کُردها و عبرت نگرفتن از سرنوشت ارمنیان! | فراتاب
کد خبر: 7381
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1396 - 12:56
ایساک یونانسیان

فراتاب - گروه بین الملل: با نگاه به اوضاع کردهای سوریه و ترکیه در سالیان اخیر موضوعی که بیش از پیش قابل تأمل است، اشتباه مکرر کردها در محاسبات سیاسی و عدم شناخت آن ها از قدرت های جهانی است. زیرا این برای چندمین بار است که کُردها در توهم حمایت آمریکا و قدرت های بزرگ، از آن ها برای ایجاد دولت شان نا امید و به اصطلاح به بازی گرفته می شوند. چنانچه کردها به خود زحمت داده و صفحات تاریخ را ورق زده و سرنوشت ارمنیان ساکن در ترکیه را مرور می کردند شاید دیگر چنین اشتباهات استراتژیکی را مرتکب نشده و به اصطلاح در دام این کشورها گرفتار نمی آمدند.

ارمنیان ترکیه از حدود یکصد و ده سال قبل سرنوشت خود را به قدرت های جهانی نظیر روسیه، امریکا و بریتانیا سپردند که بعدها مشخص شد این قدرت ها از ابزار ارمنیان تنها برای مقاصد سیاسی و اقتصادی خود بهره برده و با دادن باج به ترکیه عثمانی سرنوشت شوم ارمنیان را در سرزمین های آبا و اجدادی خود رقم زدند. مرور سرنوشت ارمنیان برای کردها از آن جهت حائز اهمیت است،که مسئله امروز کردی بسیار شبیه آن چیزی است که یکصد سال قبل برای ارمنیان اتفاق افتاد. ترکیه عثمانی آن زمان در توجیه برخورد با مسئله ارمنی، حضور ارمنیان در نزدیکی مرزهای روسیه و خطرات احتمالی آن را بهانه قرار داد، و امروز اردوغان در توجیه تجاوز به خاک سوریه و کشتار مردم بی دفاع، خطرات گروه های کردی مستقر در مرزهای آن کشور را بصورت مداوم گوشزد می کند.

بازی قدرت های منطقه ای با ورق ترکیه

به نظر می رسید که ترکیه در پی شکست سیاست های خود در قبال سوریه تغییر رویه داده و دست از سیاست های «عثمانی گری» خود کشیده باشد، اما آنچه امروز در سوریه اتفاق می افتد عکس این مسئله را نشان داده و تمامی شواهد بیانگر آن است که ترکیه نه تنها از آن شکست درس عبرت نگرفته بلکه از فرصت بازی قدرت های منطقه ای استفاده کرده و در پی احقاق آرزوی دیرین یعنی حل مسئله کردی برآمده است. عملیات دولت ترکیه در خاک سوریه که طبق قوانین بین المللی مصداق بارز تجاوز محسوب می شود تحت عنوان عملیات شاخه زیتون «برگزیدن این نام که نمادی از صلح است برای این عملیات نیز جای پرسش دارد» در پی سکوت کامل و مشکوک جامعه جهانی حتی سوریه آغاز شده و نشانگر این موضوع است که روسیه، ترکیه، سوریه و ... در پی برنامه ریزی آمریکا برای ایجاد ارتش 30 هزار نفری کردی که برای هیچ یک از این کشورها قابل قبول نمی باشد به توافق کامل دست یافته و هدفشان به دست آوردن برگ برنده ای در مذاکرات آتی صلح سوریه می باشد.

اما هدف هرچه باشد و نتیجه این عملیات هر طور پیش برود، در دراز مدت نخست به زیان کردها تمام شده و در نهایت ترکیه نیز از آن بی نصیب نخواهد ماند. زیرا خصومت ورزی ترکیه با کردها هرچند در خاک سوریه، در نهایت موجب خیزش کردهای ناراضی ترکیه شده و در آینده مشکلات و معضلات سیاسی و امنیتی عدیده ای گریبان ترکیه را خواهد گرفت. چه بسا آمریکا نیز در پی شکست احتمالی سیاست هایش در سوریه و بازی خطرناک ترکیه، در سیاست هایش نسبت به آن کشور تجدید نظر کرده و با حمایت از کردهای ترکیه، به مشکلات سیاسی آینده آن کشور دامن بزند.

 

ایساک یونانسیان،پژوهشگر مسائل قفقاز و ترکیه

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار