کد خبر: 7350
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1396 - 11:44
اکسفام (Oxfam) گروه غیردولتی که برای کاهش فقر، نابرابری و گرسنگی مبارزه می‌کند با انتشار گزارشی در حاشیه اجلاس داووس اعلام کرد که ۸۲ درصد ثروت جهان در اختیار تنها یک درصد از جمعیت کره زمین است.

به گزارش وب سایت این سازمان، شکاف اقتصادی در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش داشته است و  گزارش  این سازمان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ هر دو روز یک نفر میلیاردر شده و ارزش افزوده دارایی آنها از سال ۲۰۱۰ هر سال ۱۳ درصد افزایش داشته است. از ۱۰ میلیاردر ۹ نفر مرد هستند و این در حالیست که میزان افزایش دستمزد در همین بازه زمانی تنها ۲ درصد بوده است.

آکسفام در گزارش خود به کاهش دستمزد ها اشاره می کند و تصریح می‌کند که شرکت‌های بزرگ روز بروز ثروتمندتر می‌شوند اما دستمزدها را کاهش می‌دهند و دارایی‌های خود را در بهشت‌های مالیاتی پنهان می‌کنند.

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد که بین سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی شمار افرادی که از فقر شدید رنج می‌برند و درآمد زیر ۱ دلار و ۹۰ سنت آمریکا دارند به نصف کاهش یافته و روند نزولی نیز ادامه دارد. بر این اساس شکاف اقتصادی در کشورهای آسیایی بویژه در چین کاهش یافته اما تعداد افراد بسیار فقیر در قاره آفریقا افزایش داشته است. اگر توزیع ثروت عادلانه انجام می‌شد ۲۰۰ میلیون نفر از فقر شدید نجات پیدا می‌کردند.

از جمله مهمترین دلایل افزایش شکاف اقتصادی و توزیع ناعالانه ثروت کاهش و بخشودگی مالیاتی شرکت‌های بزرگ به منظور تشویق به سرمایه‌گذاری است. در حالی که در برخی از کشورها از جمله آمریکا افراد با درآمد پایین‌ بیش از ثروتمندان مالیات پرداخت می‌کنند.

در همین زمینه وینی بیانییما (Winnie Byanyima) مدیر اجرای آکسفام در اجلاس داووس ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی و مالیاتی دولت آمریکا گفت که راه حل مبارزه با توزیع عادلانه ثروت، افزایش مالیات ثروتمندان است. سیاست‌های آمریکا باعث تقویت «۱ درصد» ثروتمند جهان می‌شود.

مارک گلدرینگ (Mark Goldring) رئیس اجرایی آکسفام، اعتقاد دارد اوضاع اقتصاد جهانی خراب است.

گلدرینگ با توصیف معیوب بودن سیستم اقتصادی کنونی در جهان می‌گوید: «اینکه عمده ثروت دنیا در بالا متمرکز شده است نشانه شکوفایی اقتصادی نیست، بلکه نشان‌دهده یک سیستم معیوباست. سیستمی که میلیون‌ها انسان سخت‌کوش که برای تولید غذا و پوشاک ما زحمت می‌کشند را با دستمزدهایی در حد خط فقر نگه داشته است.»

آکسفام در ادامه گزارش خود خواستار توقف فرار مالیاتی و تعیین دستمزدهای عادلانه برای زنان و مردان شده و بر افزایش سرمایه گذاری در حوزه‌های آموزش و سلامت برای همه تاکید کرده است.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار