کد خبر: 763
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1395 - 11:07
تک نگاریهای یک ایرانی در سرزمین آفتاب تابان (1)
ويژگي بارز مردمان سرزمين افتاب كنترل دروني آنها در حفظ قوانين به جاي كنترل بيروني است، آنها نيازي به تذكر براي اجراي قوانين مثل ممنوعیت صحبت با موبایل در مترو ندارند چون "عدم اجراي قانون" براي آنها چندان قابل درك نيست

فراتاب -  عاطفه باغی[1]: ژاپن به عنوان كشوري پيشرفته، تلفيقي است جذاب از سنت و مدرنيته، مردمان اين سرزمين در حين حفظ سنت هاي ديرين و پايبندي به انها و تلفيق مدرنيته و تكنولوژي سبك خاصي از زندگي را تجربه مي كنند.  نگارنده سعي دارد در هر نوشته كوتاه خود تصويريبهتر و دقیق تر از ژاپن و سبك زندگي مردمان آن را به خوانندگان ارائه دهد ، با هدف اشنايي بيشتر با اين قدرت بزرگ شرق دور.

هر نوشته به يك موضوع، رويداد و يا سنتي از مردمان سرزمين آفتاب اختصاص خواهد داشت، و نوشته پيش رو اشاره گذرايي است به سيستم حمل و نقل كه در عين پيچيده بودن بسيار دقيق و منظم مديريت ميشود.  براي مثال در شهر توكيو خطوط مترو  بسيار گسترده و دقيق طراحي شده است به طوري كه در هر نقطه از شهر و حتي خارج از شهر قابل دسترسي باشد.

 

 سيستم مترو به بخش هاي مختلفي تقسيم مي شود كه شامل مترو زيرزمين، جي ار لاينز، خطوط بخش خصوصي و مونوريل است. هر كدام از اين بخش ها خطوط گسترده خود را دارند، براي مثال بخش جي ار شامل ٣٧ خط مستقل است كه رنگ هاي مختلف شناسايي آنها را براي مسافران راحت تر كرده است و يا مترو بخش دولتي ١٣ خط اصلي دارد. از نكات قابل توجه زمان بندي دقيق در سيستم مترو است، زمان بندي ورود و خروج ترن ها به ايستگاه ها بسيار دقيق و قابل اعتماد است و تاخير در ان به ندرت و در حد چند ثانيه تا يك دقيقه است.

 

همانطور كه ذكر شد رنگ آميزي خطوط كار را براي مسافران و به ويژه توريست ها راحت تر كرده تا جايي كه در بعضي خطوط رنگ ترن همرنگ سمبل و خطي است كه مسافران را راهنمايي ميكند، براي مثال ترن هاي خط "توزان لاين" كه علامت و سمبل آبي  دارد به رنگ آبي اند و يا ترن هاي خطوط "واي لاين" با سمبل زرد به رنگ زرد نيز طراحي شده اند.

علي رغم شلوغي گاها سرسام آور شهر توكيو كه بيش از سي ميليون جمعيت دارد نظم و رعايت قوانين موجب شده تا ازدحام جمعيت در حين استفاده از مترو چندان حس نشود.  ايستگاه ها در توكيو بسيار بزرگ و پيچيده اند و گاهي براي تعويض خط بايد ١٥٠ متر راه زير زمين پيموده شود كه البته تمام مسيرها مملو از مراكز خريد و رستوران هايي است براي استراحت و گذراندن وقت در ايستگاه هاي طويل مترو.

 

از نكات جالب توجه ديگر در ايستگاه ها تميزي آنهاست، به علت دريافت بليط كاغذي خريداري شده توسط دستگاه به هيچ عنوان بليطي پس از استفاده بر روي زمين يا سطل زباله ديده نميشود.  از نكات قابل توجه ديگر مي توان به صندلي هاي ويژه با اولويت استفاده توسط سالخورگان، معلولين و خانم هاي باردار اشاره كرد كه بعضا حتي با وجود عدم حضور آنها مسافران ترجيح مي دهند ايستاده به مقصد برسند و صندلي ها خالي مي مانند. مكالمه تلفني داخل ترن ممنوع است و با وجود عدم كنترل، شما هرگز تخطي از اين قانون را در مترو مشاهده نمي كنيد.

 

به طور كلي ويژگي بارز مردمان سرزمين افتاب كنترل دروني انها در حفظ قوانين به جاي كنترل بيروني است، آنها نيازي به تذكر براي اجراي قوانين ندارند چون "عدم اجراي قانون"  براي آنها چندان قابل درك نيست.

 

[1] . عاطفه باغی دانشجوی ایرانی در مقطع دکترای مطالعات جهان در دانشگاه دوشیشا است که سعی دارد در روزنوشت های خود در فراتاب ژاپن و بخصوص جامعه و فرهنگ حاکم بر این کشور را از زاویه ای دیگر به تصویر بکشد و از آنها بنویسد.

 

نظرات
| |
2016-04-10 07:06:57
دقیقا, با همون نقشه که در یک صفحه A4تهیه شده, میشه از همه مسیرها سردراورد.
آخرین اخبار