نگاهی به کابینه پیشنهادی عبادی | فراتاب
کد خبر: 791
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1395 - 08:55
13 کاندیدای وزارت تکنوکرات چه کسانی هستند؟
پس از چند هفته تظاهرات معترضین و عمدتاً اعضای نزدیک به جریان صدر، حیدر العبادی از ترمیم کابینه و جایگزینی یک کابینه تکنوکرات به جای کابینه فعلی خبر داد و در همین چارچوب وزرای پیشنهادی اش را به پارلمان معرفی کرد.

به گزارش  فراتاب به نقل از فارس «حیدر جواد العبادی»، نخست‌وزیر 65 ساله عراق که مدتی تحت فشار سیاسی شدید برای اجرای اصلاحات سیاسی در دولتش بود،‌ سرانجام روز پنجشنبه 12 فروردین (31 مارس)، اسامی اعضای جدید کابینه را تحویل پارلمان داد.

العبادی که تحصیلکرده انگلیس است و نزدیک به 30 سال در این کشور زندگی کرده و دو سال و سه ماه است دولتش را تشکیل داده، در اصلاحات خود، تعداد وزراتخانه‌های عراق را به 18 وزارتخانه کاهش داده است. العبادی اسامی 14 وزیر پیشنهادی را روز پنجشنبه به «سلیم الجبوری»‌ رئیس پارلمان، تحویل داد. او در سخنرانی خود در صحن پارلمان اعلام کرد که در سال 2015، 40 درصد از هزینه‌های دولت را در سال 2015 کاهش داده است و هدف دولت جدیدش مبارزه با فساد، مبارزه با داعش و آزادی شهرهای کشورش و حل معضل آوارگان است.

مهم‌ترین تغییر دولت

مهم‌ترین تغییر کابینه جدید العبادی، معرفی «شریف علی بن الحسین» برای تصدی وزارت امور خارجه و مهم‌ترین تغییری که انجام نشد، تغییر در وزارت دفاع و کشور است. گفته می‌شود پیشنهاد شریف علی 60 ساله، بارزترین نشانه تکنوکرات بودن دولت جدید العبادی است. شریف علی سال گذشته تشکیل دولت را بر اساس اکثریت سیاسی خواستار شده و تقسیم وزارتخانه‌های عراق بر اساس مذهب و قومیت را رد کرده بود. می‌گویند او در داخل و خارج عراق، روابط خوبی دارد.

العبادی در کابینه جدید فقط یک زن در جمع وزراء پیشنهادی قرار داده است. او روز پنجشنبه در پارلمان گفت که تغییر هیئت‌های مستقل و مدیران وزارتخانه‌ها طی دو هفته تا یک ماه انجام خواهد شد و در این تغییر حداقل 100 مدیر کل حذف می‌شوند. 

نخست‌وزیر عراق از «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق نیز به دلیل برگزاری مسالمت‌آمیز تظاهرات و اعتراض و تحصن‌ مردمی در حمایت از اصلاحات تشکر کرد. العبادی روز پنجشنبه اسامی 14 وزیر را به سلیم جبوری تسلیم کرد و گفت: «تصمیم را به بر عهده پارلمان و سران کشور بگذار». قرار است پارلمان طی 10 روز اسامی وزرای جدید دولت عراق را بررسی و نتیجه را اعلام کند.

 

اسامی 13 وزیر پیشنهادی عبادی

1- علی صالح حسین الجبوری - وزیر آموزش و پرورش؛

پروفسور علی الجبوری رئیس «دانشگاه عراق» است. او اهل منطقه «العلم»، از توابع استان «صلاح الدین» است.

2- عبدالرزاق العیسى - وزیر آموزش عالی ؛

رئیس دانشگاه کوفه در استان نجف. او شیعه است و مشاور وزارت آموزش عالی است.

3- حسن الجنابی - وزیر کشاورزی و آب ؛

سفیر عراق در ژاپن است. او اهل سنت است.

4- علی عبدالامیر علاوی - وزیر دارایی و برنامه‌ریزی ؛

وزیر اسبق بازرگانی و دفاع در دولت شورای موقت بود. در دولت ایاد علاوی نخست‌وزیر پیشین عراق، وزیر دارایی بود. او خواهرزاده احمد چلبی نماینده و رئیس فقید «المؤتمر الوطنی» است. علی علاوی شیعه است.

5- عقیل مهدی - وزیر جوانان و فرهنگ ؛

بازیگر و استاد حوزه [و رشته] تئاتر است.

6- الشریف علی بن الحسین - وزیر امور خارجه ؛

شریف،‌ از اهل سنت است اما در انتخابات پارلمانی پیشین عضو لیست «دولت قانون» به ریاست نوری المالکی نخست‌وزیر سابق عراق بود. او از نسل خاندان پادشاهی سابق در عراق است و روابط دیپلماتیک گسترده‌ای در سطح بین‌الملل دارد .

7-محمد نصرالله - وزیر دادگستری ؛

او هم‌اکنون رئیس دادگاه تجدیدنظر استان المثنـی (السماوة) در جنوب عراق است.

8- (خانم) وفاء المهداوی - وزیر کار و مهاجرت ؛

رئیس گروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه مستنصریه در بغداد است.

9- علاء مبارک - وزیر بهداشت

همنام پسر حسنی مبارک رئیس جمهوری برکنار شده مصر، هم‌اکنون رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه النهرین در بغداد است.

10- یوسف علی الاسدی - وزیر حمل و نقل ؛

او رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد در دانشگاه بصره در جنوب عراق است.

11- هوشیار رسول محمد امین - وزیر عمران و مسکن و شهرسازی ؛

عضو شورای استانداری سلیمانیه و عضو کمیته طرح‌های وزارت مسکن در منطقه کردستان عراق است. او به «الجماعة الاسلامیة الکردستانیة» که گفته می‌شود افکار جماعت اخوان المسلمین در مصر را دارد،‌ نزدیک است.

12- نزار محمد سالم نعمان - وزیر نفت

اهل استان نینوا است که مرکزش موصل، الان در اشغال داعش است. او مدرک دکترای رشته زمین‌شناسی (ژئولوژی) خود را از دانشگاه شفیلد یکی از شمالی‌ترین و سرسبزترین شهرهای انگلیس گرفته است.

13- علاء دشیر زامل - وزیر برق ؛

مدیر کل مرکز برق «واسط» و از اتباع مذهب «مندائی» در عراق است. گفته می‌شود مندائی‌ها در سه استان واسط والبصرة وبغداد هستند.

«محمد الغبان» و «خالد العبیدی» وزرای کشور و دفاع به دلیل وضعیت حساس کنونی عراق، تغییر نکرده‌اند. این را هم نخست‌وزیر گفت و هم سلیم الجبوری رئیس پارلمان تأکید کرد.

نظرات
آخرین اخبار