آرامش داخلی به بهای تهاجم خارجی | فراتاب
کد خبر: 7407
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1396 - 17:26
آیا عربستان شیپور را از سر گشادش می زند؟
جنگ برای روحانیون عربستان سعودی مطلوب است؛ زیرا آن ها مدت طولانی درصدد تقویت گروه های سنی سلفی در یمن بودند.

فراتاب- گروه بین الملل: سه سال از قدرت یابی ملک سلمان بن عبدالعزیز و پسرش محمد بن سلمان ولیعهد، مبدع سیاست های فرقه گرایانه و تهاجمی ضد ایرانی در تاریخ مدرن عربستان، می گذرد، اما انزجار و تنفر عربستان سعودی از ایران شیعه به قبل از انقلاب اسلامی بر می گردد. سعودی ها در آن نیز دوره به شاه و جاه طلبی های امپریالیستی وی بی اعتماد بودند. اما پس از انقلاب، ایدئولوژی ضد پادشاهی جمهوری اسلامی ایران روابط و مناسبات آن ها را با ایران بدتر کرد. با این وجود ملک فهد در طول دوران اوج جنگ ایران و عراق و همچنین دوران ملک عبدالله برای این که خصومت و دشمنی از کنترل آن ها خارج نگردد، درصدد تنش زدایی با جمهوری اسلامی ایران بودند.

در آن دوره ملک عبدالله یک دیپلمات شیعه سعودی را برای سفارت در تهران فرستاد و این تنها دوره ای بود که در عربستان سعودی یک شیعه به عنوان سفیر ایفای نقش می کرد. اما در دوران ملک سلمان پس از اعدام روحانی شیعه سعودی و تظاهرات در مقابل سفارت عربستان در تهران روابط دو کشور قطع شد. موفقیت و پیروزی های ایران در دستیابی به نفوذ در عراق، سوریه و لبنان منجر به آشفتگی عمیق این کشور شده است. در نتیجه هراس از قدرت یابی حوثی های شیعه زیدی به عنوان طرفدار رژیم ایران، سعودی ها مداخله نظامی خود به یمن را از سه سال پیش آغاز کردند.

جنگ یمن کشمکشی نیابتی بین ریاض و تهران است که آن ها را در بن بستی قرار داده که سعودی ها هر ماه میلیاردها دلار هزینه می کنند. این امر منجر به پناهندگی بیش از یک میلیون یمنی به عربستان شده است. علاوه بر این طبق گزارش وزارت امور خارجه عربستان، هزینه این کشمکش و جنگ افزایش یافته است. در یمن، دولت طرفدار عربستان سعودی از سوی جدایی طلبان جنوب در عدن سرنگون شد و جهان به طور گسترده عربستان را به دلیل ایجاد فاجعه بشری مورد سرزنش قرار می دهد و همین باعث می شود که در سال جاری به طور حتم عربستان این محاصره را تعدیل کند. 

اما این جنگ برای روحانیون عربستان سعودی مطلوب است؛ زیرا آن ها مدت طولانی درصدد تقویت گروه های سنی سلفی در یمن بودند. در استان المهره در جنوب شرق یمن آن ها مرکز تبلیغات سلفی برای ترویج آیین وهابیت تاسیس کردند. روحانیون ارشد مکه به طور پیوسته شاهزاده محمد -که مسئولیت وزرارت دفاع را بر عهده داشت- را به خاطر مبارزه و جنگ با زیدیه مورد ستایش قرار می دادند. اما ضدیت وهابیت با شیعیان به دوران محمد بن عبدالوهاب در اوایل قرن هجدهم باز می گردد. یکی از محورهای اصلی وهابیت این است که آنها شیعیان را کافر و مشرک قلمداد می کنند.

همین امر باعث شده است که ملک سلمان در مقایسه با ملک عبدالله سیاست تهاجمی تری را در قبال شیعیان استان شرقی عربستان اتخاذ کند. همچنین می توان هدف تلاش سعودی ها برای متوقف کردن سیاست های لبنان با مجبور کردن سعد حریری نخست وزیر لبنان به استعفا در خاک عربستان را، ایران و حزب الله لبنان دانست که دارای روابط بلند مدتی با حوثی ها هستند. البته جنگ با قطر هم یک بعد ایرانی دارد، ولی نهادها و موسسات وهابی در عربستان به طور فعال خواهان فشار برای تغییر رژیم دوحه هستند. از زمان شروع بحران سال گذشته ، فرزندان محمد بن عبدالوهاب در نامه ای مشترک، امیر تمیم بن حمد آل ثانی را به توهین به مقدسات متهم کرده و وی را مورد تکفیر قرار دادند که این امر منجر به نزدیکی بیشتر قطر به ایران شد.

با وجود حمایت و پشتیبانی لفظی وزیر دفاع از اسلام میانه رو و برقراری اصلاحات در داخل مانند اجازه رانندگی به زنان، پیگیری دستور کار فرقه ای در خارج، زمینه حمایت روحانیون را برای وی فراهم کرد. نویسنده بر این عقیده است که رقابت و جنگ های نیابتی و به طور خاص مناقشه یمن برای عربستان سعودی خطرناک است؛ زیرا که حوثی ها به حملات موشکی خود به شهرهای سعودی ادامه می دهند. اگر چه تاکنون میزان تلفات کم بوده است ولی همیشه خطر وجود داشته است که یک موشک می تواند باعث خسارت های گسترده و از دست رفتن زندگی در ریاض یا شهرهای دیگر شود. این امر می تواند زمینه تلافی ریاض علیه ایران را فراهم کند . درست زمانی که سعودی ها ایران را به کمک به برنامه های موشکی حوثی ها مورد سرزنش قرار می دادند، یک موشک خوش شانس حوثی ها می تواند فاجعه ای برای عربستان ایجاد کند.



نویسنده: بروس ریدل

 


 

بازگردان به فارسی: علیرضا علیپور

منبع: المانیتور

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

 

نظرات
آخرین اخبار