کد خبر: 775
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1395 - 03:40
در پی افشای اسناد رسوایی فساد مالی برخی رهبران جهان موسوم به «اوراق پانامایی»، نخست وزیر ایسلند استعفا کرد.

به گزارش فراتاب ،سیگموندور دیوید گونلاگسون، نخست وزیر ایسلند پس از افشای اسناد مالی شرکت دریایی متعلق به وی و همسرش در جزایر ویرجین بریتانیا مجبور به استعفا شد. گفته شده گونلاگسون تحت فشار از سوی هم حزبی‌هایش مجبور به استعفا شده است. پیشتر بیش از 16 هزار ایسلندی با امضای طوماری خواستار برکناری نخست وزیر از قدرت شده بودند.

سیگموندور دیوید گونلاگسون، نخست وزیر ایسلند حین سخنرانی در نشست هم حزبیهای پارلمانی از استعفایش خبر می دهد. (16 فروردین 1395)

شاید نخست وزیر ایسلند را بتوان اولین سیاستمدار بزرگ قربانی افشاگری اخیر درباره پولشویی و فرار مالیاتی برخی رهبران جهان دانست. شرکت حقوقی موساک فونسکا که مقرش در پاناما در امریکای مرکزی است به تازگی یازده میلیون سند مالی را از  72 مقام بلندپایه جهانی منتشر کرده که بزرگ‌ترین و گسترده ترین افشاگری‌ مالی لقب گرفته است. روسیه انتشار این اسناد را کار امریکا دانسته که هدفش بی اعتبار کردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است. اوکراینی‌ها نیز خواستار استیضاح پترو پروشنکو، رئیس جمهور این کشور و رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

تظاهرات علیه فساد مالی نخست وزیر ایسلند در ریکیاویک، پایتخت این کشور 16 فروردین 1395 (عکس: رویترز)

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس هم به دنبال افشای فرار مالیاتی پدر مرحومش از سوی مخالفان تحت فشار است. هویت منبعی که اسناد فعالیت روزانۀ شرکت موساک فونسکا در طول 40 سال گذشته را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، افشا نشده است.

 

منبع:پرس تی وی

نظرات
آخرین اخبار