دیدار وزیران خارجه ترکیه، روسیه و ایران | فراتاب
کد خبر: 7910
تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1397 - 01:05

فراتاب- گروه بین الملل: وزیران خارجه ترکیه، روسیه و ایران در نشستی مشترک در مسکو تحولات مربوط به سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش فراتاب، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز شنبه در نشست مشترک با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود گفت: ما به دولت سوریه برای نابودی تروریسم کمک می‌کنیم. مصلحت ما در حفظ وحدت سوریه است.

وزیر خارجه روسیه افزود، حمله آمریکا تلاشی برای تقسیم سوریه و نقض قوانین بین‌المللی بود. برخی نمی‌خواهند مذاکرات سوری‌ها به نتیجه برسد از این رو در مسیر آن مانع تراشی می‌کنند.

لاوروف تاکید کرد: هماهنگی تدابیر و اقدامات گروهی در چارچوب آستانه برای عادی سازی اوضاع سوریه ضروری است.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد، حملات آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه خسارت‌های بسیاری به چشم‌اندازهای دست‌یابی به حل بحران سوریه زد.

وی خاطرنشان کرد: وقایع هفته‌های اخیر دال بر این است که ثبات در سوریه هدف همه نیست. کمک به ملت سوریه برای رهایی از تروریسم امری ضروری است و ما باید برای پاکسازی سوریه از تروریست‌ها به یکدیگر کمک کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: ما متعهد به وحدت و حاکمیت سوریه هستیم و در برابر طرح‌های تقسیم سوریه می‌ایستیم. ما با تهران و آنکارا گام‌های بیشتر برای ثبت گرایش‌های مثبت در سوریه را بررسی خواهیم کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در ادامه تاکید کرد: ما در راستای کاهش تنش در سوریه تلاش می‌کنیم.

وزیر خارجه ایران در این نشست سه جانبه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم کرد و گفت، روند آستانه و سوچی بهترین حمایت از روند مذاکرات ژنو است.

وی تصریح کرد، مداخله آمریکا در سوریه تنش‌های فرقه‌ای را تشدید می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه هم اعلام کرد، هر گونه راه حل نظامی در سوریه غیرقانونی است.

پیشتر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسش اعلام کرده بود، دیدار در مسکو با سرگئی لاوروف، همتای روسی وی و محمد جواد ظریف برای اتخاذ اقدامات جدید برای حل بحران سوریه مهم است.

چاووش‌اوغلو در دیدار امروز (شنبه) خود با همتای روسش افزود: به لطف دیدارهای دوره‌ای میان وزرای خارجه کشورهای تضمین کننده آتش‌بس در سوریه در مذاکرات آستانه پیشرفت جدی درباره حل بحران سوریه داشتیم.

وی ادامه داد: دیدار امروز ما هم برای مشخص کردن اقدامات بعدی مهم است؛ اقداماتی که می‌توان در راستای حل این بحران اتخاذ کرد.

در پایان نشست امروز سه طرف به بیان مواضع کشورهای خود پرداختند.

سرگئی لاوروف گفت: روسیه به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که سوریه براساس تمایلات قومیتی و مذهبی تقسیم شود. ما نه تنها با دولت سوریه بلکه با طرف‌های بین‌المللی از جمله صلیب سخ و هلال احمر و نهادهای زیر نظر سازمان ملل به سوریه کمک خواهیم کرد. سه کشور معتقدیم که هیچ جایگزینی برای راه حل سیاسی جهت پایان دادن به بحران سوریه وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: حمله هوایی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه در 14 آوریل قبل از تکمیل گزارش بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل انجام شد.

وی تاکید کرد: همکاری میان ایران، روسیه و ترکیه کمک موثری به دولت سوریه برای مقابله با داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی بوده است.

به گفته لاوروف تلاش‌های صلح باید بدون هیچ پیش شرطی نظیر کناره گیری دولت سوریه انجام شود.

لاوروف گفت: مذاکرات امروز می‌تواند به ثمربخش بودن تلاش‌های دیگر برای اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش بس و حل و فصل سیاسی بحران سوریه کمک کند.

وی همچنین گفت که حوادث اخیر در سوریه نشان داد لزوما همه خواهان صلح در سوریه نیستند.

همچنین محمد جواد ظریف در این نشست گفت: نشست آستانه و تمام تلاش ما تنها برای کاهش پیامدهای زیانبار جنگ سوریه بوده و توانسته تا حدود زیادی در میل به این هدف موفق باشد. ما از ابتدا تاکید کرده‌ایم که بحران سوریه راهکار نظامی ندارد و همه جهان هم باید به این موضوع برسند که با جنگ و اقدامات نظامی نمی‌توان بر بحران فائق آمد. همه طرف‌ها باید به این نتیجه برسند که نمی‌شود با ادعاهای بی اساس سعی در به کرسی نشان دادن خواسته‌های خود کنند.

ظریف در بخش دیگری ازسخنان خود بااشاره به حمله شیمیایی ادعایی در غوطه شرقی گفت: ایران به عنوان قربانی سلاح‌های شیمیایی با هرگونه استفاده از این سلاح از سوی هر طرفی که باشد مخالف است و در عین حال مخالف این هم است که این مساله دستاویزی برای هدف قرار دادن دولت سوریه باشد. کشورهایی که در زمان جنگ عراق و ایران به دولت صدام سلاح شیمیایی دادند اکنون مدعی مقابله با استفاده از این سلاح شدند.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هرآنچه که در توان داشته باشد بدون هیچ پیش شرطی برای تحقق صلح در سوریه و آبادانی این کشور انجام می‌دهد.

مولود چاووش‌اوغلو نیز به عنوان سخنران پایانی این نشست گفت: نشست کنونی سه کشور که چندمین نشست در دو ماه گذشته است نشان می‌دهد که بحران سوریه تا چه میزان مورد اهتمام سه کشور است. سه کشور درباره وحدت اراضی سوریه و مقابله با تروریسم در این کشور متفق‌القول‌ هستند. ما خواهان مقابله با تروریسم از هر نوع آن که باشد هستیم. تروریسمی که از جانب داعش باشد یا نیروهای مدافع خلق کرد و یا گروه‌های تروریستی دیگر در این کشور.

چاووش‌اوغلو ادامه داد: مناطق وسیعی را در شمال سوریه پاکسازی کرده‌ایم و در آنجا بدون تفاوت گذاشتن میان سوری‌ها به امدادرسانی و کمک به ملت سوریه می‌پردازیم.

او گفت: نشست آستانه برای اطمینان دادن به گروه‌های درگیر در سوریه است تا بتوانند مذاکرات صلح خود را آغاز کنند. تاکنون تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته و تلاش می‌شود تا توافق‌هایی در زمینه آزادی زندانیان دو طرف نیز محقق شود. نشست آستانه نشان داده تنها مذاکرات مثبتی بوده که به نتایج ملموس در صحنه درگیری‌های سوریه انجامیده است. 

المیادین نیز گزارش داد، قرار است وزیران خارجه روسیه،‌ ایران و ترکیه سندی موسوم به سند مسکو را امضا کنند که بر تعهد کشورهایشان نسبت به خروجی‌های نشست آستانه تاکید می‌کند.
این سند همچنین بر این مساله که راه حل بحران سوریه نظامی نیست و نیز بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید دارد.

سند مسکو همچنین بر حمایت از خروجی‌های کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه تاکید می‌کند.

 

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار