۳ میلیون زوج نابارور در کشور داریم/ نرخ رشد باروری تا سال ۱۴۰۰ به صفر می رسد | فراتاب
کد خبر: 7911
تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1397 - 02:10
نماینده مردم سمیرم در مجلس با اشاره به اینکه ۳ میلیون زوج نابارور در کشور داریم، گفت: اگر نرخ باروری به وضعیت فعلی پیش رود تا سال ۱۴۰۰ به صفر می رسد.

فراتاب - گروه اجتماعی: اصغر سلیمی با یادآوری ۳ میلیون زوج نابارور در کشور ناباروری را عاملی موثر در کاهش نرخ موالید دانست و اظهارداشت: اگر نرخ باروری به وضعیت فعلی پیش رود تا سال ۱۴۰۰ به صفر خواهد رسید؛ بر اساس آمارهای مسئولان وزارت بهداشت طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، سن زنان ۱۵ میلیون خانوار بین ۱۵ تا ۴۹ سال بود که ۲۰ درصد این خانواده‌ها نابارور بودند.

 

ساختار سنی کشور در حال پیشروی به سمت پیری است

وی با هشدار نسبت به اینکه ساختار سنی کشور در حال پیشروی به سمت پیری است ناباروری را عاملی موثر در کاهش نرخ باروری دانست و افزود: اگر به دنبال رشد جمعیت و فرزندآوری در کشور هستیم باید حمایت های بیمه ای و اقتصادی مناسبی را از زوج های نابارور داشته باشیم.

سلیمی با یادآوری توجه نمایندگان به حمایت بیمه ای از ناباروری در برنامه ششم، تصریح کرد: در بودجه ۹۷ اعتباری پیش بینی شده اما بسیار اندک بوده و امکان پوشش زوج ها را ندارد نیاز است اعتبارات کافی را در بودجه سالانه برای درمان ناباروری در نظر گرفت زیرا هزینه درمان ناباروری بسیار سرسام آور بوده و این موضوع مهمترین چالش زوج های نابارور است.

 

کمبود مراکز تخصصی درمان ناباروری در کشور

وی از کمبود مراکز تخصصی درمان ناباروری در کشور انتقاد کرد و گفت: تجهیز و افزایش مراکز درمانی و پوشش بیمه ای بر اساس سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باید در دستور کار وزرات بهداشت قرار گیرد.

 

حمایت ها از زوج های نابارور به هیچ وجه کافی نیست

سلیمی با انتقاد از اینکه حمایت ها از زوج های نابارور به هیچ وجه کافی نیست، تصریح کرد: برای رشد جمعیت و پیشگیری از پیری جمعیت دولت و خیرین باید در حمایت از زوج های نابارو گامی جدی بردارند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس، افزایش سن ازدواج، آلودگی هوا و میزان سرب موجود در هوا، تغذیه نامناسب، توسعه شهرنشینی و تغییر شیوه زندگی را در ناباروری موثر دانست و گفت: متاسفانه در گذشته ۷۰ درصد جمعیت در روستاها ساکن بودند و ۳۰ درصد در شهرها اما در حال حاضر این موضوع برعکس شده است، برای رشد جمعیت باید بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال در دستور کار دولت قرار گیرد و از سویی حمایت ها به ویژه حمایت بیمه ای از زوج های نابارور افزایش یابد.

نظرات
آخرین اخبار