کد خبر: 770
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1395 - 10:11
پرونده ویژه (3) سالروز ملی شدن صنعت نفت
ملی شدن صنعت نفت ایران یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر نه تنها ایران بلکه خاورمیانه به شمار می رود رویدادی که باعث مخدوش شدن قدرت و چهره بریتانیا در منطقه شد

فراتاب: ملی شدن صنعت نفت را نخستین حرکت عملی مردمان خاورمیانه علیه استعمار انگلستان تفسیر می کنند حرکتی که با رهبری دکتر محمد مصدق به وقوع پیوست و دارای آثار و تبعاتی فراملی بود سرویس تاریخ و اندیشه فراتاب به همین مناسبت در پرونده ای ویژه به ملی شدن صنعت نفت پرداخته است:

 

بزرگترین نفطه قوت مصدق همزمان بزرگترین نقطه ضعفش هم بود! - گفت و گو با دکتر طهماسب علیپوریانی

اگر بخواهیم نقطه مثبت شخصیت مصدق را برجسته نماییم می‌توانیم به ویژگی‌هایی همانند ایستادیگی، پای‌مردی و استواری ایشان در آن بزنگاه تاریخی اشاره نمود؛ اما به زعم اینجانب بزرگ‌ترین ضعف‌ دکتر مصدق در همین نقطه قوت ایشان نهفته است.

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/662

 

بسترهای فکری- سیاسی واقعه ملی شدن صنعت نفت - محمد سعید نامداری مقدم

دیالکتیک میان آگاهی جمعی و تاریخی جریان های مختلف فکری- سیاسی، زمینه ساز شکل گیری عمل سیاسی مؤثر به منظور ایجاد تغییرات است و میزان موفقیت هر جریان به میزان همراهی اش با این روح زمانه‌ بستگی دارد. در نوشتار حاضر روح زمانه حاکم بر واقعه ملی شدن صنعت نفت ...

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/655

 

پیامدهای ملی شدن صنعت نفت ایران در عرصه خارجی - دکتر طهمورث غلامی

یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی قرن بیستم ایران ملی شدن صنعت نفت می‌باشد که گذر تاریخ سبب نشده است تا آثار و پیامدهای آن از میان برود. ملی شدن صنعت نفت در عرصه خارجی چندین پیامد داشته است که در نوشتار حاضر مورد بررسی قرار گرفته اند.

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/656

 

 

نظرات
آخرین اخبار