امانوئل مکرون: هشدار تهدید به جنگ به دولت سوریه | فراتاب
کد خبر: 7418
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1396 - 22:55
 
فراتاب – گروه بین المللامانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، تهدید کرده است که اگر ثابت شود دولت سوریه علیه غیرنظامیان از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند، به این کشور حمله خواهد کرد. به گزارش رویترز، او به خبرنگاران گفت: «ما به نقاطی که این حملات از آنجا انجام شده یا جایی که سازمان داده شده حمله خواهیم کرد»، اما مکرون درعین‌حال گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه تاکنون شواهدی دایر بر استفاده از سلاح‌های ممنوعه شیمیایی پیدا نکرده‌اند.

این سخنان تند رئیس‌جمهوری فرانسه در شرایطی مطرح می‌شود که گزارش‌های متعددی از استفاده از سلاح‌های شیمیایی، از جمله با گازی مثل کلر منتشر شد. پیش‌تر در ماه جاری پس از سقوط یک شهر تحت کنترل شورشیان، ۹ نفر به دلیل مشکلات تنفسی تحت درمان قرار گرفتند. مخالفان سوری گفتند که هلیکوپتر دولتی بمبی را در سراقب، در استان ادلب در شمال‌غربی کشور، انداخت، اما دولت سوریه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را قویا رد می‌کند و می‌گوید غیرنظامیان را هدف نمی‌گیرد.
با تمامی این گزارش‌ها، مکرون در پاریس این حرف خود را تکرار کرد که استفاده از سلاح‌های شیمیایی «خط قرمزی» برای دولت اوست. او گفت: «امروز، سازمان‌های دولتی ما، نیروهای مسلح ما، نتیجه‌گیری نکرده‌اند که سلاح‌های شیمیایی مشمول معاهده‌ها علیه جمعیت غیرنظامی استفاده شده است».
او سال پیش هم به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفته بود که استفاده سوریه از سلاح شیمیایی «خط قرمزی» است که عبور از آن فورا با واکنش فرانسه روبه‌رو خواهد شد. در سال ۲۰۱۳ بعد از یک حمله مرگبار شیمیایی در حومه دمشق، آمریکا و روسیه در مورد طرحی برای جمع‌آوری و نابودی همه سلاح‌های شیمیایی سوریه در مدت یک سال توافق کردند. آن طرح با ابتکار دولت باراک اوباما و با میانجی‌گری دولت روسیه عملیاتی شد.
مرگ جنگجویان روس
هم‌زمان به ‌نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش می‌شود که یک پهپاد ارتش آمریکا یک تانک روسی تی-۷۲ را در روزهای گذشته در سوریه منهدم کرده است. در گزارش بی‌بی‌سی آمده است که دو جنگجوی کشته‌شده احتمالا از سوی شرکت‌های نظامی خصوصی اجیر شده بودند که از نیروهای مورد حمایت دولت سوریه پشتیبانی می‌کنند. مقام‌های آمریکایی می‌گویند ماجرا از آنجا شروع شد که ابتدا در روز هفت فوریه صدها جنگجو به مواضع «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اس‌دی‌اف) در استان دیرالزور حمله کردند. بر اساس این روایت آنها از رود فرات گذشتند و پایگاه نیروهای دموکراتیک سوریه را که مشاوران آمریکایی در آن حضور داشتند به گلوله بستند. مقام‌های آمریکایی گفتند که فورا با نیروی هوایی و آتش توپخانه به آن حمله پاسخ دادند و نیروهای وفادار به دولت را عقب راندند.
اما شبکه سی‌بی‌اس آمریکا به ‌نقل از یک مقام پنتاگون گزارش داد که شهروندان اجیرشده روس در میان نیروهای نزدیک به دولت سوریه حضور داشتند که در این نبرد کشته شدند. دو شهروند روس؛ ولادیمیر لوگینف، یک کازاک اهل منطقه کالینینگراد در غرب روسیه و کیریل آنانیف، یک ملی‌گرای رادیکال اهل مسکو معرفی شدند. تصور می‌شود اینها از سوی یک شرکت خصوصی روس به نام وگنر اجیر شده باشند، اما این شرکت در مورد این گزارش‌ها صحبت نکرد و سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیز از ارائه جزئیات خودداری کرد. دیمیتری پسکوف گفت: «ما اطلاعات خدمه نظامی روسیه را که در عملیات نظامی ما در حمایت از ارتش سوریه شرکت دارند در اختیار داریم».
 «سیلی عثمانی» اردوغان
در میان این مناقشه، رجب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در سخنانی شدیداللحن به هم‌پیمانان خود در ناتو هشدار داده است. او در آستانه سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، به این کشور آشکارا ایالات متحده را تهدید کرد و به نیروهای نظامی آمریکایی در منبج سوریه هشدار داد که در برابر حمله احتمالی ترکیه به شبه‌نظامیان کُرد مستقر در این شهر قرار نگیرند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، او که در برابر فراکسیون حزب عدالت و توسعه در آنکارا سخن می‌گفت، سربازان آمریکایی را تهدید به «سیلی عثمانی» کرد و ادامه داد: معلوم است کسانی که می‌گویند «اگر به ما حمله شود، پاسخی سخت خواهیم داد»، هنوز در زندگی‌شان سیلی عثمانی نخورده‌اند.
هفته گذشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، اظهارات یک ژنرال آمریکایی را نقل کرده و مدعی شده بود که این فرمانده نظامی آمریکایی به هنگام دیدار از شهر منبج با اشاره به تهدیدات ترکیه گفته است: «چنانچه به ما حمله کنند، پاسخی سخت خواهیم داد و از خود دفاع خواهیم کرد».

منبع: روزنامه شزق

نظرات
آخرین اخبار