سهم انکار نشدنی انسان در رفع مشکلات محیط زیست | فراتاب
کد خبر: 7799
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1397 - 02:10
بیش از چهار دهه از نامگذاری روز جهانی زمین پاک گذشته اما هنوز هم مشکلات زیست محیطی بسیاری در سراسر جهان برای رسیدگی وجود دارد.

فراتاب - گروه اجتماعی: حدود ۹۷ درصد از دانشمندان هواشناسی معتقدند تغییرات آب و هوا در حال وقوع است و انتشار گازهای گلخانه‌ای دلیل اصلی این تغییرات است ولی تاکنون اراده اجتماعی به اندازه کافی قوی نبوده است تا سیاست‌های گسترده‌ای برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و استفاده از شکل‌های پایدار انرژی ارائه شود، اما شاید حوادث شدید آب و هوایی کنونی مانند خشکسالی، آتش‌سوزی، امواج گرما و سیل  مردم را متقاعد سازد تا از سیاست گذاران بخواهند برای جلوگیری از انتشار گازهای کربن و پیشگیری از حوادث آینده پیش از اینکه دیر شود روش‌های علمی را اجرا کنند.

خانه و وسایل حمل‌ونقل شما می‌توانند منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای باشند پس شما هم می‌توانید انرژی بیشتری را در خانه به کار گیرید و یا از اتلاف آن پیشگیری کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از  دوچرخه، پیاده‌روی و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است پس شما هم برای کاهش گرم شدن کره زمین سهمی دارید.

آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی با هم مرتبط هستند زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای که باعث گرم شدن زمین هم می‌شوند موجب ایجاد دود و آلودگی در شهرهای بزرگ و خطری برای سلامت عمومی محسوب می‌شوند.

آلودگی هوا تنها خطر تهدیدکننده سلامت انسان نیست، بلکه آلودگی آب و خاک نیز مهم هستند. طبق گزارش شورای دفاع از منابع طبیعی آب آلوده بزرگ‌ترین خطر برای سلامتی در جهان است.

آلودگی خاک نیز یک مشکل مهم در سراسر جهان است. در چین  تقریبا ۲۰ درصد از زمین‌های زراعی با فلزات سنگین آلوده شده‌اند. آلودگی خاک امنیت غذایی را تهدید کرده و خطرات بهداشتی برای مردم محلی ایجاد می‌کند. استفاده از آفت‌کش‌ها و کودها نیز عامل اصلی در آلودگی خاک هستند.

و اما باید از انرژی سبز استفاده کنیم تا باعث کاهش انتشار گازهای فسیلی شود یعنی از انرژی خورشیدی و یا دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مورد نیاز منزل و یا موارد دیگر استفاده کنید.

جنگل‌ها برای کاهش تغییرات آب و هوایی اهمیت دارند زیرا آنها به عنوان فروبرنده­های کربن عمل می کنند؛  به این معنی که آنها CO۲ را جذب می‌کنند .بدون جنگل‌ها CO۲ به فضا منتقل می‌شود و در نتیجه گرم شدن کره زمین را شدیدتر می‌کند. بر اساس نتایج به دست آمده ۱۵ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از جنگل‌زدایی است. از بین بردن درختان سلامت حیوانات و انسان‌ها را تهدید می‌کند و مهم‌ترین نتیجه آن از دست دادن جنگل‌های بارانی گرمسیری است زیرا حدود ۸۰ درصد از گونه‌های جهان در این مناطق ساکن هستند. حدود ۵۰ درصد از جنگل‌های آمازون به دلیل استفاده برای گاوداری در ۵۰ سال گذشته کاهش یافته است. این یک فریب دوگانه برای آب و هوا است زیرا گاوداری خود منبع اصلی تولید گاز متان است که بیشتر به تغییرات اقلیمی کوتاه مدت نسبت به انتشار کربن کمک می‎کند.

و اما شما با پشتیبانی از موسسات Rainforest Alliance و سازمان های مشابه استفاده از حوله های کاغذی را محدود و از پارچه‌های قابل شستشو استفاده کنید. از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کاغذی استفاده کنید.

افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوایی باعث خشکسالی بیشتر و کمبود آب می‌شود. تنها سه درصد از آب‌های دنیا آب شیرین است و ۱.۱ میلیارد نفر از دسترسی به آب پاک و سالم  محروم هستند و در حقیقت تا اواسط قرن حاضر خطر کمبود آب بسیار جدی خواهد شد.

و اما همانطور که بهره‌وری انرژی یک راه‌ حل مهم برای مسایل مربوط به تغییرات آب و هوا و آلودگی محسوب می‌شود، بهره‌وری آب نیز می‌تواند به  کاهش خطر کمبود آب کمک کند. در این زمینه نیز اختراعات و ابتکارات زیادی از جمله نصب یک واشر خاص، شیرهای جریان کم، آبیاری چمن در صبح یا عصر زمانی که هوا سردتر بوده و باعث تبخیر کمتری می‌شود، انجام شده است. گرفتن دوش آب کوتاه تر و باز نگذاشتن شیر آب در هنگام مسواک زدن دندان‌ها و روش‌های ساده دیگری وجود دارد. همچنین از مواد پاک‌کننده غیر سمی، آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنید که آب‌های زیرزمینی را آلوده نکنند. همچنین از مواد تشکیل‌دهنده گیاهی برای مواد پاک‌کننده خانگی خود استفاده کنید.

افزایش نفوذ انسانی به زیستگاه‌های حیات وحش موجب از دست رفتن سریع تنوع زیستی شده که امنیت غذایی، سلامت جمعیت و ثبات در جهان را تهدید می‌کند. تغییرات اقلیمی همچنین نقش مهمی در از دست رفتن تنوع زیستی دارند زیرا برخی از گونه‌ها قادر به انطباق خود با تغییر دما نیستند. بر اساس نتایج اعلام شده حیات وحش جهان، تنوع زیستی در ۳۵ سال گذشته ۲۷ درصد کاهش یافته است.

و اما شما با خرید محصولاتی که به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند می توانید از کاهش تنوع زیستی پیشگیری کنید. همچنین استفاده مجدد، بازیافت و کمپوست، راه‌های آسانی برای حفاظت از تنوع زیستی هستند.

شیوه‌های کشاورزی غیر انسانی باعث فرسایش و تخریب خاک و منجر به ایجاد زمین‌های قابل کشت کمتر، مسدود شدن آبراهه‌ها، آلودگی، افزایش سیل و بیابان‌زایی می‌شوند. به همین دلیل در ۱۵۰ سال گذشته نیمی از خاک زمین از بین رفته است اما شما می‌توانید از کشاورزی پایدار حمایت کنید تا سیستم غذایی پایدار داشته باشید.

نظرات
آخرین اخبار