کد خبر: 7741
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1397 - 15:45

فراتاب: مدت هاست وضعيت ناگوار و بحراني رودخانه آبشوران تبديل به دغدغه جدي كرمانشاهيان شده است. طي دهه هاي اخير به دليل ناتواني هاي مديريتي در ساماندهي فاضلاب شهري، حجم بسيار عظیمی از فاضلاب و مواد متعفن به این رودخانه سرازير شده و وضعیتی آزار دهنده را پدید آورده است.

این سرنوشت شوم در حالی برای آبشوران رقم خورده که این رودخانه روزگاری زندگی بخش شهر کرمانشاه بوده است. پس از ویران شدن قلعه قدیمی شهر در حاشیه رودخانه قره سو در دوران زندیه، هسته ي شهر جدید به تدريج در کنار رودخانه ی زیبا و باصفای آبشوران شکل گرفت. این رودخانه در زمان شكوه خود بسیار زیبا بوده و باغات پربار و چشمه سارهای متعددی در حاشیه آن قرار داشته است. تا همین دوران پهلوی اول و حتی بخش ابتدایی پهلوی دوم نیز این رودخانه همچنان زندگی بخش ساکنان شهر کرمانشاه بوده و مردم از چشمه های کناری آن آب آشامیدن تهیه می کرده اند و رخت و لباس های خود را کنار آن می شسته اند. ناکارآمدی مدیریت شهری طی این دهه های متمادی و ضعف های فرهنگی باعث شد به تدریج این رودخانه زیبا به این روزگار فلاکت بار دچار شده و تبدیل به یک کانال عبور فاضلاب شود؛ به گونه ای که برای خلاص شدن از شر عوارض ناخوشایندش، را چاره را در مدفون کردن آن یافتند.

فراموش نكنيم امروزه رودخانه های زیبایی از دل شهرهایی مانند لندن، پاریس، آمستردام، بیرمنگام، استکهلم، سنت پترزبورگ، هامبورگ، کلن و بوداپست می گذرند و این رودخانه ها نه تنها تبدیل به کانال های فاضلاب نشده اند بلکه خود یکی از جاذبه های گردشگری آن شهرها محسوب می شوند.

آبشوران کرمانشاه نیز باید به عنوان یک رودخانه زیبا حفظ و به جای دفن شدن، در راستاي شكل گيري يك توسعه پايدار شهري تبدیل به یک جاذبه گردشگری می شد. هرچند این اتفاق تاکنون رخ نداده ولی باید دغدغه احیای این رودخانه زیبا دوباره در جامعه کرمانشاهی به جریان بیافتد. اتفاقی که در دنیای امروز در چین و کره جنوبی رخ داده است. چینی ها در قالب یک پروژه بزرگ رودخانه شهر ژانگ جیاگنگ را دوباره احیا کردند و در سئول کره جنوبی با تخریب یک بزرگراه، رودخانه ای که زیر آن دفن شده بود دوباره احیاء شد.

این اندیشه در ایران هم خوشبختانه با اقبال روبروست. هم اکنون طرح ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهررود که از دل شهر رشت می گذرند، به عنوان یک پروژه بسیار بزرگ با جدیت در حال انجام است تا به رونق اقتصاد گردشگری شهر کمک کند. این دو رودخانه طی این سال ها تبدیل به محلی برای عبور فاضلاب شده اند. حتی در شهر تهران نیز احیاء و ساماندهی رودخانه‌های کن و فرحزاد در دستور کار قرار گرفته است.

در شهر کرمانشاه نیز باید در راستاي شكل گيري يك توسعه پايدار شهري به سمت تبدیل آبشوران به رودخانه اي زیبا و گردشگری حرکت کرد. فراموش نکنیم آبشوران روزگاری زندگی بخش این شهر بوده و حال عین ناسپاسی است که آن را زنده زنده دفن کرده و تبدیل به یک کانال فاضلاب کنیم. آرزوی بازگشت دوباره زندگی به آبشوران می تواند محقق شود به شرطی که جامعه کرمانشاهی بخواهد.

عکس: بهمن زارعي

نظرات
آخرین اخبار