ریاست مجلس خبرگان به چه کسی می رسد؟ | فراتاب
کد خبر: 782
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1395 - 15:17
از هاشمی تا موحدی کرمانی
صادق زیباکلام شانس هاشمی رفسنجانی را بیشتر از بقیه می داند 55 نفر از نمایندگان در لیست وی قرار داشتند اما جامعتین نیز با داشتن 66 کرسی این مجلس، 88 نفره در حال رایزنی برای ریاست موحدی کرمانی است، لذا عامل تعیین کننده کیفیت رای دادن نمایندگان مشترک دو لیست
 به گزارش فراتاب، نتیجه حاصل شده از انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان و حذف برخی چهره‌های شاخص موجب شده در مورد هیات رئیسه دوره جدید گمانه‌زنی‌هایی مطرح شود.
 
در این میان گاهی از افرادی نام برده می شود که تاکنون برای رسیدن به صندلی ریاست خبرگان تلاشی نکرده بودند. هفتم خرداد دوره جدید مجلس خبرگان آغاز بکار خواهد کرد و مهم‌ترین دستور کار اولین اجلاسیه، تعیین هیات رئیسه و رئیس مجلس خبرگان است.

از لیست خبرگان مردم با سرلیستی آیت‌الله هاشمی، 55 نفر توانستند در انتخابات خبرگان پیروز باشند که از این میان 16 نفر آن نامزد اختصاصی این لیست بودند و مابقی نیز مشترک با لیست‌های دیگر بودند. این امر موجب شده تا شخص آیت‌الله هاشمی و یا افرادی که او از آنها حمایت خواهد کرد، بتوانند در انتخاب رییس و هیات رییسه نقش مهمی ایفا کنند.

آیت‌الله هاشمی در ادواری که آیت‌الله مشکینی ردای ریاست خبرگان را بر دوش داشت، به عنوان نائب رئیس این مجلس مشغول به کار بود و پس از رحلت ایشان از مجموع چهار انتخابات برگزار شده برای تعیین رییس و هیات رئیسه خبرگان، سه بار برای ریاست این مجلس نامزد شد که در بار اول توانست آیت‌الله جنتی و در نوبت دوم آیت‌الله یزدی را شکست دهد. او یک بار هم به دلیل نامزدی آیت‌الله مهدوی کنی از نام‌نویسی برای ریاست خبرگان خودداری کرد و در انتخابات بعدی هیات رئیسه که بعد از فوت آیت‌الله مهدوی کنی بود، این بار عرصه را به آیت‌الله یزدی واگذار کرد تا ریاست مجلس خبرگان در دو سال پایانی دوره چهارم مجلس خبرگان را بر عهده بگیرد.

نامزدهای مورد حمایت هاشمی برای ریاست خبرگان

در این دوره برخی از فعالان سیاسی از جمله صادق زیباکلام، شانس آیت‌الله هاشمی را با توجه به رای کسب کرده در پایتخت، برای تکیه زدن به صندلی ریاست مجلس خبرگان بیش از سایرین می‌دانند و رقیب جدی برای او در این مجلس تصور نمی‌کنند. اما آنطور که یاسر هاشمی فرزند کوچک آیت‌الله هاشمی گفته، در صورتی که افراد معتدل، متعهد و دلسوزی برای ریاست خبرگان نام نویسی کند، این احتمال وجود دارد که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از او حمایت کند. از این رو از آیات امینی و امامی کاشانی به عنوان دو گزینه اصلی آیت‌الله هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان یاد می شود. البته برخی نیز با در نظر گرفتن سوابق آیت‌الله شاهرودی و دوستی میان وی و آیت‌الله هاشمی، از رییس سابق قوه‌قضاییه نیز به عنوان گزینه مورد حمایت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نام می‌برند. البته این احتمال وجود دارد که نگرانی آیت‌الله هاشمی از مسئولیت گرفتن برخی چهره‌ها که صلاحیت کافی برای این پست ندارند، وی را مجبور کند که بار دیگر پا به میدان رقابت بگذارد.

نامزدهای احتمالی جامعتین برای ریاست خبرگان

اما در جناح مقابل، 66 نفر از نامزدهای مورد حمایت جامعتین توانسته‌اند به دور پنجم مجلس خبرگان راه یابند. از این رو اصولگرایان که خود را شانس اول برای تعیین رییس خبرگان می‌دانند، می‌خواهند آیت‌الله موحدی کرمانی که پس از آیت‌الله مهدوی کنی ریاست جامعه روحانیت را بر عهده گرفته، ریاست این مجلس را نیز بر عهده بگیرد. در کنار آیت‌الله موحدی کرمانی، برخی رسانه ها از چهره‌های شناخته‌ شده‌ای همچون آیات‌ هاشمی شاهرودی، احمد جنتی و علم‌الهدی نیز به عنوان نامزدهای جامعتین یاد می کنند.

 منبع:خبر آنلاین

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار