انگیزه فرانسه از اعزام نیرو به کردستان سوریه | فراتاب
کد خبر: 7596
تاریخ انتشار: 10 فروردین 1397 - 16:17
اردشیر پشنگ

فراتاب گروه بین الملل: از روز گذشته نشریات فرانسوی و ترکیه ای از دیدار امانوئل ماکرون با تنی چند از رهبران کُرد و عرب سوری خبر داده اند، در این دیدار رئیس جمهور فرانسه از اعزام نیرو به منبج در حمایت از کُردها و جلوگیری از حمله قریب الوقوع ترکیه خبر داده است. خبری که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز آن را تایید کرده و گفته است: «ماکرون در تماسی تلفنی سخنانی عجیب گفت و اما من تاکید کردم که ارتش ترکیه هرکاری که لازم باشد را انجام خواهد داد» سخنگوی دولت ترکیه نیز اعلام کرده است، که در صورت ورود فرانسوی ها به منبج آنها را مورد هدف قرار خواهیم داد!

اما سوال اینجاست، انگیزه فرانسه برای حضور در شمال سوریه چیست؟

به باور من باید این نکات را در قبال انگیزه ها و حساسیت های فرانسه نسبت به سرنوشت سوریه در نظر بگیریم:

  • فرانسه بطور رسمی در تاسیس و ایجاد دولت سوریه طبق توافقات پنهانی سایکس-پیکو بیشترین تاثیر را داشته است، و از 1920 تا 1941 قیم این کشور بوده است و پس از این زمان هم همواره یک قدرت فرادست موثر در تحولات سیاسی سوریه به شمار رفته است، لذا تحولات سوریه برای فرانسه جدای از همه فاکتورها نوعی دلبستگی و رابطه نوستالژیک را داراست!
  • موضوع دیگر این است که واقعیات موجود در سوریه در هفتمین سال از آغاز بحران در این کشور، به بازیگران مختلف این مساله را گوشزد می کند، که در تعیین سرنوشت نظام آتی در سوریه و میزان ارتباطات و یا مسائل دو جانبه و یا بازسازی در سوریه، کشوری می تواند دست بالا را داشته باشد که علاوه بر قدرت دیپلماتیک در عرصه میدانی نیز دارای منطقه نفوذ مشخص باشد، به همین دلیل است که امریکایی ها با حمایت از کردها عملاً بر 30 درصد از خاک سوریه و 90 درصد منابع نفتی این کشور در حال حاضر تسلط نسبی دارند، و یا به همین دلیل است که دولت ترکیه رسماً با به جان خریدن همه ریسک ها و مشکلات ناشی از لشکرکشی به شمال سوریه، به سوی عفرین حرکت کرد تا علاوه بر کاستن از خطر قدرت گیری بیش از پیش کُردها، بتواند با در کنترل داشتن بخشی از خاک سوریه، نقش موثرتری در مذاکرات مربوط به آینده سوریه ایفا کند. انگیزه های روسیه و ایران را هم تا حد زیادی از این زاویه می توان تحلیل کرد. لذا فرانسوی ها نیز که ادعای نوعی رابطه حق به جانب تاریخی نسبت به سوریه هستند، برای تاثیرگذاری در آینده سوریه و یا حتی بهره برداری از فرصت های سوریه پس از بحران، نیاز به حضوری فراتر از همکاری در سطح ائتلاف بین المللی ضد داعش دارند.
  •  مساله دیگر این است که طی هفته های اخیر و در رصد اخبار مربوط به فرانسه، نوعی علاقه دولت ماکرون برای بازیگری بیشتر در بحران سوریه به چشم می آید بطور مثال فرانسوی ها اعلام کرده اند اگر ثابت شود دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفینش استفاده کرده است، در این صورت فرانسه آماده است به تنهایی علیه این دولت وارد نبرد مستقیم شود.
  • دیدار روز پنجشنبه ماکرون با رهبران کرد را نیز باید از همین چارچوب مشاهده کرد البته نباید فراموش کرد که فرانسوی ها در نیم قرن اخیر جدی ترین و نزدیک ترین دولت اروپایی به کُردها بوده اند و از زمان میتران این روابط نزدیک تر شده است.

حال این سوال پیش می آید اگر فرانسه بخواهد در سوریه حضور جدی تری داشته باشد و ارتش آن تحرکاتی داشته باشند در کدام منطقه سوریه می تواند مستقر شود؟

به نظر می رسد در حال حاضر دو منطقه برای فرانسوی ها این امکان را دارد که در آنجا نیرو اعزام کنند:

  1. مناطق تحت نفوذ آمریکایی ها که کُردها و متحدین عرب آنها در قالب نیروهای سوریه دموکراتیک کنترل آن را در دست دارند و
  2. مناطق جدیداً تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه.

با نگاهی به این دو منطقه در می یابیم چنانچه فرانسه بخواهد در سوریه وارد شود، امکان همکاری فرانسه با آمریکایی ها و کُردها بسیار بیشتر است و منطقه تحت نفوذ ترکیه برای آنان دارای آن مزایا نیست و برای نیروهای فرانسوی خطراتی را نیز در بر دارد، چون بخشی از نیروهای ارتش آزاد سوریه که از گروههای هفت گانه اسلامگرا تشکیل شده و متحد ترکیه هستند، متهم به عضویت و همکاری با داعش و جبهه النصره سابق هستند.

همچنین نباید فراموش کنیم فرانسه از مخالفان جدی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست، و همواره مسائل حقوق بشر و تضییع حقوق کُردها در ترکیه را یکی از بهانه های جدی خود برای این مخالفت اعلام کرده است از سوی دیگر مایل به قدرت گیری بیش از پیش ترکیه در سوریه و پررنگ شدن قدرت سیاست خارجی این کشور و هم آوردی اش با اروپا (وفرانسه) نیست!

لذا به نظر می رسد مجموعه این عوامل دست به دست هم دعند تا انگیزه فرانسه برای حضور نظامی در شمال سوریه را دو چندان کند، امری که اگر به وقوع بپیوندد می تواند تحولات شمال سوریه و مسائل کُردی را دستخوش تغییراتی جدی به ضرر دولت ترکیه و حتی سوریه بکند!

 

 

اردشیر پشنگ - پژوهشگر مسائل خاورمیانه

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
Z...KH
| |
2018-03-30 21:43:24
ترکیه به عنوان یکی ازحامیان تروریسم که تا دیروز نفت غارت شده ی ملت عراق و سوریه را خرید و فروش می کرد، امروز به بهانه ی مبارزه علیه تروریسم با تجاوز آشکار و متحد شدن با داعشیان و اسلام گرایان افراطی و نقض حاکمیت ارضی سوریه به جز پیچیده تر کردن اوضاع این کشور و البته بحرانی شدن وضعیت غیرنظامیان و مردمی که بعد از چندین سال هنوز نتوانسته اند طعم صلح و آرامش را بچشند نتیجه ای نخواهد گرفت...
آخرین اخبار