درگیری ارمنستان و آذربایجان در قره باغ | فراتاب
کد خبر: 749
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1395 - 18:18
نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ بر روی یکدیگر آتش گشودند.

 فراتاب: جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان گزارش دادند، در منطقه مورد مناقشه قره باغ خشونت و درگیری صورت گرفته و دو طرف آمارهای قابل توجهی از تعداد تلفات این درگیری سنگین و کم‌سابقه نظامی منتشر می‌کنند.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای امروز (شنبه) گزارش داد: در 24 ساعت گذشته، نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان 127 بار آتش بس در منطقه مورد مناقشه در قره باغ را نقض کردند. همچنین ارتش ارمنستان از خمپاره و سلاح خودکار استفاده کرده است.
در همین حال، وزارت دفاع جمهوری ارمنستان نیز در بیانیه‌ای به تیراندازی از سوی ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ پرداخت و اعلام کرد، این کشور از تانک، آتشبار و هواپیماهای نظامی استفاده کرده است. سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد: این حملات همچنان ادامه دارد. ارتش ارمنستان نیز حمله متقابل انجام داد.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز گزارش داد، اطلاعات درباره ساقط شدن یک بالگرد ارتش توسط نیروهای ارمنستان در منطقه مورد مناقشه نادرست است و همه تسلیحات ارتش در منطقه سالم هستند؛ اما همزمان تصاویر سقوط یک بالگرد در این منطقه منتشر شده است. همچنین ویدیویی منتشر شده که نشان می‌دهد، ستونی از تانک‌ها از قره باغ به سمت مرز آذربایجان به راه افتاده‌ است و تلویزیون محلی هم از مردم این منطقه خواسته، هر سلاحی در اختیار دارند به دست گرفته و راهی مرز شوند.
در شرایطی که ارمنستان بر استقرار نیروهایش در مرزهای رسمی تأکید کرد، آذربایجان گزارش داد که در پی این تقابل نظامی، «دو تپه راهبردی و یک روستا» را در «ناگورنو-قره باغ» به کنترل خود درآورده است. 
همزمان طرفین درگیری آمارهای متناقضی از تعداد تلفات خود منتشر می‌کنند و در جدیدترین آمار، رئیس‌جمهور ارمنستان اعلام کرد: در جریان درگیری‌های 24ساعت گذشته در قره باغ، دست کم 18 نظامی ارمنی کشته و 35 نظامی ارمنی نیز بر اثر حملات ارتش آذربایجان به منطقه «ناگورنو-قره باغ» زخمی شده‌اند.

روسیه و اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از بالا گرفتن تنش در قره باغ، خواستار توقف فوری درگیری‌ها شده‌اند اما تنش در نقطه اوج خود است. همزمان برخی اخبار حکایت از آن دارد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با همتای خود ایلهام علیف تماس تلفنی برقرار کرد و آمادگی کشورش برای دفاع از برادران ترک خود در آذربایجان را اعلام کرده است؛ خبری که هنوز از سوی منابع رسمی تأیید نشده است.


قره باغ در مرز ارمنستان و آذربایجان واقع شده و اکثریتی ارمنی دارد، ولی از زمان شوروی سابق تحت کنترل آذربایجان بوده است. منطقه قره باغ در سال 1991 خواستار پیوستن به ارمنستان شد. این خواسته آغازگر جنگی سه ساله در قره باغ شد. هرچند میانجی گری مسکو طرفین را وادار به آتش‌بس کرد، این منطقه هیچ‌ گاه شاهد توقف کامل درگیری‌ها نبوده و طرفین هر از چند گاهی اقدام به تبادل آتش می‌کنند.

نظرات
آخرین اخبار