پایان موقت یک استعفا در میانه اصرار شهردار، انکار شورای شهر! | فراتاب
کد خبر: 7617
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1397 - 14:47
آنچه در جلسه بررسی استعفا شهردار تهران گذشت؛
استعفای شهردار تهران که پیش از رسیدن سال جدید به شورای اسلامی شهر تقدیم شده بود، امروز صبح راهی صحن شورا شد و پس از گمانه زنی های فراوان با 16 رای مخالف، چهار موافق و یک غائب، پذیرفته نشد.

 فراتاب گروه اجتماعی/ شیما حیدری: با اینکه پنجاه و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر پنجم با صحبت های محسن هاشمی، رییس شورا، در خصوص حمایت همه جانبه شورا از شهردار تهران آغاز شد، اما نجفی موجبات طرح این استعفا را مسئله ای خارج از اراده خود و بر اساس تقدیر الهی عنوان می کند و می گوید: « در این مدت شاهد بودیم جریاناتی در تلاش تخطئه بودند. همین اخیرا دیدیم تیتر مهم صدا و سیما هفت سین ۱۴میلیون تومانی بود. این خبر در مقابل بدهی ۵۴هزار میلیاردی شهرداری سابق تیتر روز می شود. من به این توطئه‌ها عادت دارم، اما در دوره شهرداری بیشتر مستفیذ شدم و بالاخره آنقدر ما را زدند تا یکی به هدف خورد.»

 

موافقین و مخالفین چه می گویند؟

با توجه به توضیحاتی که شهردار تهران در متن استعفای خود ذکر کرده، ناهید خداکرمی به عنوان مخالف، استعفا شهردار تهران به دلیل بیماری را قابل توجیه نمی داند و حضور معاونین شهردار در ادامه کارها را کافی می داند و می گوید: «برخی با کهولت سن چند شغل دارند و حتی در مقطعی یکی از مسوولان عالی نظام چندین روز قهر کرد و در محل کار خود حاضر نشد، ولی اتفاقی نیفتاد. برخی كشور را با قهر رها كردند اما حالا شما برای درمان يك ماهه بيماری مي خواهيد برويد!»

اما حق شناس به عنوان اولین موافق استعفای شهردار تهران، می گوید: «من گلايه مند و دلخورم از تصميم شهردار، ولی در جايگاهی نيستيم كه تعهد خود به مردم را فراموش كنيم. سی ميليون رای پشت سر ماست و نبايد حتی یك ساعت شهر را بدون مدير بگذاريم. اگر نجفی به اين رسيده كه نمي تواند؛ بايد تكليف شهر را همين امروز مشخص كنيم.»

 

شورای اول تکرار می شود؟

درحالی که نماینده های مخالف و موافق صحبت های نسبتا یکسانی دارند، الویری که تجربه ای مشابه را پشت سر گذاشته است، می گوید: «در شورای اول این فضا را تجربه کردم و از منصب شهرداری تهران استعفا کردم، ولی ماجرا به این سادگی تمام نشد. تغيير مديريت در تهران مسئله ساده‌ای نيست و من تجربه تلخ شورای اول را بياد دارم كه به عنوان شهردار استعفا دادم. البته آن زمان بين شورا و شهرداری اختلافات جدی ای بود. عملکرد آقای نجفی در هفت ماهه گذشته قابل تقدیر است، ولی تعلل در پذیرش استعفای ایشان درست نیست و باید تکلیف شهر تهران هر چه سریع تر مشخص شود.»

احمد مسجد جامعی، صدر اعظم نوری، حسن رسولی و امینی هم با استعفا شهردار تهران مخالفت می کنند تا #مخالفت_با_استعفای_ شهردار که مدتی است در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد، یادآور شود و در نهایت با تنشی موقتی در صحن شورا از بیرون رفتن چهار دقیقه ای محسن هاشمی تا اختلاف نظر بر سر رأی گیری مخفی یا شفاف، اعضای شورای شهر با 16 رأی موافق و چهار رأی مخالف دوباره محمد علی نجفی را بر صندلی بهشت می نشانند.

 

دلیل مخالفت اعضای شورای شهر چیست؟

اعضای شورای شهر حدود 26 روز برای بررسی استعفای شهردار تهران فرصت داشتند و در نهایت بیشتر آن ها با توجه بر اصرار نجفی به استعفا تصمیم بر اعلام مخالفت گرفتند. مخالفتی که پیش تر علی اعطا عضوی که در جلسه امروز کمتر نام او را شنیدیم، گفته بود: «بیماری نجفی واقعیت دارد و برخلاف تصور عده زیادی ساختگی نیست. اما بالاخره مسئله استعفا باید یک بار برای همیشه تمام شود. در این مدت بارها حرف استعفا و برکناری نجفی زده شده بود. در واقع استعفا تمام  مدت هفت ماه بر شهرداری تهران سایه انداخته بود و بارها هم یک تاریخی برای آن اعلام شده بود. با همه این اوصاف انتظار ماندن او را ندارم.»

تایید بیماری نجفی توسط اعضای شورای شهر و مخالفت آن ها با استعفای شهردار تهران بسیاری را بر سر تایید بیماری نجفی مردد کرد، تا جایی که عبدالله گنجی در توییتی نوشت: «اصرار شورا بر ماندن ایشان به این معناست که یا نجفی دروغ می گوید بیمار است و آنان از پشت پرده این دروغ آگاه اند یا اینکه از بیماری اطلاع دارند، اما یا برای دفاع از تصمیم قبلی خود یا منافع احتمالی حاضرند شهردار تهران فلج باشد و در عین حال قحط الرجال حوزه اصلاحات را ثابت کنند.»

شهردار تهران مکتوب و شفاهی بارها و بارها به شدت بیماری اش اشاره و اعلام کرد از اول اردیبهشت نمی تواند در بهشت حضور پیدا کند. با این حال تمامی اعضای شورای شهر با اینکه انتظار ماندن نجفی را ندارند، با استعفا او مخالفت کردند تا شهر و شهرداری بار دیگر به نقطه آغاز بلاتکلیفی بازگردند. چرا که منابع نزدیک به شهردار تهران خبر از تصمیم جدی او برای ترک شهرداری می دهند و آنطور که شنیده می شود صندلی مدیریت شهری از صبح فردا خالی می ماند! به راستی دلیل مخالفت اعضای شورای شهر با استعفا شهردار تهران چیست؟

 

 

گزارش از شیما حیدری - عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار