بر اساس شنیده ها جان کری کمک مالی به اقلیم کردستان را به نوعی منوط به کمک آنها به آزادسازی موصل کرده است و همچنین تاکید کرده است که آمریکا همچنان به عراق فدرال و متحد متعهد است اما ...

فراتاب: جان کری بطور غیرمنتظره ای وارد بغداد شد دیداری که در این مقطع به نوعی حاکی از حمایت آمریکا از اقدام حیدر العبادی برای تشکیل یک کابینه جدید و تکنوکرات است. در همین راستا هیاتی از کردها به سرپرستی نیچیروان بارزانی و همراهی قباد طالبانی نیز راهی بغداد شد تا با وزیر خارجه آمریکا در خصوص موضوعات مختلف دیدار و گفت و گو کند.

آنگونه که شنیده شده است محورهای اصلی این گفت و گوها کمک های مالی آمریکا به اقلیم کردستان و نیز لزوم حضور و حمایت کُردها در عملیات آزادسازی موصل بوده است. به عبارتی دیگر جان کری بطور غیرمستقیم پیش شرط حمایت آمریکا از اربیل را همراهی کردها با دولت مرکزی علیه داعش در موصل اعلام کرده اند.

همچنین جان کری تاکید کرده است که آمریکا همچنان متعهد به عراقی فدرال و یکپارچه است. اما به نظر می رسد وی نتوانسته است نظر کردها در قبال کابینه جدید و پیشنهادی حیدر العبادی جلب کند.

چرا که در این دیدار نمایندگان کرد با انتقاد از عدم هماهنگی با ریاست اقلیم در جابجایی و معرفی وزرای جدید، تاکید کرده اند که در صورت عدم تغییر این رویه، کردها خود حق مشارکت یا عدم مشارکت در دولت جدید را تعیین می کنند.

 

نظرات
آخرین اخبار