آنها عنوان می‌کنند، وقتی فردی ارز خود را به جای بازار داخلی از کشورهای دیگر تهیه کند، در واقع آسیبی به منابع ارزی کشور وارد نخواهد شد و حتی فرد متقاضی می‌تواند با بازگشت به کشور ارز خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کند. البته عده‌ای عنوان می‌کردند، قیمت تبدیل ارز در صرافی‌های ایرانی دبی یا ترکیه بالای ۵ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است و اختلاف زیادی با نرخ رسمی بانک مرکزیدارد. با این حال، برای افرادی که نیاز به تهیه ارز بیش از مقادیر تعیین شده ازسوی سیاست‌گذار داشته‌اند، راه‌های این چنینی می‌تواند پاسخگو باشد. در فضای مجازی، حتی برخی کاربران عنوان کردند که در کشورهای دور مانند کانادا نیز توانسته‌اند از طریق صرافی‌های ایرانی ریال خود را به دلار کانادا تبدیل کنند. اطلاعات متناقضی در مورد چگونگی تبدیل ریال به ارز کشورهای دیگر منتشر شده است؛ برخی عنوان کرده‌اند در ترکیه با استفاده از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب به راحتی تبدیل ارز را از طریق صرافی‌ها صورت داده‌اند. این در حالی است که برخی از افراد عنوان کرده‌اند پیش از این امکان خرید با کارت‌های عضو شبکه شتاب را در ترکیه نداشته‌اند. آنچه مسلم است، تعداد صرافی‌هایی که از طریق شعبه‌های خود در خارج از کشور یا از طریق دیگر همکاران خود فعالیت می‌کنند، بسیار اندک است و هم‌چنان بسیاری از صرافی‌های دیگر مانند گذشته قادر به خرید و فروش اسکناس نیستند. البته رئیس کل بانک مرکزی نیز روز گذشته اعلام کرد، سیاست‌گذار در پی حذف صرافی‌ها نیست و عنوان کرد با تک‌نرخی شدن ارز، صرافی‌ها باید خود را با فضای جدید تطبیق دهند و متناسب با نیازها فعالیت کنند. (متن صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی را می‌توانید در خبرهای صفحه ۱۲ بخوانید). به‌نظر می‌رسد، با شفاف شدن اوضاع در روزهای آینده ابهامات مربوط به فعالیت صرافی‌ها نیز برطرف شود. این در حالی است که برخی افراد عنوان می‌کنند برخی صرافی‌ها تا حدی مانند گذشته در حال انجام کارهای خود هستند. فردی عنوان کرد که از طریق برخی صرافی‌ها موفق شده‌اند کارهای حواله‌ای خود را انجام دهند. به گفته یکی از فعالان، صرافی‌ها در شرایط ممنوعیت معاملات ارزی، از معاملات به شکل اسکناس بسیار پرهیز کرده‌اند ولی کارهای حواله‌ای را با احتیاط صورت داده‌اند. برخی تحلیلگران در این باره عنوان کرده‌اند، در شرایطی که فردی نیاز دارد برای کسی ارز ارسال کند، از شبکه صرافی‌ها با سرعت بیشتری قادر به انجام آن است. این در حالی است که پس از اینکه قوانین ارزی جدید حالت عملیاتی‌تری به خود گرفت و مردم با آن بیشتر آشنا شدند، باید دید رابطه بین مردم و صرافی‌ها چه تغییراتی خواهد کرد.

فعالیت غیررسمی ارزی

روز دوشنبه، با اینکه هوا بارانی بود و افراد کمی در بازار حضور یافته بودند، دلالان خرد کنار خیابان با جسارت بیشتری نسبت به روزهای قبل عنوان می‌کردند که «دلار می‌خرند یا می‌فروشند». جالب آنکه نرخ دلالان خرد با هم تفاوت داشت. آنها سعی می‌کردند در ابتدای کانال ۵ هزار تومانی اقدام به خرید کنند و در محدوده ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۷۰۰ تومان اقدام به فروش کنند. البته باید اشاره کرد که نگاه سلیقه‌ای در خرید و فروش‌های اثر بیشتری داشت و همین موضوع موجب می‌شد هر دلال براساس نگاه خود قیمتی را برای دلار پیشنهاد دهد. البته باید به این نکته اشاره کرد، روز دوشنبه مانند روزهای گذشته دلالان دور یکدیگر جمع نشده بودند و همچنان بیشتر به‌صورت منفرد عمل می‌کردند. نرخ مشخصی وجود نداشت و همچنان سایه احتیاط بر بازار گسترده بود.

صعود ۵ کانالی سکه

روز گذشته، تقاضا در بازار سکه افزایش یافته بود، عاملی که موجب شد این فلز گرانبها ۵ کانال قیمتی رشد کند. روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی با ۵۰ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، ممنوعیت فروش ارز در بازار آزاد توسط دلالان و صرافی‌ها موجب شده است که برخی معامله‌گران به سوی بازار سکه رهسپار شوند. افزایش حجم تقاضا در بازار سکه در کنار مشخص نبودن وضعیت حراج این فلز گران بها منجر به صعود قیمت آن شده است. عده زیادی از معامله‌گران باور دارند، افزایش بهای سکه ممکن است پیش خرید سکه را با افزایش زیادی مواجه کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، پیش از این سکه فقط در دو سررسید ۶ و ۱۲ ماه پیش فروش می‌شد که با دستورالعمل جدید بانک مرکزی، سکه در سررسیدهای یک، ۳، ۶، ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه به فروش خواهد رسید. براساس شرایط جدید، پیش‌فروش قطعی مسکوک طلا، در شعب بانک ملی خواهد بود. طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت پیش‌فروش قطعی انواع سکه در سررسیدهای یک ماهه، سه‌ماهه، شش ماهه به ترتیب، یک میلیون و ۵۹۰ هزار، یک میلیون و ۵۴۰ هزار و یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان خواهد بود. با شرایط جدید بانک مرکزی، همچنین سکه در سررسیدهای ۹ ماهه، ۱۲ ماهه، ۱۸ ماهه و دو ساله به ترتیب، یک میلیون و ۴۱۰ هزار، یک میلیون و ۳۵۰ هزار، یک میلیون و ۲۴۵ هزار و یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان، پیش فروش خواهد شد.

منبع: دنياي اقتصاد