ساخت 22 هزار مگاوات نیروگاه جدید در كشور | فراتاب
کد خبر: 780
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1395 - 05:10
برنامه ریزی جدید برای نیروگاه های جدید
مدیرعامل شركت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی از برنامه‌ریزی برای ساخت نیروگاه و افزایش 22 هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی جدید در كشور و حضور شركت های خارجی در سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری خبر داد.

به گزارش فراتاب و به نقل از ایرنا وزارت نیرو، «محسن طرزطلب» گفته است تمهیداتی فراهم شده است كه قرارداد ساخت نزدیك به 22 هزار مگاوات نیروگاه جدید در كشور امضا و عملیات اجرایی بخشی از این نیروگاه‌ها امسال آغاز شود.
وی گفت: بخش زیادی از هزینه مربوط به افزایش ظرفیت نیروگاهی، از سوی منابع مالی خارجی و بخشی نیز از طریق منابع مالی داخلی و سرمایه‌گذاری دولت تامین می شود.قرارداد ساخت نزدیك به 22 هزار مگاوات نیروگاه جدید در كشور امضا و عملیات اجرایی بخشی از این نیروگاه‌ها امسال آغاز شود.
به گفته این مسئول، منابع خارجی به‌صورت سرمایه‌گذاری مستقیم هزینه ساخت نزدیك به 10 هزار مگاوات از نیروگاه ها را تامین می كنند.
وی تاكید كرد شركت‌های زیادی از كشورهای مختلف به سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در پروژه‌های ایرانی علاقه داشتند كه شركت‌هایی از اروپا، ژاپن، كره‌جنوبی و تركیه برای این پروژه‌ها انتخاب شدند.
مدیرعامل شركت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اضافه كرد: بیشتر این نیروگاه‌ها حرارتی، بخشی از آن سیكل تركیبی و تعداد اندكی نیز نیروگاه بخاری خواهد بود.
به گزارش ایرنا از مسئولان وزارت نیرو، ایران اینك رتبه نخست منطقه خاورمیانه و رتبه چهاردهم جهان از نظر ظرفیت نیروگاهی را دارد و مصرف برق آن از 125 میلیارد كیلووات ساعت در 10 سال گذشته به بیش از 220 میلیارد كیلو وات ساعت در زمان حاضر رسیده است.
ساخت 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید در برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده است كه 16 هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه های گازی موجود به سیكل تركیبی، سه هزار مگاوات آن ساخت نیروگاه های تولید پراكنده DG و CHP و پنج هزار مگاوات دیگر آن نیروگاه های تجدیدپذیر بادی و فتوولتائیك (خورشیدی) خواهد بود.
سیستم تولید پراكنده نیروگاه هایی كوچك با ظرفیت های بین 15 كیلووات تا 25 مگاوات برای شارژ ایستگاه های نزدیك به محل مصرف و تامین نیازهای شبكه و بار مورد استفاده قرار می گیرد كه این نیروگاه ها را با علامت اختصاری DG نمایش می دهند.
منظور از CHP، طرح های تولید همزمان برق و حرارت است.

نظرات
آخرین اخبار