عفرین؛ ضمانت سهم ترکیه از آینده سوریه! | فراتاب
کد خبر: 7414
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1396 - 17:00
هدا الحسینی
ژنرال جوزف فوتل فرمانده نیروی آمریکا در خاورمیانه به سی ان ان گفت: «آمریکا درصدد خروج از منبیج نیست و بین دو کشور نیز همچنان بحرانی شکل نگرفته و دیپلماسی هنوز به عنوان یک گزینه مطرح است. اما مهم ترین هدف دولت ترکیه از تهاجم به عفرین کسب سهم و نفوذ در سوری

فراتاب- گروه بین الملل: فرماندهان نظامی ایالات متحده آمریکا نسبت به حمله نظامی دولت ترکیه به منطقه کردستان نشین عفرین سوریه اظهار نگرانی کرده اند. آن ها همچنین نسبت به تهدید اردوغان در مورد ارسال نیروهای نظامی ترکیه به منبیج در شرق عفرین رویکرد محتاطانه ای اتخاذ کردند. روز دوشنبه بلومبرگ در گزارشی مطرح کرد که بین رهبران و ژنرال های نظامی دو کشور توافقاتی در مورد جلوگیری از رویاروریی نظامی آن ها در شمال سوریه شکل نگرفته است. در این راستا اردوغان در اظهاراتی بیان داشت: «ما با تروریست ها برخلاف حمایت دیگران از آنان بدون هیچ ملاحظه ای مبارزه خواهیم کرد». نویسنده معتقد است مناقشه بین دو کشور تا زمانی که یکی از طرفین آن نسبت به مواضع خود عقب نشینی نکند، تمام شدنی نیست.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در پاریس اظهار داشت: «ما از دولت ترکیه خواستیم تا عملیات خود را محدود کند... منتظریم ببینیم که دو کشور می توانند در زمینه ایجاد منطقه امن با یکدیگر همکاری کنند.» تهاجم ترکیه به عفرین به عنوان جبهه جدید و نقطه عطفی است که بر مناسبات دو کشور تاثیرگذار خواهد بود. مناسبات دو کشور به دلیل حمایت و پشتیبانی واشنگتن از شبه نظامیان کرد که در جنگ با داعش بودند، تیره و تنش آمیز شده است. اجرای طرح «افزایش نیروهای مرزی» به میزان 30 هزار نفر توسط آمریکا، با واکنش دولت ترکیه همراه شد.

ترکیه این افزایش نیرو ها را «تهدیدی خطرناک» توصیف و گروه یگان های مدافع خلق را گروه تروریستی قلمداد کرد. چند روز بعد تیلرسون در بخشی از اظهارات خود بیان کرد که نیروهای آمریکا برای مدت نامحدودی در سوریه باقی می مانند و این بخشی از استراتژی بلندمدت ما برای سرنگونی بشار اسد و شکست داعش است.
از زمان شروع تهاجم هوایی و زمینی ترکیه به عفرین به عنوان عملیات شاخه زیتون، سوالات زیادی در مورد آینده سوریه در مبارزه با داعش و همچنین روابط بین واشنگتن و آنکارا پیش آمده است. از سال 2014 م. ترکیه همواره از دولت آمریکا به دلیل حمایت تسلیحاتی و آموزشی از یگان مدافع خلق انتقاد نموده است. آن ها طرح آمریکا برای افزایش نیروی مرزی به تعداد 30 هزار نفر را عملی تحریک آمیز در نظر می گرفتند و آن را توطئه ای برای ایجاد ارتش تروریستی نزدیک مرزهای ترکیه می دانستند. همچنین بین دونالد ترامپ و اردوغان مکالمه تلفنی صورت گرفت که طی آن ترامپ از ترکیه خواست تا افزایش حملات نظامی را متوقف و از کشتار غیرنظامیان خودداری کند.

در مقابل دولت ترکیه از ترامپ خواست از آموزش کردها دست بردارد و همچنین آن ها را به ارسال نیروهای نظامی خود به منبیج که در غرب رودخانه فرات واقع شده، تهدید کرد. این منطقه تحت کنترل نیروهای محلی عرب قرار داشته و نیروهای ویژه آمریکا در خارج از این شهر حضور دارند و اگر این تهدید ترکیه عملی شود، امکان رویارویی نظامی مستقیم بین دو کشور به عنوان اعضای ناتو وجود دارد. اما روز یکشنبه ژنرال جوزف فوتل فرمانده نیروی آمریکا در خاورمیانه به سی ان ان گفت: «آمریکا درصدد خروج از منبیج نیست و بین دو کشور نیز همچنان بحرانی شکل نگرفته و دیپلماسی هنوز به عنوان یک گزینه مطرح است. اما مهم ترین هدف دولت ترکیه از تهاجم به عفرین کسب سهم و نفوذ در سوریه پس از جنگ می باشد».
یک منبع ترکی به من گفت: «این تحولات در حالی شکل گرفته است که اردوغان خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال 2019 آماده می کند. وی درصدد دستیابی دوباره به قدرت است تا رویکرد خود برای سال 2023 که از طرفی یادبود صد سالگی مصطفی کمال آتاتورک بنیان گذار جمهوری ترکیه است را اجرا کند». وی معتقد بود اگر اردوغان در این زمینه موفق شود، وی را پدر جدید ترکیه مدرن خطاب می کنند. اردوغان درصدد مدیریت تهدیدات امنیتی بلندمدت از سوی شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه است که به نوعی وعده نابودی آن ها را داده بود. بولاند علی ردا مدیر پروژه ترکیه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن اظهار داشت «اردوغان از احساسات مردم ترکیه نسبت به هراس از تروریسم سواستفاده می کند».


نقش دولت روسیه
در میان این تحولات روسیه چه نقشی دارد؟ در واقع ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به طور فعال در این مسائل مشارکت دارد و کشورش نقشی تعیین کننده و محوری در عملیات شاخه زیتون ایفا می کند. دولت روسیه با کنترل حریم هوایی سوریه به ترکیه در شروع جنگ کمک کرد، اما هدف وی از این اقدام درگیر کردن دو متحد ناتو با یکدیگر است تا با تبادل آتش متحمل تلفات گردند. از زمان انحلال پیمان ورشو، دولت روسیه درصدد تجزیه اتحاد ناتو می باشد. نویسنده این پژوهش بر این عقیده است که اردوغان زیاد سخنرانی می کند و سخنان وی زمینه اختلاف و سردرگمی ایجاد می نماید. به هرحال جایگاه و موقعیت وی دائمی نیست. وی اخیراً با پاپ فرانسیس در واتیکان دیدار کرد، هر چند که وی اقدام کودتا بر علیه خود را پروژه ای واتیکانی در نظر گرفته بود. تام بوسرت مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مجمع اقتصاد جهانی در داووس در ماه گذشته به خبرنگاران اظهار داشت: «از این که ترک ها وارد منبیج شوند، تردید دارد.»

برخی از ناظران، تهدید اردوغان مبنی بر ورود به منبیج را «غرور ترکیه» توصیف کرده اند. آنان بر این عقیده اند که دولت ترکیه در بخش های مختلف سوریه دارای منافع سیاسی و ژئواستراتژیک است؛ ضمن اینکه آنان هیچ وقت نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار نخواهند داد. سخنگوی ترکیه گفت: «خطر واقعی اینجا این است که همه چیز می تواند از کنترل خارج شود. حتی اگر کردها در عفرین شکست بخورند، ممکن است بتواند در جاهای دیگر سوریه پاسخ دهند که راه را برای عملیات بیشتر ترکیه باز می کند». غیر محتمل است که اردوغان عملیات نظامی ترکیه علیه عفرین را متوقف کند اما این عملیات تا زمانی که به سمت منبیج حرکت نکنند، آسیب کمی بر مناسبات دو کشور دارد.

 

برگردان به فارسی: علیرضا علیپور

منبع: العربیه انگلیسی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار