آنجا زلزله در حاشیه | فراتاب
کد خبر: 7529
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1396 - 16:09
گزارش برگزاری نمایشگاه نقاشی کودکان مناطق زلزله زده:

فراتاب - گروه فرهنگی: در روزهای پنجشنبه و جمعه 17 و 18 اسفند نمایشگاه  "آنجا زلزله در حاشیه" با آثار نقاشی کودکان مناطق زلزله زده استان کرمانشاه برگزار شد. نقاشی های نمایشگاه به همت آقای هوشیار محمودی به نمایندگی از موسسه هایا و همچنین موسسه کوژین تهیه شده بودند و بخش دیگری از نمایشگاه در برگیرنده عکس های بسیار موجز و تاثیرگذار با موضوع مناطق زلزله زده اثر خانم مینا جزایری بود. پخش ویدیو کلیپی به تهیه کننذگی آقای داریوش راد قسمت دیگری از برنامه های نمایشگاه بود.

عایدات حاصل از فروش آثار به نمایش در آمده برای ساخت یک باب مدرسه در مناطق زلزله زده کرمانشاه اختصاص یافته بود. 

در یکی از نگاره های نمایشگاه متن جالبی از نوید یوسفیان نظر اکثر بازدیدکنندگان را به خود جلب می نمود که در ادامه می آید:

"آنجا: زلزله در حاشیه"

در تلقی رایج ما از زلزله در تهران، تصویری از یک وضعیت استثنایی خودنمایی می‌کند که اگر چه بسیار هول‌انگیز و دردناک است، ولی به واسطه‌ی انباشت سرمایه و قدرت در تهران به عنوان مرکز جغرافیای سیاسی کشور، نهایتا و به مرور به تصویری از تلفات به جا مانده از زلزله ختم می‌شود. اما در جغرافیای مرزی و مختصات حاشیه‌ای، این تصور از تلفاتِ بعد از اتمام وضعیت استثنایی، جای خود را به صورتی مداوم از رنج انسانی و پذیرش وضعیت بعد از زلزله به عنوان وضع طبیعی می‌دهد. فاجعه‌ی کرمانشاه اگر چه به ظاهر با بلایی طبیعی آغاز شده است، اما میزان آسیب‌پذیری منطقه و شدت و استمرار تلفات برای مردم، ریشه در تاریخ طولانی محرومیت‌های اقتصادی، حذف اجتماعی و به‌حاشیه‌رانده‌شدگی سیاسی این جمعیتِ مرزی دارد. از این رو، به جای جستجو در مورد دلیل عدم کمک‌رسانی دولت به مردم این منطقه در نظرگاه وضعیت استثنایی و کلیشه‌های سوءمدیریت مسئولان، باید در مکانیزم تاریخی‌ای به تحلیل پرداخت که توضیح می‌دهد ... .

نمایشگاه حاضر حاصل تلاشی است برای ایجاد مواجهه‌ای بین مرکز و حاشیه؛ به نمایش گذاشتن روایت‌هایی از مردمانی که برایشان شنیده ‌نشدن، نقش مهمی در چرخه‌ی به محرومیت کشیده شدن، به حاشیه‌رانده شدن، و به تبع آن، فراموش شدن دارد. اگر چه نقاشی‌های کودکان روستای قلعه بهادر و شهرستان‌های ثلاث باباجانی و سرپل‌ذهاب در کرمانشاه تجربه‌ی زیسته‌ی یک زلزله‌زده را با فرمی پیچیده و البته صادقانه بیان می‌دارند، اما بازنمایی عمق درد و سردی زندگی در مناطق زلزله‌زده در ادعای این پروژه نیست. انگیزه‌ی اصلی از برپایی این رخداد دوروزه، جمع‌آوری بودجه‌ی لازم برای بازسازی مدرسه‌ی امام صادق در سرپل‌ذهاب است. با تامین بودجه‌ی مورد نیاز و همکاری انجمن حقوق شهروندی ژیار در کرمانشاه، هدف بر این است که با بازگشایی این مدرسه بعد از تعطیلات نوروز، شاهد امید و لبخند کودکانی باشیم که در جغرافیای حاشیه، به جنگ تاریخ محرومیت می‌روند."

عکس های از نمایشگاه:

 

 

 


 

نظرات
آخرین اخبار