کد خبر: 781
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1395 - 05:55
مسئولان آمریکایی اخیرا تاکید کردند که در حال بررسی طرحی برای تقویت نظامی در سوریه و افزایش نیروهای ویژه خود در این کشور هستند و سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه دلایلی پشت پرده این طرح در این برهه زمانی وجود دارند؟

به گزارش فراتاب،واشنگتن در حال بررسی طرحی برای افزایش نیروهای ویژه خود است که به سوریه اعزام شده‌اند. مقامات آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند که آمریکا به دنبال تسریع تحقق دستاوردهای خود علیه داعش است که به زعم خود اخیرا محقق کرده است.

یک مسئول آمریکایی به رویترز گفت: تعداد نیروهای ویژه آمریکایی در سوریه بسیار بیشتر از نیروهای کنونی که شامل 50 سرباز است، خواهد بود.

این اظهارات مقامات آمریکایی به شکل ناگهانی و غافلگیرانه بیان نشده است. چه بسا تصمیم آمریکا بر افزایش تعداد نیروهای ویژه خود در سوریه و عراق به سپتامبر سال گذشته میلادی که واشنگتن در آن زمان اعلام کرده بود، 50 نفر از نیروهای یگان ویژه را برای آموزش نیروهای تحت حمایت آمریکا از جمله "نیروهای دموکراتیک سوریه" و نیروهای "ارتش جدید سوریه" به سوریه اعزام می‏کند، برمی‌گردد.

با توجه به اظهارات مقامات نظامی آمریکایی، افزایش تعداد نیروهای ویژه آمریکایی گسترده به نظر می رسد. یک مسئول آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفته که "تعداد یگان عملیات نیروهای ویژه آمریکا به مراتب خیلی بیشتر از تعداد نیروهای کنونی در سوریه است".

کنگره آمریکا پیش نویس قانونی را تصویب کرده که به وزارت دفاع این کشور این اجازه می‌دهد که عناصر مسلح به اصلاح "میانه رو" سوریه را به عنوان بخشی از نیروهای ضد داعش آموزش دهد. براساس این پیش نویس، حدود 577 میلیارد دلار به وزارت دفاع آمریکا اختصاص یافته که 64 میلیارد دلار آن به جنگ در افغانستان، عراق و سوریه تخصص داده شده است.

مهمترین نکته در پیش نویس قانون آمریکا دادن اجازه به آموزش به اصلاح معارضان سوری به بهانه مبارزه با داعش به مدت دو سال است. این پیش نویس تنها به آموزش مخالفان سوریه منحصر نمی شود، بلکه بر ادامه آموزش نیروهای عراقی و کُرد نیز متمرکز است. این در حالی است که مقامات سوری بارها تاکید کردند که هرگونه اعزام نیروهای خارجی به خاک سوریه توسط هر دولتی بدون موافقت دولت دمشق، نقض آشکار قوانین بین المللی است.

"بشار جعفری" نماینده سوریه در سازمان ملل پیش از این اعلام کرده بود که ارسال نیروی نظامی به این کشور بدون هماهنگی با دولت دمشق، نقض منشور سازمان ملل است. بشار جعفری گفته بود که ارسال نیرو از سوی هر کشوری به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش یا آموزش نیروهای محلی بدون هماهنگی و کسب موافقت دولت سوریه، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

جعفری تاکید کرد که دمشق آمادگی همکاری برای مبارزه با تروریسم به شرط احترام به حاکمیت ملی سوریه و حفاظت از جان شهروندان سوری را دارد.

چه دلایلی پشت پرده افزایش تعداد نیروهای ویژه آمریکا در سوریه وجود دارد؟

1-آتش بس در سوریه باعث شده است که چارچوب معادله درگیری‎ها در سوریه مشخص شود و "داعش" به عنوان دشمن شماره یک معرفی شود تا دیگر درگیری‎‏های جانبی و متعدد ایجاد نشود.

2-موفقیت‌هایی که نیروهای تحت حمایت آمریکا بویژه "نیروهای دموکراتیک سوریه" در استان الحسکه و ریف شمال شرقی حلب به درست آوردند.

3-افزایش ماموریت‌های نیروهای تحت حمایت آمریکا همزمان با نزدیک شدن زمان دو جنگ مهم الرقه و دیرالزور (که دو پایگاه قوی داعش محسوب می شوند) یکی دیگر از دلایل تصمیم آمریکا برای تقویت نظامی در سوریه است.

یکی از عواملی که باعث تاخیر آغاز جنگ الرقه شده است، عدم نیروهای عربی زبده و کافی برای جنگ با داعش بوده است، این در حالی است که نیروهای کُرد مساله ورود به جنگ علیه داعش در این استان را ترس از تحریک نیروهای عشایر عربی پس از سیطره "نیروهای حمایت مردمی کُرد" بر شهر تل ابیض که اکثریت آن را عرب ها تشکیل می دهند، اعلام کردند.

بنابراین مشکلی که دولت آمریکا در شمال سوریه با آن مواجه است، تعداد اندک نیروهای عشایر عربی در قیاس با تعداد زیاد نیروهای کُرد که مهارت خاصی در مبارزه با تروریست ها دارند، است. از همین روی آمریکا تلاش دارد با افزایش نیروهای ویژه این ضعف و کاستی را جبران کند.

در جنگ الرقه به نیروهای عربی بیش از نیروهای کُرد نیاز است. بنابراین نیروهای عشایر عربی باید آموزش داده شوند و این همان ماموریتی است که بر گردن یگان های ویژه آمریکایی است و آموزش آنها با تعداد کنونی سربازان آمریکایی مستقر در سوریه میسر نیست.

4-آمریکا تمایل دارد که جدیت خود را در جنگ علیه تروریسم اثبات کند و با توجه به تسلط ارتش سوریه بر شهر "تدمر" با کمک روسیه و تلاش ارتش بر پیشروی به سمت دیرالزور از سمت شمال سوریه، آمریکا به این نتیجه رسیده است که  باید حضور همپیمانان خود در شمال سوریه را تقویت کند.

5-این احتمال وجود دارد که آمریکا همانند عملیات نجات "جیمز فولی" خبرنگار آمریکایی و تعدادی از گروگان های آمریکایی در مناطق تحت سیطره داعش در آگوست 2014 که در آن از نیروهای ویژه استفاده کرده است، به عملیات کماندو رجوع کند و از نیروهای ویژه استفاده کند.

6-این احتمال نیز وجود دارد که افزایش تعدادی نیروهای ویژه آمریکا با هدف ایجاد پایگاه نظامی در سوریه بویژه پس از ورود سوریه به مرحله جدید بحران، باشد.

از سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران تاکید دارند که تثبیت نفوذ آمریکا در سوریه یکی از مهمترین دلایلی است که آمریکا سعی دارد با ورود به عملیات نظامی علیه داعش به این هدف مهم دست یابد.

منبع:نسیم

نظرات
آخرین اخبار