اسرائیل دیگر قدرت برتر هوایی در منطقه نیست | فراتاب
کد خبر: 7434
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1396 - 19:08
جودا آری گراس
در هفته های اخیر انهدام جنگنده اسرائیل بحث‌های بسیاری را در اسرائیل به خود اختصاص داده است. محوریت این بحث‌ها نیز در این باره است که آیا اسرائیل همچنان قدرت برتر هوایی در منطقه است یا خیر. در درجه اول باید کمی شفاف و صریح بود و جواب این سوال را منفی دانست

 
فراتاب - گروه بین الملل:  در هفته های اخیر انهدام جنگنده اسرائیل بحث‌های بسیاری را در اسرائیل به خود اختصاص داده است. محوریت این بحث‌ها نیز در این باره است که آیا اسرائیل همچنان قدرت برتر هوایی در منطقه است یا خیر. در درجه اول باید کمی شفاف و صریح بود و جواب این سوال را منفی دانست.

اسرائیل از سال 2015 و هنگامی که روسیه تصمیم به استقرار سامانه ضدموشکی اس 400 در سوریه را گرفت، دیگر قدرت هوایی پیشین را ندارد. این سامانه به حدی قدرتمند است که می‌تواند اکثریت محدوده هوایی اسرائیل را پوشش دهد. از این تاریخ به بعد، اسرائیل در سایه لطف روسیه، قادر به انجام عملیات‌های موثر در سوریه بوده است. همانگونه که یک فرمانده نظامی اسرائیل در مصاحبه با گروه بین‌المللی بحران عنوان می‌کند «امروزه بدون موافقت روسیه، مگس هم نمی‌تواند در آسمان سوریه پرواز کند.»

شاید مورد هدف قرار گرفتن و سقوط این جنگنده بتواند به این شعار غلط پایان دهد که نیروی هوایی اسرائیل شکست ناپذیر است اما تبعات منفی جدی نیز برای اسرائیل نخواهد داشت. در اینجا این پتانسیل وجود دارد تا روسیه به رویه‌ای که درپیش گرفته است خاتمه دهد و این رویه این است که تا به امروز به صورت مستقیم برضد هواپیماهای اسرائیل در سوریه وارد عمل نشده است. سخنگوی نیروی دفاعی هوایی اسرائیل نیز عنوان کرده است «بله، یک هواپیما سرنگون شده است اما باید در این باره بصورت متقارن صحبت کنیم. نکته مهم اینجا است که یک ساعت پس از سرنگونی این هواپیما، ما دوباره عملیات پروازی داشته ایم».

بدین‌ترتیب ساقط شدن یک هواپیما در عملیات جنگی به منزله از دست دادن برتری هوایی نیست چراکه نه طبق تعریف برتری نظامی که ناتو ارائه کرده است و نه بر طبق شواهد، این اتفاق رخ نداده است. اما این نکته قابل توجه است که از آخرین انهدام هواپیمای اسرائیل در جنگ قریب به 30 سال می‌گذرد و این اتفاق، امروز پس از سی سال رخ داده است.
در این میان اما نگرانی جدی این است که روسیه چگونه به این عملیات‌های اسرائیل برضد متحد خود، بشار اسد، واکنش نشان خواهد داد. مسکو، که ادعاهای اسرائیل را نیز نپذیرفته است، می‌تواند این تلاش‌های خود را سخت‌تر ، ریسک پذیرتر و پیچیده‌تر کند. در این میان موضوع مهمی که ایفتاح شاپیر ، تحلیلگر مسائل نظامی، به آن اشاره می‌کند این است که «مشکل، توانایی سامانه موشکی اس 400 روس‌ها نیست بلکه مشکل این است که اسرائیل ترجیح می‌دهد که در راستای تلاش برای از کار انداختن این سامانه، وارد جنگ مستقیم با کشور دیگری نشود بالاخص که این احتمال زمانی تشدید می‌شود که این سامانه مستقر شده در خاک سوریه ، متعلق به یک کشور دیگر باشد.»

بدین‌ترتیب که احتمال درگیری مستقیم میان اسرائیل و روسیه، یکی از بازدارنده‌ترین عوامل دخیل در تنظیم استراتژی عملیات‌های اسرائیل در خاک سوریه است. شاپیر در خاتمه عنوان می‌کند که «آزادی عمل برای انجام عملیات‌های اسرائیل، به دلیل وجود سامانه ضدموشکی اس 400 محدود نمی‌شود بلکه به این دلیل محدود می‌شود که این سامانه ، پرچم روسیه را بر فراز خود دارد.»


 جودا آری گراس ، تحلیلگر نظامی روزنامه تایمز اسراییل 

 

 

برگردان به فارسی: علیرضا مسعود

 

منبع: روزنامه سازندگی

نظرات
آخرین اخبار