کد خبر: 7639
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1397 - 18:51

فراتاب - گروه بین الملل: علاوه بر ناوشکن دونالد کوک که گفته می‌شود، بنادر قبرس را به سوی سوریه ترک کرده، نیروی دریایی ایالات متحده ساعاتی قبل ناوشکن یو اس اس لابون را نیز در نزدیکی سواحل سوریه مستقر کرده است. علاوه بر این، زیردریایی یو اس اس جورجیا که ۱۵۴ تیر موشک کروز توماهاوک دراختیار دارد، نیز در سواحل سوریه مستقر شده است.

با توجه به انتشار اخباری در خصوص تماس تلفنی ترامپ و العبادی نخست وزیر عراق، تصور می‌رود علاوه بر آسمان اردن و سرزمین‌های اشغالی، احتمال استفاده از آسمان عراق برای حمله به سوریه نیز وجود داشته باشد.

فارین پالیسی: اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم داشته باشد به حمله شیمیایی ادعایی در منطقه دوما پاسخ دهد، تقریبا با قاطعیت می‌توان گفت که حمله جدید، وسیع‌تر از حمله سال گذشته خواهد بود.

نیکولاس هراس از مرکز «امنیت آمریکای جدید» به فارین پالیسی گفته که اگر دولت ترامپ قصد این را داشته باشد که حمله‌اش چنان دردناک باشد که پیام لازم توسط دولت سوریه دریافت شود، باید اهداف حمله به مراتب از حمله سال گذشته مفصل‌تر باشد و توانایی‌های نظامی دولت سوریه به شکل جدی آسیب ببیند.

از سوی دیگر، با توجه به کم تأثیر بودن حمله موشکی سال گذشته، تصور می‌رود که این بار حملات مکرر و دامنه‌دار هوایی در دستور کار قرار بگیرد و تهدید حمله به مراکز دولتی نیز طرح شود. مدعیان نقش داشتن دولت سوریه در حملات شیمیایی در این کشور می‌گویند، حمله موشکی سال گذشته در پاسخ به حادثه خان شیخون، هرچند از سوی رسانه‌ها مورد توجه جدی قرار گرفت، بر تصمیم دولت سوریه برای انجام حملات شیمیایی جدید تأثیر محدودی داشته است.

حمله با 59 موشک تاماهاوک از شناورهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه، آسیب محدودی به توانایی شیمیایی و نظامی دولت سوریه وارد کرد و در واقع، چند ساعت پس از حمله آمریکا به فرودگاه شعیرات، هواپیماهای سوری پرواز خود از این فرودگاه را از سر گرفتند.

از آن زمان تاکنون، در چندین نوبت ادعا شده که ارتش سوریه از مواد شیمیایی در حمله به مخالفین استفاده کرده و پس از حادثه خان شیخون، در دو نوبت از گاز کلر استفاده شده است؛ بدون این که واکنشی در پی داشته باشد.

این سابقه و ترکیب جنگ‌طلبی که اکنون قدرت را در دولت ترامپ در دست دارند، احتمال یک حمله وسیع‌تر به سوریه را افزایش داده است. یکی از مقامات کنگره به فارین پالیسی گفته است که عدم حمله به سوریه در شرایطی که ترامپ تهدید کرده دولت سوریه به خاطر حادثه دوما، هزینه گزافی خواهد پرداخت، بسیار آسیب‌زا خواهد بود.

نیکولاس هراس، این احتمال را مطرح کرده که واشنگتن تصمیم بگیرد، به اهداف دولتی هم در شرق و هم در غرب سوریه حمله کند.

رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه ـ که اکنون در مرکز خاورمیانه در دانشگاه ییل مشغول به کار است ـ ابراز عقیده کرد، افرادی در ارتش آمریکا خواهان این باشند که حمله به سوریه بسیار شدید باشد.

بنا به گفته فورد، این که چنین حمله‌ای سبب تقابل آمریکا با اصلی‌ترین حامی دولت سوریه، یعنی روسیه خواهد شد یا خیر، چندان روشن نیست. پاسخ به این سؤال به شدت حملات و همچنین تصمیم آمریکا به تداوم حملات خود در قبال هر حادثه استفاده از گاز و مواد شیمیایی در سوریه بستگی خواهد داشت.

اریک پاهون، سخنگوی وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است، «ما همه گزینه‌های خود را از کشو خارج کرده‌ایم و این رئیس‌جمهور است که تصمیم خواهد گرفت، کدام گزینه را انتخاب کند، گزینه‌های زیادی وجود دارد ولی همه آنها نظامی نیست.»

مقامات دولت ترامپ همچنین در حال مذاکره با مقامات بریتانیا و فرانسه هستند تا آنها نیز در حمله به سوریه مشارکت کنند. هر دو کشور پیش از این در ائتلاف به رهبری آمریکا برای حمله به داعش حضور داشتند و دولت سوریه از سال 2013 آمادگی خود را برای مشارکت در حمله به مواضع دولت سوریه اعلام کرده است. در ماه فوریه سال جاری نیز، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، اعلام کرد که اگر اثبات شود دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده، این کشور با استفاده از ابزار نظامی به آن واکنش نشان خواهد داد. بنا به اعلام کاخ سفید، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی در خصوص حادثه دوما مذاکره و بر پاسخ مشترک و قاطع تأکید کرده‌اند.

 
 

 

نظرات
آخرین اخبار