آیا درختان شهر تهران دچار سرطان قارچ رنگی شده اند؟ | فراتاب
کد خبر: 7570
تاریخ انتشار: 13 فروردین 1397 - 17:51
گزارش تکان دهنده فراتاب از شهری که روزی چنارستان می نامیدندش!

 فراتاب - گروه اجتماعی: طی روزهای گذشته پروژه تکراری احیای درختان خیابان ولیعصر برای دومین بار از سال 93 تا کنون کلید خورد و این بار رییس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری دلیل قطع کردن درختان خیابان ولیعصر را ابتلا به قارچ سرطان رنگی اعلام کرد. دلیلی که ابهامات و سوالات چندی با خود به همراه دارد و به همین دلیل خبرنگار فراتاب بدنبال پاسخ این سوالات رفته است:

سرهای بریده درختان چنار خیابان ولیعصر چند سالی ست که نه تنها فعالان محیط زیست بلکه هر رهگذری را نگران زیست این درختان کرده است. خیابان ولیعصر به عنوان بلندترین خیابان مشجر تهران و حتی خاورمیانه در آغاز ساخت یعنی در سال 1318 میزبان 60 هزار درخت چنار شد. درختانی که امروز حدود 30 متر به آسمان نزدیک تر شده اند، ولی تنها 8 هزار تای آن ها باقی مانده است و بقیه به دلایل مختلفی قطع شده اند. شهرداری تهران به تازگی دلیل خشکی و قطع این درختان را ابتلا به قارچ سرطان رنگی عنوان کرده است. خبرنگار فراتاب در گفت  و گو با اسماعیل کهرم، بوم شناس و فعال محیط زیست، این موضوع را بررسی می کند.

 

درختان چنار خیابان ولیعصر چند سالی ست که یکی پس از دیگری قطع می شوند و شهرداری تهران هر بار دلیلی را عنوان می کند. با توجه به اینکه درخت چنار عمر زیادی می کند و کهن ترین درخت ایران چناری 1700 ساله است، چرا چنارهای تهران به خصوص خیابان ولیعصر دچار خزان زود رس شده اند؟

یکی از عوامل خشک شدن درخت های چنار خیابان ولیعصر سنگ فرش شدن جوی های آب است. سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران تحت نظر متخصصین اداره نمی شود و مسئولان آن گوش شان به حرف هیچ کس بدهکار نیست. متاسفانه فقدان و یا دست کم کمبود افراد متخصص در بدنه اداری و اجرایی این سازمانها یکی از عوامل زمینه ساز چنین وضعیتی است. بطور مثال در این مورد باید گفت که مسئله خیلی ساده است؛ وقتی که جوی ها سنگ فرش نشده بودند حدود 18 تا 25 درصد از آبی که عبور می کرد به ریشه درخت های چنار می رسید، اما در حال حاضر با سنگ فرش ها آبی به ریشه درخت ها نمی رسد. درخت ها هم پیر می شوند، ولی در طول این سال ها نه تنها به این درخت ها به خوبی رسیدگی نشده، بلکه درخت جوانی هم به عنوان جایگزین کنار آن ها کاشته نشده است.

 

سال 93 حدود 2 هزار اصله درخت چنار از اصفهان وارد تهران شد و در محدوده خیابان ولیعصر تا اتوبان شهید چمران کاشته شد. ولی آن درخت ها خیلی زود خشک شدند علت چه بود؟

باید مجددا تاکید کنم که سازمان پارک ها کار را دست متخصصین نمی دهد و به پیمانکار می سپارد. در این مورد درختان چنار مذکور باید گفت که ریشه بسیاری از درختان در زمان انتقال را باد خورد و در واقع بسیاری از آن ها در حین کاشت مرده بودند و فقط در خاک قرار گرفتند. مثل بسیاری از درخت ها که سازمان بوستان ها رایگان به مردم می دهد. بنده پنج عدد از این درختان را گرفتم و فقط یکی از آن ها در حال حاضر زنده است. آن هم شرایط مساعدی ندارد. درخت نیازمند نگهداری هستند. وقتی برای اولین بار درختان چنار خیابان ولیعصر را کاشتند به فاصله هر درخت یک گل سرخ کاشتند. درخت ها میان کود گل ها قرار گرفتند و از آنجا که نهال های سالمی بودند و به راحتی از جوی آب می خورند به بار نشستند. ولی الان این درختان کهن شده اند و تمام امکانات از آن ها گرفته شده و طبیعی ست که خشک شوند.

 

با توجه به سن درخت های خیابان ولیعصر این چنارها هنوز به دوران میان سالی هم نرسیده اند و هنوز تا پیری راه زیادی دارند.

درختان پاسدران و یوسف آباد را ببینید. این درخت ها هم با توجه به سن کم شان به خزان زودرس رسیده اند. درخت ها دچار کم آبی شده اند. زیر خیابان ولیعصر دارند مترو می کنند و ریشه درختان زیر زمین آویزان شده است. ذخیره آب در گیاهان اندازه دارد. وقتی درخت دچار کم آبی می شود برگ هایی می ریزد تا تنه و ریشه از آب ذخیره شده زنده بمانند تا سال بعد بتواند رشد کند. درخت مثل بچه است. مادر هم بچه را به دنیا می آورد و هم از او مراقبت می کند، ولی در شهرداری کاشت درختان را به پیمانکار می سپارند و کاشت در شرایط بسیار بسیار بد و غیرعلمی انجام می شود. آن ها را در خاک بسیار نامناسب می کارند. درخت های خیابان ولیعصر در طول این سال ها از تمام مواد مغذی خاک استفاده کرده اند و خاک مواد مغذی ای برای نهال کاری ندارد.

 

نهال هایی که در تهران کاشته می شود از تبریز یا اصفهان وارد می شوند. چرا سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران با تمام امکاناتی که دارد نمی تواند نهال پرورش دهد؟

یک سازمان وقتی پایه علمی نداشته باشد طبیعی است که نمی تواند تولیدات علمی داشته باشد. اگر به فضای سبز و درخت های تهران اهمیت می دادیم، طبیعت بسترش را مهیا کرده است. هر شهری خودش تصمیم می گیرد که چه درختی را بکارد. در گذشته به تهران چنارستان می گفتند. چون آب، هوا و خاک تصمیم به روییدن چنار گرفته بودند. چه طور در حال حاضر نمی توانند در تهران چنار پرورش دهند و از استان های دیگر وارد می کنند و حتی نگهداری پس از آن را هم نمی توانند انجام دهند. استفاده از نیروهای تحصیل کرده باعث می شد 2 هزار اصله درخت خشک نشوند. باید کسانی در این زمینه مشغول شوند که واقعا به طبیعت و درختان علاقه مند باشند.

 

در کنار تمام مسائلی که در طول این سال ها برای خشک شدن درختان خیابان ولیعصر شنیده ایم، شهرداری به تازگی مبتلا شدن این چنارها به بیماری قارچ سرطان رنگی را مطرح کرده است. ممکن است این تعداد درخت به یکباره دچار این بیماری شوند؟

خیر. سرطان درختان به راحتی قابل ملاحظه است. سرطان در درختان مثل تمام سرطان های دیگر از رشد بیش از اندازه یک سلول آغاز می شود و غده های بسیار بزرگ و بد شکلی را روی درخت ایجاد می کند و به هیچ عنوان واگیردار نیست. درختان انگشت شمار دچار این بیماری می شوند.

شهرداری ناچار است درختانی که دچار پیری زودرس می شوند را قطع کند، چرا که درختانی که از درون دچار پوسیدگی می شوند با یک باد می افتند و با چند تن وزنی که دارند خسارات بسیاری به بار می آورند. من معتقدم شهرداری برای اینکه قطع کردن درختان را توجیه کند مسئله سرطان رنگی را مطرح کرده است. همان اندازه که انسان ها دچار سرطان می شوند، درخت ها هم قارچ سرطان رنگی می گیرند و یک صدم از این 8 هزار درختی که مانده هم دچار سرطان نیستند.

 

گزارش از شیما حیدری - گروه محیط زیست فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار