تفلیس و آغوش همیشه باز بروی گردشگران! | فراتاب
کد خبر: 7362
تاریخ انتشار: 9 بهمن 1396 - 17:23

فراتاب - گروه بین الملل: سازمان ملی گردشگری گرجستان با بیان افزایش حضور گردشگران خارجی در این کشور به بیان آماری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته پرداخت. بر اساس  این گزارش در   سال 2017 بالغ بر 7 میلیون مسافر خارجی از گرجستان دیدن کرده اند که این رقم 18% بالاتر از آمار مسافران خارجی در سال 2016 بوده است که در این میان تعداد افرادی که تحت عنوان گردشگر  وارد گرجستان شده اند بیش از  3478000 مسافر بین المللی بوده است، که این تعداد در مقایسه با سال پیش از آن   ۱۶٫۸ درصد رشد داشته است. بر این اساس شمار گردشگرانی که در مدت هفت ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۷ بیشتر از ۲۴ ساعت در گرجستان مانده اند به ۱,۸۲۹,۳۳۱ نفر رسید که نسبت به سال قبل ۳۰٫۲% افزایش یافته است.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری "نیوز گئورگیا" گرجستان، بیشترین مسافرت ها در 10 ماه سال جاری میلادی به گرجستان با یک میلیون و 430 هزار نفر از جمهوری آذربایجان بوده که 10.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. همچنین در این مدت شمار مسافرت ها به گرجستان از ایران 85 درصد، ارمنستان 15.8 درصد، از روسیه 33.3 درصد، از انگلیس 40 درصد، اتریش 36.8 درصد، هلند 34.6 درصد و آلمان 29.1 درصد افزایش یافته است. همچنین شمار مسافرت ها از عربستان به گرجستان در 10 ماه نخست سال 2017 در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل 171.5 درصد، کویت 150.3 درصد، کره جنوبی 88.1 درصد، ازبکستان 75.4درصد، هند 70 درصد و چین 56.9 درصد افزایش پیدا کرده است.

از این رو، گرجستان  را باید مقصد بسیاری از گردشگران جهان بویژه کشور های منطقه بشمار آورد. چرایی این موضوع دلایل مختلفی را به دنبال دارد که از موضوعات اقتصادی و ارزش نرخ ارزی نزدیک تا موضوعات سیاسی و فرهنگی را شامل می شود.

در ابتدا باید عنوان داشت که گرجستان به عنوان یکی از کشور های اروپایی قفقاز مرز بین اروپا و آسيا است. این کشور از مرکز به غرب حوزه قفقاز کشیده شده است و در همسایگی روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه قرار دارد و دارای مرز ساحل در دریای سیاه نیز هست. دارای 13 شهر و چندین شهرک است که شامل شهرهای تفلیس، کوتائیسی، گوری، چیاتورا، روستاوی، پوتی، تقیبولی، زوگدیدی، تسقالتوبو، سوخومی، تقوارچلی، گاگرا، باتومی و 37 شهر کوچک، 61 مرکز روستایی و 450 روستا است.

این کشور دارای حجم جمعیتی در حدود  4371535 نفر می باشد که در درون خود شاهد گوناگونی و تنوع جمعیتی و فرهنگی ای بالایی می باشد که در زبان های موجود در قفقاز خود را بروز و در آداب و رسوم جاریشان نمایان می سازند. قفقاز دارای کوهستان های بسیار زیبا، شهر های ساحلی گردشگری، جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیاری برای گردشگران به شمار می رود.

صنعت گردشگری امروزه گردش مالی بسیاری را با خود به ارمغان دارد و باعث رونق اقتصادی در عرصه های مختلف اقتصادی می شود، گرجستان نیز بدلیل موقعیت جغرافیایی اش پتانسیل بالایی در این خصوص داراست که البته با توجه به مشکلات و معضلات اقتصادی این کشور، گردشگری به عنوان محرک های نیرومندی توان بازی بیشتری در گرجستان یافته و مورد حمایت دولت گرجستان نیز قرار گرفته است. طی چند سال گذشته گرجستان نشان داده برای کاهش چالش های سیاسی و افزایش ثبات خود سعی در آرام کردن وضعیت و کنار گذاشتن منازعات با دیگر کشور از جمله روسیه پس از جنگ سال 2008 است. گرجستان به این مهم رسیده که از طریق توانمندی هایش در عرصه ی گردشگری می تواتند مقصد چندین نوع از گردشگری باشد. این کشور با طبیعت زیبا، کوهستان های با شکوه، آثار تاریخی و باستانی، جنبه های فرهنگی و تمدنی خود و همچنین شهر های ساحلی و تفریحی گردشگران فرهنگی، تاریخی، تفریحی و حتی ورزشی را نیز بخود جلب خواهد کرد. از این رو گرجستان با درک اهمیت گردشگری در دنیای امروز و اهمیت اقتصادی آن می تواند باعث افزایش اشتغال زایی و گردش مالی برای مرتفع ساختن مشکلات اقتصادی خود باشد و از این رهگذر با غلبه با مشکلات ادارای و فساد های ساختاری در اقتصاد خود که از فردای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رشد داشته، صنعت گردشگری در گرجستان را تنومند سازد.

در این میان، درگیری آذربایجان و ارمنستان نیز ناخواسته گرجستان را مقصد مسافرین دیگر قفقاز ساخته است. وضعیت گردشگری و ساختار های قانونی در ایران نیز مجال بیشتری برای گرجستان فراهم ساخته است. ترکیه نیز به عنوان یکی از کشورهای محبوب گردشگران در سال گذشته بدلیل مشکلات سیاسی و درگیری های سیاسی فرصت بیشتری را برای گرجستان بوجود آورد و مقصد بسیاری از گردشگران تفریحی را بسوی تفلیس تغییر داد.

باتوجه به گزارش عنوان شده توسط سازمان ملی گردشگری گرجستان، گرجستان با اقبال عمومی در قفقاز و منطقه روبه روست و جهت گیری های این کشور نیز مسیر را برای صنعت گردشگری در گرجستان هموار تر خواهد ساخت. گرجستان نیز می تواند در کنار موضوعات اقتصادی از جاذبه های گردشگری خود در دیگر حوزه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بهره مند شود.


احسان شاه حسینی کارشناس مسائل قفقاز و عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار