سیف در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با ابراز خشنودی از گردهمایی فعالان و صاحبنظران حوزه‌های مختلف برای بررسی راه‌های گسترش هرچه بیشتر روابط تجاری و بانکی بین ایرانو اروپا، به شرایط سخت روابط بانکی و تجاری در دوره تحریم‌ها اشاره کرد. او در ادامه به سه دستاورد مهم بانک مرکزی طی پنج سال گذشته اشاره کرد. رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه  گفت که تورم تک‌رقمی در دو سال پیاپی در اقتصاد ایران طی چهار دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. سیف سپس به تشریح اقدامات بانک مرکزی درخصوص اصلاح نظام بانکی پرداخت و افزود: تقویت نظام نظارت بانک مرکزی در کنار رفع خلأ‌های مقرراتی با جدیت دنبال شده است و همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. تلاش مجدانه و مبارزه جدی بانک مرکزی با موسسات غیرمجاز و اختلال‌زای پولی امروز به ثمر نشسته و باعث شده است تا آثار سوء این موسسات بر بازار پولی تا حد مطلوبی کنترل شود به‌طوری که در شرایط کنونی هیچ موسسه غیرمجازی در بازار پول کشور فعال نیست. وی تصریح کرد: اجرایی کردن گام به گام اصول نوین گزارشگری مالی در بانک‌ها یکی‌دیگر از اصلاحات مدنظر بانک مرکزی بود که در سال‌های اخیر شاهد اجرایی شدن آن بوده‌ایم. بانک مرکزی پس از ابلاغ صورت‌های مالی همگرا با استاندارد IFRS و تدوین صورت‌های مالی بانک‌ها بر اساس این استاندارد، در حال شناسایی ضعف‌ها و برطرف کردن برخی مشکلات موجود در این حوزه تا اجرایی شدن مطلوب این استانداردها است.

اعتمادسازی دو جانبه

رئیس‌کل بانک مرکزی هدف از بیان مطالب یاد شده را ارائه گزارشی اجمالی از رئوس و گستره اصلاحات جاری در حوزه پولی و بانکی و نه بررسی تفصیلی این اصلاحات دانست و خاطرنشان کرد: به حاضران در این جمع اطمینان خاطر می‌دهم که بانک مرکزی و دولت با شناخت صحیح از مشکلات موجود در مسیر گسترش روابط تجاری، برنامه‌ای دقیق، گام‌ به گام، پیوسته و جامع را برای حل مسائل پولی و بانکی طراحی کرده‌ و با تعهد بالا آن را دنبال می‌کند، هرچند که اقتضائات اجرایی باعث می‌شود تا برای به ثمر نشستن همه این اصلاحات ضروری، تلاش و زمان بیشتری صرف شود. وی خاطرنشان کرد: انتظار ما از دولت‌های اروپایی این است که متناسب با حجم عملیات تجاری میان ایران و اروپا، کانال‌های بانکی مطمئن ایجاد کنند تا با استفاده از این ظرفیت، فضای کافی برای بسط و گسترش روابط ایجاد شود. با استفاده از این کانال‌ها، بانک‌ها می‌توانند به‌تدریج روابط خود را گسترش دهند و این امر می‌تواند راهگشای روابط بهتر ایران و اروپا باشد.

سناریوی بانک مرکزی برای خروج ترامپ

ولی‌الله سیف، در حاشیه ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا در جمع خبرنگاران گفت: همایش تجاری ایران و اروپا به منظور بررسی مشکلات در روابط میان ایران و اروپا و شناخت و رفع مشکلات تجاری و بانکی از سه سال پیش با یک همایش در تهران و یک همایش در فرانکفورت با هدف گسترش و بهبود روابط آغاز شد و توانست پیشرفت‌هایی در بحث بانکداری و اقتصاد را در روابط میان ایران و اروپا با همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی ایجاد کند. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ مشکلی درباره تامین مالی و بحث سرمایه با خروج احتمالی از برجام وجود ندارد، تصریح کرد: سناریوهای مختلف درباره برجام بررسی شده و راهکارهای مختلف نیز در دستور کار است. وی ادامه داد: مسائل بر اساس روال پیش‌می‌رود و هیچ نگرانی وجود ندارد.

فرصت تبادل دوجانبه تجاری و بانکی

غلامرضا انصاری در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا اظهار کرد: راهبرد دولت، انجام اصلاحات گسترده مقررات و چارچوب‌های بانکداری در ایران با حضور موثر بخش خصوصی است.وی در ادامه گفت: فرصت تبادل دوجانبه تجاری و بانکی با استفاده از ظرفیت‌های برجام باید به مسیرهای تازه‌تری هدایت شود و این توافق تاریخی نباید تحت‌تاثیر فشارهای دولت آمریکا قرار گیرد.انصاری با انتقاد از هجمه‌هایی که آمریکا در مساله برجام بر ایران وارد می‌کند، اعلام کرد:آمریکا با تخریب ادامه دار برجام قصد دارد تا اجرای بهینه این‌ تعهد بین‌المللی را زیر سوال ببرد اما درمقابل کشورهای جهان و به خصوص اروپایی‌ها باید با شکل دادن نوع جدیدی از اتحاد با حفظ استقلالخود، در اجرای توافق‌های جهانی نقش سازنده و پررنگی را ایفا کنند.

کاهش شکاف بانکی بین ایران و جهان

ایجاد فاصله بین سیستم بانکی ایران و دنیا دیگر مبحثی بود که انصاری در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا آن را مطرح کرد و گفت: به‌دلیل تحریم‌های اعمال شده پیشین و قطع شدن ارتباط بانکی ایران با دنیا، شکافی ایجاد شد و بعد از توافق برجام این شکاف همزمان با استانداردسازی قوانین و مقررات سیستم بانکی در ایران در حال از بین رفتن است. این مقام‌ رسمی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: دولت ایران با وجود همه سنگ اندازی‌هایی که آمریکا در اجرای برجام شکل داده است، همه تعهدات خود در حوزه برجام را کامل انجام داده که گزارش‌های فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آن را تایید کرده است.معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در آلمان اظهار کرد: برای توسعه همه جانبه تعاملات ایران با دنیا و استفاده از همه پتانسیل‌های موجود وزارت امور‌خارجه ایران معاونت اقتصادی را در این وزارتخانه شکل داده است تا نمایندگان سیاسی ایران در جهان در ارتباط‌هایی که به وجود می‌آورند از حداکثر قدرت چانه زنی برخوردار باشند. انصاری در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا افزود: اعتمادسازی‌ها بین ایران و اروپا باید دوطرفه باشد تا روندی که بعد از برجام ایجاد شده باعث شود تا منافع دوطرف تامین شود. همچنین وی اشاره کرد: بعد از انجام اصلاحات گسترده در نظام بانکی ایران، انتظار رشد حداکثری در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری و بانکی در تعامل با کشورهای دنیا به وجود می‌آید.

منبع: دنياي اقتصاد