کد خبر: 752
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1395 - 13:55
هندی ها به تجارت انرژی با ایران در سال نو
هند و ایران درباره افزایش صادرات نفت، توسعه میدان گازی فرزادB (بی)، نحوه تسویه بدهی های نفتی و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی مذاکره می کنند.

به گزارش فراتاب و به نقل از ایرنا، دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند برای دیدار با مقام های ایران روز شنبه (21 فروردین) وارد تهران می شود و درباره گسترش همکاری ها در بخش صنعت نفت با مقام های وزارت نفت گفت وگو می کند.
وزارت نفت به نقل از معاون امور بین الملل و بازرگانی این وزارتخانه با تشریح جزئیات این سفر گزارش داد: وزیر نفت هند در این سفر علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود، با محمدرضا نعمت زاده وزیرصنعت، معدن و تجارت، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی کشورمان گفت وگو می کند.امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد بی با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به حدود سال ٢٠٠٠ میلادی بازمی گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان صورت نگرفت.
امیرحسین زمانی نیا درباره مهم ترین محور مذاکره با وزیر انرژی هند، افزود: مذاکره درباره میدان گازی فرزاد بی، زمانبر است و شرکت نفت و گاز پارس مذاکرات این میدان را انجام می دهد.
بر اساس این گزارش، میدان گازی فرزاد بی در مجموعه بلوک فارسی قرار دارد که حوزه ای سرشار از منابع گاز و میعانات گازی است که در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدان های گلشن و فردوسی در آب های خلیج فارس واقع شده است.
سابقه امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد بی با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به حدود سال ٢٠٠٠ میلادی بازمی گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان صورت نگرفت.

**مذاکره بانک مرکزی با هند برای تسویه بدهی نفتی
معاون وزیر نفت درباره پرداخت بدهی نفتی شرکتهای هندی به ایران نیز گفت: مذاکره در این باره توسط بانک مرکزی در حال انجام است.
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی پیش از این گفته بود، ایران خواهان دریافت طلب نفتی خود از هند با یورو است درحالی که آنها علاقه مند هستند این بدهی را به روپیه پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه پرداخت بدهی این کشور به دلیل تبدیل به ارز دیگر، زمانبر است، اضافه کرد: ایران از روپیه در حد نیازهای مورد استفاده خود از هند استفاده خواهد کرد و بقیه طلب نفتی را نیز به یورو دریافت می کند.

**صادرات گاز ایران به هند از بستر دریا
وی درباره صادرات گاز به این کشور از بستر دریا نیز گفت: مطالعه صادرات گاز از بستر دریا از سوی یک شرکت هندی در حال انجام است.
وی افزود: همچنین دارمندرا پرادهان یکشنبه (٢٢ فروردین ماه) در سفری به چابهار از محل احداث پتروشیمی از سوی شرکت های هندی برای تولید کود شیمیایی بازدید می کند.

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار