در اهمیت روزنامه نگاری تخصصی | فراتاب
کد خبر: 7379
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1396 - 13:54
اردشیر پشنگ

 فراتاب - گروه آموزش: دومین دوره از کارگاههای روزنامه نگاری تخصصی و حرفه ای را از بهمن ماه در تهران شروع کرده ایم، دوره هایی که تا پیش از پایان امسال در شیراز و بابلسر (دانشگاه مازندران) برگزار خواهد شد. این دوره شامل دو ترم مقدماتی و پیشرفته است. هدف این دوره های دو ترمی آموزش گام به گام سبکهای استاندارد و نوین نوشتن در روزنامه نگاری با تلفیق شیوه های جدیدا باب شده بین المللی با عنوان "خبرنگاری موبایلی" و "برندسازی در شبکه های اجتماعی" هست.

از همان نخستین جلسه برای هر نفر بطور خاص در تلاشیم تا یک ریل تخصصی توام با علاقه و هماهنگ با توانش را ایجاد و چشم اندازی را برای هرکدام از نفرات ترسیم کنیم.

  1. یعنی در این کلاس نخستین سوالی که در پیش روی شما خواهد بود این است که میخواهید در چه حوزه ای به عنوان علاقه و تخصصتان فعالیت کنید؟ پس نخستین کاری که باید کرد این است که جواب این سوال بسیار اساسی و مهم رو پیدا کنید.
  2. سپس هر فردی باید سه اقدام دیگر انجام دهد اقدام دوم؛ تدوین یک برنامه برای افزایش توان علمی و عملی دانش تخصصیش در بازه های زمانی مختلف است (بطور مثال حضور در همین کلاس یکی ازین برنامه ها محسوب میشود یا ادامه تحصیل یا مطالعه منسجم و هدفمند مقالات و کتب تخصصی)
  3. حرکت سوم، شناسایی نویسندگان، صاحب نظران و افراد فعال در همان حوزه تخصصی در چهارسطح محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی است که می بایست نوشته ها و کارهای آنها را مرتبط ومنظم پیگیری کنید.
  4. و چهارم اینکه شناسایی رسانه ها و مراکز مختلف اداری و کاری و ... فعال در همان حوزه در چهار سطح مختلف است.

 و گام پنجم اما از مباحث تئوریک و تمرین های عملی که در کارگاه مطرح خواهند شد برداشته می شود، در گام و گامهایی که سعی شده است بر اساس آخرین متد روزنامه نگاری بین المللی مطرح شود و در آن علاوه بر تمرین های منظم در نوشتن، آموزش داده می شود که چطوری از موبایل خود به عنوان یک رسانه که می تواند همه مرزهای محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی را در نوردد، استفاده کاربردی تتر و حرفه ای تری کنید و نهایتا شما در مسیری گام بر خواهید داشت و خواهید نوشت که ما از آن به اسم "روزنامه نگاری تخصصی" و "پژوهشگری تخصصی" یاد می کنیم امر مهمی که دردنیای تخصصی و پررقابت امروز، هیچ چاره ای جز گام نهادن در آن نیست؛

در نتیجه این دوره ها فقط مختص علاقمندان به خبرنگاری و روزنامه نگاری نیست بلکه درتلاشیم یک دوره تلفیقی برای تدوین یک مسیر استراتژیک حرفه ای و تخصصی با تزریق برخی تکنیکها وروشهای فنی در دو حوزه تخصصی وعمومی رو با کمک هم ایجاد کنیم.

این بدان معناست که اگر به عنوان یک روزنامه نگار هم نخواهید کار کنید اگر یک پزشک، یک اقتصاد خوانده، یک وکیل، یک استاد دانشگاه، یک پژوهشگر، یک معلم در روستایی خارج از مرکز و یا حتی فردی خانه دار و ... هستید فرقی نخواهد نکرد و می توانید با حضور در این کلاس چه بصورت حضوری و چه بصورت آنلاین، گام در چنین مسیری بردارید و پس از مدتی مشخص به عنوان یک متخصص و علاقمند و یا یک فرد جدی با افکار و نوشته های منسجم در یک یا چند حوزه محدود شروع به نوشتن کنید نوشتنهایی حرفه ای و تخصصی که پس از چندی با همانها در بین یک گروه هدف خاص و احتمالا در سطح عمومی و جامعه شناخته شوید؛ پس این کارگاهها دریچه ای خواهند بود برای ترسیم یک چشم انداز بلندمدت و تمرینی برای یک زندگی حرفه ای.

اردشیر پشنگ، مدیرمسئول و سردبیر فراتاب

 

جهت رویت شرایط ثبت نام و نیز مباحث و سرفصلهای کارگاه روزنامه نگاری تخصصی بروی لینک زیر کلیک کنید:

//www.faratab.com/news/7203

 

 

نظرات
آخرین اخبار