قدر برجام را بدان | فراتاب
کد خبر: 7541
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1396 - 23:00
تحلیلگران در مورد آغاز گفتگو با رهبر کره شمالی به ترامپ هشدار دادند؛
از حدود یک هفته پیش که اخباری در مورد احتمال دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است تحلیل ها و حدس و گمانه زنی های بسیاری در مورد این دیدار و موضوعات مورد بحث در آن مطرح شده است.

با این حال عقیده کلی بر این اساس است که این دیدار تنها نوعی دستگرمی برای شکستن یخ روابط بین آمریکا و کره شمالی است. با این حال بسیاری از کشورها از این دیدار احتمالی استقبال کرده اند و آن را گامی کوچک ولی مهم در راه رفع تنش های منطقه شبه جزیره کره می دانند.

صحبت ها در مورد دیدار مقامات کره شمالی و آمریکا از زمان برگزاری المپیک زمستانی پیونگ چانگ و حضور هیئت کره شمالی در کنار ورزشکاران این کشور در بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ مطرح شد. بعد از آن هیئتی سیاسی از کره جنوبی به کره شمالی رفت تا اولین دیدار سیاسی بین نمایندگان دو کشور بعد از سال 2007 شکل بگیرد. این هیئت ده نفره با حضور چونگ اویی- یونگ (Chung Eui-yong) رییس اداره امنیت ملی کره جنوبی و با حضور سو هوون، رییس اداره اطلاعات ملی کره جنوبی در این هیئت حضور داشتند. این هیئت در ضیافت شامی به میزبانی رهبر کره شمالی حضور پیدا کردند.

واکنش ها نسبتا مثبت بود. مقامات روسیه به عنوان یکی از کشورهای حامی کره شمالی موضع نسبتا مثبتی در مورد دیدار احتمالی سران آمریکا و کره شمالی داشتند. کنستانتین کوساچ (Konstantin Kosachev) رئیس کمیته امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه در مورد دیدار احتمالی مقامات آمریکا و کره شمالی اعلام کرد که این واقعیت که هر دو رهبر می خواهند تا در ماه آوریل ملاقات کنند، باید به طور قطعی مورد استقبال قرار گیرد. و من به جامعه جهانی پیشنهاد می کنم که تلاش کنند تا طرفین به سمت سازش و توافق واقعی دست پیدا کنند نه به سمت برگزاری شوی و نمایش. سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه نیز دیدار احتمالی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون را «گامی در مسیر درست» توصیف و ابراز امیدواری کرد که این دیدار عملی شود.

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا مشتاقانه در انتظار خلع سلاح هسته ای کره شمالی است ولی در این فاصله، همه تحریم ها باید همچنان پابرجا باقی بمانند و حداکثر فشار اعمال شود.

مون جائه این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی این اقدام را چیزی مانند یک معجزه دانست و سفیر کرۀ شمالی در سازمان ملل متحد نیز با انتشار بیانیه‌ای «تصمیم شجاعانه» آقای کیم را کمکی به تضمین «صلح و ثبات در شبه جزیرۀ کره و شرق آسیا» توصیف کرد. دولت چین هم نشانه‌های مثبت در روابط ایالات متحده آمریکا و کرۀ شمالی و دیدار قریب الوقوع رهبران دو کشور استقبال کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی که حاوی گفت و گوهایی با برخی از تحلیلگران بود نتیجه گرفته که ملاقات سران امریکا و کره شمالی می‌تواند خطری برای توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ با ایران (برجام) باشد. به ادعای این  تحلیل‌گران احتمال می‌رود ترامپ با رسیدن به نوع تازه‌ای از توافق قصد دارد برای برجام مانع تراشی کند.

به نظر کارشناسان ترامپ قصد دارد نشان دهد که سرسختی او در برابر "برجام" موضع او را در برابر کره شمالی تقویت کرده است.

به نظر تحلیل‌گرانی که با این روزنامه امریکایی سخن گفته‌اند، ترامپ از سویی به دنبال لغو پیمانی است که به آن اعتقادی ندارد و از سوی دیگر مایل است به کره شمالی بگوید نباید به یک معاهده به اعتقاد وی "توافق بد" مانند برجام امیدوار باشد.

با این حال برخی از تحلیل‌گران ارزیابی ترامپ را اشتباه دانسته‌اند. برای نمونه وندی شرمن، از اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده با دیپلمات‌های ایرانی، معتقد است که بیرون آمدن از برجام برای ایالات متحده یک فاجعه است، زیرا به گفته شرمن این کشور را در آن واحد با دو "معضل اتمی" روبرو خواهد کرد.

به نظر شرمن دو موضوع کره شمالی را به خطر جدی ‌تری از ایران تبدیل می‌کند: نخست این که کره شمالی با چندین آزمایش هسته‌ای نشان داده که در تولید بمب اتمی پیشرفت مؤثری داشته و در استفاده از آن نیز ابایی ندارد؛ از طرف دیگر کره شمالی پیوندهای اقتصادی محکمی با غرب ندارد و برخلاف ایران در برابر اقدامات تحریمی آسیب‌پذیر نیست.

رفتارهای نه چندان حساب شده‌ی ترامپ به گمانه‌زنی‌های متفاوتی میدان داده است، از جمله کارشناسی معتقد است که ترامپ در تعامل با کره شمالی و مواجهه با سرسختی رژیم پیونگ‌یانگ، متوجه خواهد شد که باید قدر توافق با ایران و پایبندی این کشور را  به این معاهده  (برجام) بداند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار