کارتهای بازی ریاض در مذاکرات هسته ای با واشنگتن! | فراتاب
کد خبر: 7500
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1396 - 15:45
بریانت هریس
عربستان سعودی در راستاي تلاش هايش جهت دستیابی به توافقنامه ای مطلوب در زمینه همکاری‌های هسته‌ای غير نظامي، یک شرکت حقوقی بین‌المللی آمريکايي متخصص در تنظیم مقررات انرژی را به استخدام خود درآورده است.

 فراتاب- گروه بین الملل: عربستان سعودی در راستاي تلاش هايش جهت دستیابی به توافقنامه ای مطلوب در زمینه همکاری‌های هسته‌ای غير نظامي، یک شرکت حقوقی بین‌المللی آمريکايي متخصص در تنظیم مقررات انرژی را به استخدام خود درآورده است.

سندي که جديداً در خصوص «افشای لابی‌گري» منتشر شده، نشان می‌دهد که وزارت انرژی، صنایع و معادن عربستان سعودی طی چند روز گذشته شرکت حقوقي پيلزبِري را استخدام کرده تا به آنها برای دستیابی به «يک توافقنامه بالقوه دوجانبه با ایالات متحده در خصوص استفاده صلح آمیز انرژی هسته‌ای» مشاوره دهد. اين شرکت همچنین قرار است اطلاعاتي براي رياض در خصوص «مسائل حقوقی مربوط به توسعه یک برنامه هسته‌ای تجاری» فراهم آورد. قرارداد اوليه همکاري بين سعودي‌ها و اين شرکت، 30 روز و صورت‌حساب ارائه شده از جانب شرکت، 890 دلار به ازاي هر ساعت است.
پافشاري عربستان سعودی برای حفظ قابلیت‌های مشخصی که می‌تواند جهت تولید تسليحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد، با مقاومت شديد کنگره مواجه شده است. اين درحاليست که برخي افراد در دولت دونالد ترامپ، در خصوص رسيدن به توافقی منعطف‌تر با سعودي‌ها مشکلي ندارند.
نه سفارت عربستان سعودي و نه شرکت حقوقي پیلزبری در پاسخ به درخواست المانيتور جهت ارائه نظر خود در اين خصوص، واکنشي نشان نداده‌اند.
بخش 123 مصوبه قانوني سال 1954 ميلادي در خصوص انرژی اتمی، تصریح میکند قبل از اینکه شرکت‌های آمریکایی بتوانند فناوری هسته‌ای را به خارج از کشور انتقال دهند، بايد به امضاي دولت و کنگره آمریکا برسد. شرکت هسته‌اي «وستینگ هاوس» مستقر در ایالات متحده که بر سر انعقاد يک قرارداد پر سود جهت ساخت نخستین راکتورهای دوگانه هسته‌ای عربستان سعودی با شرکت‌های روسی، چینی، فرانسوی و کره جنوبی رقابت می‌کند، براي ادامه کار محتاج به دريافت چراغ سبز واشنگتن است.

آغاز مذاکرات
آغاز مذاکرات هسته‌ای جسته و گريخته و بي نتيجه ایالات متحده و عربستان سعودی به سال 2012 ميلادي باز مي‌گردد.
شرکت حقوقي پيلزبري پیشتر نيز از سال 2011 تا 2014 ميلادي، به سعودی‌ها در زمينه «توسعه برنامه تجاري و صلح آمیز هسته‌ای» مشاوره و کمک‌هاي حقوقي داده و ریاض را در مذاکرات هسته‌اي با ایالات متحده حمایت مي‌کرد. این شرکت در سال 2015 ميلادي 6 ماه از طرف سفارت عربستان سعودی به طور جداگانه براي لابي با نمایندگان کنگره و دولت باراک اوباما انتخاب شد و به لابي‌گري پرداخت.
قانونگذاران اصلي و کلیدی هر دو جناح سياسي، هرگونه توافقی که توانایی ریاض را برای استفاده از فناوری هسته‌ای ایالات متحده جهت پيگيري يک برنامه تسليحاتي قوياً محدود نکند، رد مي‌کنند، اما موضع کاخ سفید، مبهم و نامشخص است. بلومبرگ سال گذشته گزارش داد که دولت آمريکا به طور فعال در نظر دارد تا توافقنامه‌ای بسيار منعطف‌ با عربستان منعقد کند که به آنها جواز غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیم مي‌دهد.
سخنگوی کاخ سفید به المانيتور گفت: «دولت همچنان به نحوي که ملاحظات عدم اشاعه‌اي ما برآورده شود، جهت مشارکت در همکاری‌های هسته‌ای غير نظامي با عربستان سعودی به بررسی راهکارهایی می‌پردازد».
عربستان سعودی امیدوار است نهایتاً 16 راکتور هسته‌ای با ارزش تقریبی 80 میلیارد دلار بسازد
در ماه اوت سال 2016 ميلادي، شرکت بين‌المللي آي پي تری- شرکت مشاوره‌ای و کنسرسیومي از شرکت‌های انرژی آمریکایی، فرانسوی و چینی است فعال در حوزه انرژي پايدار و ايمن- به پادشاه عربستان سعودی، ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پیشنهاد ساخت 16 راکتور در عربستان و 30 راکتور در ساير کشورهاي منطقه را تحت «چتر امنیتی» سعودی - آمریکا داد. سال گذشته سایت «پروپالیکا» برای اولین بار گزارش داد که مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ در آن زمان برای شرکت آي پي تري کار مي‌کرده است .
این پیشنهاد در اوایل سال گذشته پس از فشارهاي فلین و دیگران در کاخ سفید، در دولت ترامپ مورد پيگيري قرار گرفت. فلین در فوریه 2017 ميلادي به دليل عدم رعايت اخلاقيات کاري استعفا داد و اخیراً جهت افشاي سفرهای خود در سال 2015 ميلادي به خاورمیانه جایی که وی پیشنهاد مشابه شرکت پیشین را ارائه داده، تحت بررسی قرار گرفته است. کاخ سفید به المانيتور گفت که چنین پیشنهادی در حال حاضر مورد بحث نیست.


منبع: المانیتور
بازگردان به فارسی: مصطفی گودرزی


بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار