کد خبر: 7582
تاریخ انتشار: 8 فروردین 1397 - 01:21
هلیر عضو ارشد شورای آتلانتیک واشنگتن اظهار داشت: «مناسبات مصر و عربستان محصول تصمیمات راهبردی دو کشور است در حالی که دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه ای مانند ایران و سوریه با یکدیگر اختلافاتی دارند».

 

فراتاب- گروه بین الملل: عربستان سعودی و مصر همکاری اقتصادی‌شان را با توافق روی معامله 10 میلیارد دلاری توسعه یک کلان‌شهر برنامه‌ریزی‌شده و منطقه اقتصادی که دو کشور را به هم متصل می‌کند، گسترش دادند. این توافق درست زمانی شکل گرفت که محمد بن سلمان شاهزاده قدرتمند سعودی به مصر - نخستین سفر خارجی وی بعد از انتخاب شدن او به عنوان ولیعهد عربستان- سفر کرد. ریاض از حامیان مالی مهم عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر بوده و همچنین از وی در کودتا علیه رئیس جمهور منتخب مردم مصر حمایت کرده است. علاوه بر این پادشاهی عربستان از سال 2013 تا زمان قدرت یابی عبدالفتاح السیسی میلیاردها دلار در زمینه اقتصادی به مصر کمک کرده است.
بر اساس گزارش شبکه العربیه عربستان سعودی، صندوق سرمایه گذاری به میزان 10 میلیون دلار برای توسعه کلان شهر نئوم بین دو کشور راه اندازی خواهد شد و در مقابل دولت مصر وعده اجاره نامه بلندمدت زمینی در جنوب منطقه سینا که قرار است به عنوان بخشی از پروژه آن ها باشد، را داد. بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، یکی از مقامات سعودی اظهار کرده است ریاض سرمایه مورد نیاز برای توسعه بخش مصری نئوم را فراهم می کند؛ پروژه ای که در سال گذشته توسط ولیعهد علنی شد و جزئی از برنامه های عربستان برای متنوع کردن اقتصاد این کشور و مستقل کردن آن از نفت انجام شده است.
به گفته خبرگزاری رویترز مصر برای این پروژه باید بیش از 1000 کیلومترمربع زمین اختصاص دهد و برنامه هایی نیز برای گسترش این منطقه اقتصادی به اردن وجود دارد. دولت مصر قبلاً از مالکیت دو جزیره دریای سرخ که بخشی از پروژه نئوم در نظر گرفته می شدند، تحت یک موافقت نامه مرزی جدل برانگیز چشم پوشی کرد. اما در اواخر هفته گذشته دادگاه قانون اساسی مصر تمام چالش های قانونی مهم مربوط به قرارداد جزایر تیران و صنافیر به عربستان سعودی را رد کرده است.
شبکه العربیه نیز در گزارشی گفت دو کشور موافقت نامه ای نیز برای حفظ محیط زیست دریای سرخ در هنگام ساخت پروژه ها امضا کردند. به علاوه ریاض درصدد ایجاد پلی روی خلیج عقبه برای برقراری ارتباط بین بخش های شرقی پادشاهی با شبه جزیره سینا است. مصر نیز قطر را متهم به دخالت در امور داخلی کشورش و پشتیبانی از تروریسم کرده و به ائتلاف تحریم علیه قطر پیوست؛ هر چند دولت قطر بارها این اتهامات را انکار کرده است. با این وجود دولت مصر بر خلاف عربستان سعودی، ایران را تهدید اول منطقه نمی داند. این کشور در بحران سوریه نیز با اتخاذ رویکردی محتاطانه، خواهان برکناری بشار اسد نیست؛ چرا که سقوط اسد کنترل کشور را به دست اسلام گرایان افراطی می دهد. هلیر عضو ارشد شورای آتلانتیک واشنگتن اظهار داشت: «مناسبات مصر و عربستان محصول تصمیمات راهبردی دو کشور است در حالی که دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه ای مانند ایران و سوریه با یکدیگر اختلافاتی دارند». اما سفر محمد بن سلمان به مصر حاکی از پیام روشنی بود: با وجود تنش های فیمابین، روابط دو کشور بسیار مهم است.
شاهزاده سعودی به لندن سفر کرد تا مقبولیت لازم بین المللی برای توسعه تفکرات خود در این زمینه که عربستان میزبان تجاری و سرمایه گذاری است، به دست آورد. این در حالیست که اخیراً سرمایه گذاران و برخی از چهره های تجاری این کشور دستگیر شدند و برای آزادی مجبور به پرداخت مبالغ زیادی شده اند.
نویسنده: هبا صالح، احمد ال عمران
منبع: فایننشیال تایمز
برگردان به فارسی: رضا تقوی نژاد کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه تهران

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار