حلبچه مظلومیتی در ابدیت تاریخ | فراتاب
کد خبر: 769
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1395 - 09:39
پرونده ویژه (2) سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه
هر ساله پیش از نوروز کردها و فعالین حقوق بشر و محیط زیست در نقاط مختلفی از جهان مراسم های مختلفی در یادبود 5 هزار نفر قربانی حمله شیمیایی ارتش بعث به شهر حلبچه برگزار می کنند، ...

فراتاب - سرویس بین الملل: هر ساله پیش از نوروز کردها و فعالین حقوق بشر و محیط زیست در نقاط مختلفی از جهان مراسم های مختلفی در یادبود 5 هزار نفر قربانی حمله شیمیایی ارتش بعث به شهر حلبچه برگزار می کنند، سرویس بین الملل فراتاب نیز در همین چارچوب پرونده ویژه ای به ابعاد مختلف تراژدی شیمیایی حلبچه اختصاص داده است که در ادامه مورد اشاره قرار خواهد گرفت:

 

عوامل تشدید وخامت بمباران شیمیایی سردشت چه بودند؟ - دکتر سعید خضری

در مقاله پیش رو دکتر سعید خضری در بحث مدیریت بحران شهری به بررسی عوامل موثر در تشدید پیامدهای منفی بمباران شیمیایی شهر سردشت توسط دولت عراق در حین جنگ با ایران پرداخته است ...

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/605

 

نودشه زیر سایه حلبچه: «یادزدایی و یادزایی یک فاجعه» - دکتر اسماعیل محمودی

بیست و شش اسفندماه سال 1366، یک روز پس از فاجعه دهشتناک حلبچه با 8 راکت آغشته به گاز خردل بمباران شیمیاییشد و در همان دم سیزده نفر از شهروندان بی گناه شهر جان بخشیدند و قریب صد نفر نیز آسیب جدی دیدند. اما هیچ گاه این فاجعه از سوی رسانه بازنمایی نشده است.

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/603

 

حلبچه  و نهیلیسم ادبیات کردی - دکتر محمد رحیمیان

حلبچه، انفال و ژنوساید، جنایت بارترین دیالوگی است که جلاد در گفتمان کردی اثبات خویشتن، به کار می گیرد. دیالوگی که به اشکال دیگر حتی اکنون اردوغان نیز مبتنی بر استراتژی تاریخ سیاسی ترکیه به کار می گیرد ...

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/600

 

بازنمایی رسانه‌ای فاجعه‌ی شیمیایی حلبچه و سردشت  - گفت‌وگو با دکتر مسعود بیننده

دکتر مسعود بیننده، بر این اعتقاد است که تصاویر ارائه شده از فجایعی همانند حلبچه در رسانه‌ها یکدست ارائه نمی شوند و تکنیک‌های دست کاری و اغتشاش در برساخت واقعیت رسانه‌ای نقش مهمی را ایفا می نمایند.

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/604

 

حلبچه از جنبش بیداری محمود پاشای جاف تا بمباران شیمیایی صدام - فرشاد سلیمی

از محمود پاشای جاف به عنوان یکی از نخستین رهبرانی یاد می­کنند که در راستای بیداری قومی و سیاسی حلبچه اقدامات مثمرثمری انجام داده است. با مرگ وی عادله خانم جاف در فاصله سالهای 1909تا1924م مهمترین قدرت سیاسی منطقه محسوب می­شد.

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/615

 

چرا جامعه جهانی نسبت به بمباران شیمیایی سردشت سکوت کرد؟! - مصطفی اسدزاده

اما بعد از گذشت یک ماه دو رویداد مهم به‌وقوع پیوست که واقعه بمباران شیمیایی حلبچه را تحت‌الشعاع خود قرار داد و آن را از کانون توجهات افکار عمومی خارج نمود. یکی سرنگونی هواپیمای مسافر‌بری ایران توسط ناوگان دریایی آمریکا و دیگری، مساله مورد حمله قرار گرفتن حجاح ایرانی در مکه.

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/628

 

بمباران شیمیایی حلبچه و تناقضات بنیادین سرمایه‌داری غربی - زانیار شریف

مساله اصلی گفتمان «غرب» نه دفاع از موجودیت خلق‌ها و حقوق بشر، بلکه موضوع دفاع از بقای سرمایه‌داری و گردش سرمایه است. در فاجعه‌ی حلبچه، غرب به دلیل وابستگی اقتصادی به رژیم عراق و نیز حفظ منافع اقتصادی خود در خاورمیانه سکوت اختیار نمود.

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/629

نظرات
آخرین اخبار